loading




Pianisten Henrik Kilhamn. vid den sjunkna katedralen.
Pianisten Henrik Kilhamn. vid den sjunkna katedralen.
Musik

Musikens hemligheter: Den sjunkna katedralen

Henrik Kilhamn

Claude Debussys musik kallas impressionistisk. Den är full av målande toner och försöker fånga ett intryck från någonting ute i världen. De hårda kanterna är utbytta mot lite suddigare övergångar och rikt skimrande nyanser.

I den första av två samlingar preludier som Debussy skrev – tondikter som gestalter sådana intryck som ”steg i snön” eller ”segel” – finner vi som nr. 10 ”Den sjunkna katedralen”. I det här fallet är det en legend som ligger till grund för stycket: utanför kusten vid Bretagne ska det enligt sägnen finnas en stor katedral nedsjunken i havet. Vid klara mornar när vattnet är transparent kan man få se hur den stiger upp genom vattnet till ytan, komplett med bedjande präster och ringande kyrktorn. Det här har Debussy tagit sig an att gestalta musikaliskt och resultatet är en upplevelse lika mäktig som det måste vara att se katedralen i verkligheten.

Det börjar med den klara morgonen och stilla havet med öppna, gående ackord som spänner över hela pianoregistret. Mycket pedal till pianoklangen för att låta tonerna flyta in i varandra när alla strängar får vibrera fritt. Ackorden upprepas och basen går ett steg längre ner i havets djup. Och ett steg till. På toppen mynnar ackorden ut i en klar klang på en ton, som att man kan ana en ensam kyrkklocka som slår långt borta. En ljus melodi flyter fram. Därefter tillbaka till havets stilla, stora ackord. Men sedan är det något som börjar röra på sig där nere!

Vänsterhanden börjar en slags rörelse som ger energi underifrån. Högerhandens toner grupperar sig i allt bredare ackord. Det som nyss var så svagt och långt borta har börjat röra sig till förgrunden. Harmoniken växlar upp från H-dur till Ess-dur. Rörelsen fortsätter, ackorden växer. Fler klockor tillkommer i mellanregistret, crescendo, starkare och starkare! Det suddiga nere i vattnet börjar ta formen av en byggnad. Klockorna tar över allt mer då den djupa rörelsen har upphört. Händerna samsas om att spela de olika stämmorna som nu är öronbedövande starka. En sista fras tar ner klangen i botten på pianot och nu ser vi hur kyrktornen slår igenom vattenytan.

Med dånande kraft forsar en ny melodi fram – det är den mäktiga orgeln som spelar för fulla pipor! En lång, sammanhållen koral ljuder över vattnet och möter oss där vi står vid kusten. Katedralen har kommit ända upp och svävar nu över ytan, stor som ett berg.

Orgeln tystnar till slut men domen dröjer sig kvar. En spöklik klockklang vittnar om att någonting ändå inte är som det verkar. En melodi i det djupa registret tar vid, samma som vi hörde tidigare. Börjar på ny kula. Tilltagande ringningar, njutbara klanger som dock avbryts något abrupt.

Tillbaka i det svaga igen. Djupa, tröga ackord, som en dov klocka som ringer under vattnet. Katedralen har sjunkit ned igen; vi ser den fortfarande men den blir mindre och mindre. En vibrerande rörelse på djupet initieras och svagt hör vi den där koralen igen. Orgeln spelar, men vi kan bara skönja melodins konturer. Till slut hör vi inte längre och ser bara vattnet.

Lugna, breda ackord. Endast havets storhet och stillhet. Vad var det vi bevittnade nyss? Vem skulle tro om vi berättade? Morgonen är precis lika klar som innan, med den enda skillnaden i känslan av att vi människor är ännu mindre jämfört med havets vidd, eller katedralens ståtliga gestalt.

Hör Henrik Kilhamn framföra stycket i sin helhet 13:10 in i klippet.

Henrik Kilhamn driver den nystartade youtubekanalen Sonata Secrets, där han ger en djup inblick i den klassiska pianomusikens underbara värld. I samarbete med Epoch Times ger han nu en översättning av innehållet till våra svenska läsare.

Om du befinner dig på västkusten kan du höra Henrik Kilhamn spela i Göteborg under hösten: Christinae kyrka 12/9, Artisten 28/9, Hagakyrkan 5/10.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading




Pianisten Henrik Kilhamn. vid den sjunkna katedralen.
Pianisten Henrik Kilhamn. vid den sjunkna katedralen.
Musik

Musikens hemligheter: Den sjunkna katedralen

Henrik Kilhamn

Claude Debussys musik kallas impressionistisk. Den är full av målande toner och försöker fånga ett intryck från någonting ute i världen. De hårda kanterna är utbytta mot lite suddigare övergångar och rikt skimrande nyanser.

I den första av två samlingar preludier som Debussy skrev – tondikter som gestalter sådana intryck som ”steg i snön” eller ”segel” – finner vi som nr. 10 ”Den sjunkna katedralen”. I det här fallet är det en legend som ligger till grund för stycket: utanför kusten vid Bretagne ska det enligt sägnen finnas en stor katedral nedsjunken i havet. Vid klara mornar när vattnet är transparent kan man få se hur den stiger upp genom vattnet till ytan, komplett med bedjande präster och ringande kyrktorn. Det här har Debussy tagit sig an att gestalta musikaliskt och resultatet är en upplevelse lika mäktig som det måste vara att se katedralen i verkligheten.

Det börjar med den klara morgonen och stilla havet med öppna, gående ackord som spänner över hela pianoregistret. Mycket pedal till pianoklangen för att låta tonerna flyta in i varandra när alla strängar får vibrera fritt. Ackorden upprepas och basen går ett steg längre ner i havets djup. Och ett steg till. På toppen mynnar ackorden ut i en klar klang på en ton, som att man kan ana en ensam kyrkklocka som slår långt borta. En ljus melodi flyter fram. Därefter tillbaka till havets stilla, stora ackord. Men sedan är det något som börjar röra på sig där nere!

Vänsterhanden börjar en slags rörelse som ger energi underifrån. Högerhandens toner grupperar sig i allt bredare ackord. Det som nyss var så svagt och långt borta har börjat röra sig till förgrunden. Harmoniken växlar upp från H-dur till Ess-dur. Rörelsen fortsätter, ackorden växer. Fler klockor tillkommer i mellanregistret, crescendo, starkare och starkare! Det suddiga nere i vattnet börjar ta formen av en byggnad. Klockorna tar över allt mer då den djupa rörelsen har upphört. Händerna samsas om att spela de olika stämmorna som nu är öronbedövande starka. En sista fras tar ner klangen i botten på pianot och nu ser vi hur kyrktornen slår igenom vattenytan.

Med dånande kraft forsar en ny melodi fram – det är den mäktiga orgeln som spelar för fulla pipor! En lång, sammanhållen koral ljuder över vattnet och möter oss där vi står vid kusten. Katedralen har kommit ända upp och svävar nu över ytan, stor som ett berg.

Orgeln tystnar till slut men domen dröjer sig kvar. En spöklik klockklang vittnar om att någonting ändå inte är som det verkar. En melodi i det djupa registret tar vid, samma som vi hörde tidigare. Börjar på ny kula. Tilltagande ringningar, njutbara klanger som dock avbryts något abrupt.

Tillbaka i det svaga igen. Djupa, tröga ackord, som en dov klocka som ringer under vattnet. Katedralen har sjunkit ned igen; vi ser den fortfarande men den blir mindre och mindre. En vibrerande rörelse på djupet initieras och svagt hör vi den där koralen igen. Orgeln spelar, men vi kan bara skönja melodins konturer. Till slut hör vi inte längre och ser bara vattnet.

Lugna, breda ackord. Endast havets storhet och stillhet. Vad var det vi bevittnade nyss? Vem skulle tro om vi berättade? Morgonen är precis lika klar som innan, med den enda skillnaden i känslan av att vi människor är ännu mindre jämfört med havets vidd, eller katedralens ståtliga gestalt.

Hör Henrik Kilhamn framföra stycket i sin helhet 13:10 in i klippet.

Henrik Kilhamn driver den nystartade youtubekanalen Sonata Secrets, där han ger en djup inblick i den klassiska pianomusikens underbara värld. I samarbete med Epoch Times ger han nu en översättning av innehållet till våra svenska läsare.

Om du befinner dig på västkusten kan du höra Henrik Kilhamn spela i Göteborg under hösten: Christinae kyrka 12/9, Artisten 28/9, Hagakyrkan 5/10.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024