I USA väntas tele- och bredbandsoperatörerna få rätt att tjäna pengar på kundernas användardata och på allvar ta upp kampen om den digitala reklamen. Enligt president Donald Trump och republikanerna har jättar som Facebook och Google favoriserats på operatörernas bekostnad.
I grunden handlar det om vilken roll operatörerna ska spela i framtiden. Ska de fungera som järnvägens banverk och bara se till att trafiken på internet fungerar och låta andra ta hand om de gigantiska vinster som nätreklamen och andra intäkter genererar varje år? Eller ska de själva producera innehåll som kanske ges förtur i de egna näten och sno åt sig en ansenlig del av reklamkakan?
När det handlar om amerikanska telejättar som AT & T, Verizon och bredbandsoperatören Comcast vill de definitivt inte agera banverk. För att bara ta ett exempel: Comcast äger NBC Universal med program som "The Voice" och "Tonight Show med Jimmy Fallon".'
Obama och nätneutralitet
Under Barack Obamas sista år som president fattade FCC (den amerikanska motsvarigheten till Post- och telestyrelsen) beslut som skyddade nätneutraliteten och som bland annat krävde att operatörerna måste få kundernas godkännande innan de använde den lukrativa användardatan, men det beslutet revs upp av den amerikanska senaten i förra veckan innan det hann träda i kraft. Samtliga republikaner röstade för, samtliga demokrater röstade mot, med siffrorna 50-48.
När representanthuset röstade under natten till onsdagen svensk tid blev beslutet detsamma, med röstsiffrorna 215-205.
"FCC:s integritetsregler är ytterligare exempel på regler som skadar mer än de hjälper", förklarade den republikanske senatorn John Cornyn efter beslutet.
Republikanerna hävdar att internet blivit "ojämlikt" när Facebook och Google tillåts profitera på användardatan, medan operatörerna nekas.
Motsatt i Europa
Det väntas inte dröja länge innan den amerikanska kongressen tagit fram en ny lagstiftning på området som president Trump med stor sannolikhet omgående undertecknar.
I Europa går utvecklingen i rakt motsatt riktning. Här finns en EU-förordning som ska garantera nätneutralitet och som förbjuder operatörerna att prioritera viss trafik på annans bekostnad. Det är med stöd av den förordningen som PTS nu försöker stoppa Telias erbjudanden om "fri surf".
– På kort sikt tror jag inte alls att det som händer i USA kommer att påverka Europa. Man måste komma ihåg att det handlar om helt olika marknader med olika förutsättningar. I USA har konkurrensen på telemarknaden varit dålig, vilket var en stor orsak till den ursprungliga nätneutralitetsdebatten, medan i EU har vi helt andra förutsättningar. Men på lång sikt kan man förstås aldrig veta, säger Anna Byström, chefsjurist på Telenor.
(TT)