loading

Pianisten Henrik Kilhamn i målningen 
"Chopin spelar för the Radziwiłłs" av Henryk Siemiradzki, 1887.
Pianisten Henrik Kilhamn i målningen "Chopin spelar för the Radziwiłłs" av Henryk Siemiradzki, 1887.
Musik

Musikens hemligheter: Chopins utsökta Nocturner

Henrik Kilhamn

Nocturne är ett stycke musik “av natten.” Frédéric Chopin komponerade nästan uteslutande pianomusik och utforskade många olika former för detta i bland annat Ballader, Sonater, Preludier och inte minst Nocturner.

Det rör sig om ganska korta stycken i lugna tempon och med atmosfären i centrum. En atmosfär som man kan tänka sig rådde under de soaréer Chopin anordnade hemma i lägenheten i Paris på 1830- och 40-talet: Musiker och författare framträder inför kulturintresserade medlemmar av societeten. Glasen är fyllda med vin och luften doftar cigarrök. Mörkret har fallit och natten gjort sitt intåg. Några nära vänner sitter kvar och pratar in på småtimmarna efter att de flesta gästerna har gått hem. I den atmosfären uppstår Nocturnen hos Chopin och vaggar in oss i en lugn och eftertänksam sinnesstämning. En ensam melodi ljuder över ett enkelt ackompanjemang och söker sig framåt, än försäkrande och hoppfullt, än vemodigt och tungt. Stämningen varierar mellan de tjugoen Nocturner som finns och den mest kända Nocturnen i Ess-dur Op. 9 nr. 2 är faktiskt ovanligt lättsam.

Stycket framförs i sin helhet vid 8:34.

En utsökt melodi. Basstämman går stegvis nedåt och under den fina ytan kan man bara ana en melankolisk underton ibland. Rörelse framåt. I en takt går ackompanjemanget runt med några extra fräscha ackord och piggar upp rejält. Melodins två idéer avlöser varandra ett par gånger. För varje gång blir det allt fler ornament, små utsmyckningar vid sidan av melodin som gör den ännu sötare. Till slut stannar basstämman till på ett osäkert ackord och melodin får äntligen gripa tag lite mer! Uppåt i registret och plötsligt stannar allting upp. Och så ett skimmer allra högst upp på pianot när några toner liksom vibrerar mot varandra. Det tilltar, saktar ner och blir slutligen ett avslut till den vackra melodin och hela stycket.

Nocturnen i G-moll Op. 15 nr. 3 innehåller betydligt mer friktion. Här är ackompanjemanget bakvänt då bastonen kommer efter ackordet. Stycket går i tretakt och rytmen i melodin är faktiskt en Mazurka-rytm. Chopin hämtade mycket inspiration från sitt hemland Polens folkmusik och Mazurkor skrev han ideligen. Men det här stycket har titeln Nocturne, så tempot måste vara långsammare än den typiska, riviga Mazurkan. Efter två takter stannar musiken till som för att tänka efter och sätter den där lugna stämningen. Därefter lite mer friktion i några trevande ackord.

Melodin kommer i repris och söker sig sedan vidare. Nya, osäkra ackord. Mazurkan börjar bubbla upp till ytan – ett stort crescendo tar över och välter nästan allt över ända! Rörelsen lugnar dock ner sig och vi får hämta andan till några ensamma bastoner. Sedan börjar styckets andra del, en fullständig kontrast mot energin nyss, i en stillsam koral. Chopin skriver ”religioso” i noterna. Som en psalm i kyrkan, raka ackord som följer på varandra. Det påminner faktiskt lite om ”Måne och sol” från Svenska psalmboken. En hel sida med denna ljuva, avslappnande känsla som håller i sig genom hela koralen.

Stycket framförs i sin helhet vid 11:43.

Vi börjar närma oss slutet. En signal ljuder i förgrunden. Koralackorden svarar i bakgrunden. Signalen tar sig en rytmisk form som känns bekant på något sätt, men varifrån? Ett eko från Mazurkan så klart. Ackorden fortsätter svara lika pålitligt som innan. Detta pågår ett tag, som en stor kyrkklocka behöver lång tid för att ringa ut. Till slut tystnar ringtonen och koralen låter sista ordet bli en överraskning. Det som började oroligt i G-moll slutar nu hoppfullt i ett underbart G-dur.

Henrik Kilhamn driver den nystartade youtubekanalen Sonata Secrets, där han ger en djup inblick i den klassiska pianomusikens underbara värld. I samarbete med Epoch Times ger han nu en översättning av innehållet till våra svenska läsare.

Om du befinner dig på västkusten kan du höra Henrik Kilhamn spela "Piano i månskenet" med musik av Beethoven, Chopin och Debussy, den 18 juli, Styrsö kyrka.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Pianisten Henrik Kilhamn i målningen 
"Chopin spelar för the Radziwiłłs" av Henryk Siemiradzki, 1887.
Pianisten Henrik Kilhamn i målningen "Chopin spelar för the Radziwiłłs" av Henryk Siemiradzki, 1887.
Musik

Musikens hemligheter: Chopins utsökta Nocturner

Henrik Kilhamn

Nocturne är ett stycke musik “av natten.” Frédéric Chopin komponerade nästan uteslutande pianomusik och utforskade många olika former för detta i bland annat Ballader, Sonater, Preludier och inte minst Nocturner.

Det rör sig om ganska korta stycken i lugna tempon och med atmosfären i centrum. En atmosfär som man kan tänka sig rådde under de soaréer Chopin anordnade hemma i lägenheten i Paris på 1830- och 40-talet: Musiker och författare framträder inför kulturintresserade medlemmar av societeten. Glasen är fyllda med vin och luften doftar cigarrök. Mörkret har fallit och natten gjort sitt intåg. Några nära vänner sitter kvar och pratar in på småtimmarna efter att de flesta gästerna har gått hem. I den atmosfären uppstår Nocturnen hos Chopin och vaggar in oss i en lugn och eftertänksam sinnesstämning. En ensam melodi ljuder över ett enkelt ackompanjemang och söker sig framåt, än försäkrande och hoppfullt, än vemodigt och tungt. Stämningen varierar mellan de tjugoen Nocturner som finns och den mest kända Nocturnen i Ess-dur Op. 9 nr. 2 är faktiskt ovanligt lättsam.

Stycket framförs i sin helhet vid 8:34.

En utsökt melodi. Basstämman går stegvis nedåt och under den fina ytan kan man bara ana en melankolisk underton ibland. Rörelse framåt. I en takt går ackompanjemanget runt med några extra fräscha ackord och piggar upp rejält. Melodins två idéer avlöser varandra ett par gånger. För varje gång blir det allt fler ornament, små utsmyckningar vid sidan av melodin som gör den ännu sötare. Till slut stannar basstämman till på ett osäkert ackord och melodin får äntligen gripa tag lite mer! Uppåt i registret och plötsligt stannar allting upp. Och så ett skimmer allra högst upp på pianot när några toner liksom vibrerar mot varandra. Det tilltar, saktar ner och blir slutligen ett avslut till den vackra melodin och hela stycket.

Nocturnen i G-moll Op. 15 nr. 3 innehåller betydligt mer friktion. Här är ackompanjemanget bakvänt då bastonen kommer efter ackordet. Stycket går i tretakt och rytmen i melodin är faktiskt en Mazurka-rytm. Chopin hämtade mycket inspiration från sitt hemland Polens folkmusik och Mazurkor skrev han ideligen. Men det här stycket har titeln Nocturne, så tempot måste vara långsammare än den typiska, riviga Mazurkan. Efter två takter stannar musiken till som för att tänka efter och sätter den där lugna stämningen. Därefter lite mer friktion i några trevande ackord.

Melodin kommer i repris och söker sig sedan vidare. Nya, osäkra ackord. Mazurkan börjar bubbla upp till ytan – ett stort crescendo tar över och välter nästan allt över ända! Rörelsen lugnar dock ner sig och vi får hämta andan till några ensamma bastoner. Sedan börjar styckets andra del, en fullständig kontrast mot energin nyss, i en stillsam koral. Chopin skriver ”religioso” i noterna. Som en psalm i kyrkan, raka ackord som följer på varandra. Det påminner faktiskt lite om ”Måne och sol” från Svenska psalmboken. En hel sida med denna ljuva, avslappnande känsla som håller i sig genom hela koralen.

Stycket framförs i sin helhet vid 11:43.

Vi börjar närma oss slutet. En signal ljuder i förgrunden. Koralackorden svarar i bakgrunden. Signalen tar sig en rytmisk form som känns bekant på något sätt, men varifrån? Ett eko från Mazurkan så klart. Ackorden fortsätter svara lika pålitligt som innan. Detta pågår ett tag, som en stor kyrkklocka behöver lång tid för att ringa ut. Till slut tystnar ringtonen och koralen låter sista ordet bli en överraskning. Det som började oroligt i G-moll slutar nu hoppfullt i ett underbart G-dur.

Henrik Kilhamn driver den nystartade youtubekanalen Sonata Secrets, där han ger en djup inblick i den klassiska pianomusikens underbara värld. I samarbete med Epoch Times ger han nu en översättning av innehållet till våra svenska läsare.

Om du befinner dig på västkusten kan du höra Henrik Kilhamn spela "Piano i månskenet" med musik av Beethoven, Chopin och Debussy, den 18 juli, Styrsö kyrka.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024