Myter om kost och hälsa: 6 myter om att minska vikten
Finns det myter om kost och hälsa som du trott på?


Har du bestämt dig för att äta mer hälsosamt framöver? Många saker som du trodde var sant om kost och hälsa kanske inte stämmer. Här bemöter vi sex vanliga myter som handlar om att gå ner i vikt.

1. Ät hellre flera mindre mål istället för tre stora

 

En del tror att om man äter oftare, men mindre mål mat under dagen så ökar man metabolismen och bränner mer kalorier. Enligt en studie är det dock inte bättre för metabolismen att äta oftare och mindre mål istället för tre mål om dagen. Forskare jämförde personer som åt sex små mål om dagen med personer som åt tre vanliga mål mat.

Risken är istället att små mål gör en mer hungrig och att man därför överäter.

2. Drick mycket isvatten för att gå ner i vikt

 

Tanken att dricka isvatten för att gå ner i vikt grundar sig på en idé om att kroppen använder extra energi för att värma vattnet till kroppstemperatur, vilket skulle bränna fler kalorier. Det här stämmer visserligen i teorin, men effekten är så liten att det inte påverkar viktminskningen. Enligt forskning behövs det 4-7 kilokalorier för att värma upp ett glas isvatten, vilket motsvarar en non stop-godis eller en jordnöt i choklad.

Att dricka isvatten kan ändå vara ett bra sätt att svalka sig vid träning och att snabbt fylla på med vätska efter ett träningspass.

3. Drick lightläsk för att gå ner i vikt

 

Istället för socker är lightläsken sötad med artificiella sötningsmedel. Den söta drycken får ändå kroppen att producera insulin som säger till kroppen att det är dags att ta hand om socker. Eftersom där inte finns något socker att ta hand om får man ett sockersug för att använda upp insulinet. Så resultatet kan istället bli att man äter mer.

4. Nötter är skräpmat

 

Det stämmer att nötter innehåller mycket kalorier per viktenhet, men det betyder inte att nötter inte hör hemma i ett hälsosamt liv. Nötterna innehåller mycket protein och en stor mängd hälsosamma, enkelomättade fettsyror som är bra för hjärthälsan.

Till exempel innehåller 100 gram sötmandel 20 gram protein och 34 gram enkelomättade fettsyror. Att äta naturella eller torr-rostade nötter är oftast nyttigare än att äta nötter i olja, som kan innehålla fett som är mindre hälsosamt för dig.

Läs mer här om vilka fetter som är nyttiga för kroppen.

5. Ät mat med mindre fett för att gå ner i vikt

Att maten innehåller mindre fett är inte nödvändigtvis bättre för hälsan. Står det ”mindre fett” på maten så får det troligen istället konsumenten att äta för mycket. Forskning från 2016 visar att människor tenderar att äta mer när de vet att de äter mat som innehåller mindre fett. Dessutom innehåller mat med mindre fett ofta mer socker än deras fetare motsvarigheter. När matproducenterna tar bort fettet använder de gärna socker för att kompensera för den förlorade smaken.

6. Om du äter sent på kvällen så går du upp i vikt

Rådet ”Ät inte efter klockan …” har funnits länge, men en kalori är en kalori, oavsett när du stoppar i dig den. Kroppen bränner kalorier dygnet runt, även när du sover. Så även om det bästa är att äta middag flera timmar innan du går och lägger dig för att kroppen ska kunna smälta maten, och att låta det vara dagens minsta mål (enligt viktminskningskliniken UAMS Weight Loss Clinic), så är det viktigaste ändå den totala mängden kalorier. De extra kalorierna utöver vad kroppen behöver kan samlas som fett, oavsett om det gäller ett något extra på morgonen eller en nattmacka.