loading
Karl Lagerfeld. Foto: Christophe Ena/AP/TT-arkivbild
Karl Lagerfeld. Foto: Christophe Ena/AP/TT-arkivbild
Nöje

Modeskaparen Karl Lagerfeld är död

Epoch Times

Modeskaparen Karl Lagerfeld, 85, är död, rapporterar franska Le Figaro.

Den ikoniske designern – som hade en svensk pappa – blev känd över hela världen för sina svarta solglasögon och vita hår i hästsvans.

– Det är den siste av de stora modeskaparna som går ur tiden, säger Karina Ericsson Wärn, rektor för Beckmans design school.

Världen nåddes av beskedet om Lagerfelds död på tisdagen. Modeskaparen, som bodde i en lägenhet i Paris med sin katt Choupette, blev 85 år gammal.

Karl Lagerfeld föddes i en förort till Hamburg till en tysk mamma och en svensk pappa, men flyttade senare till Paris. Han vann en tävling med en egendesignad ullkappa och började därefter som assistent till modeskaparen Pierre Balmain, där han lärde sig grunderna i hantverket.

Känd av många

Lagerfeld jobbade sig upp bland modehusen och blev 1982 konstnärlig ledare för det franska modehuset Chanel, skriver tidningen. På Chanel låg han bakom ett tiotal kollektioner om året, och designade även för modehuset Fendi och för sitt eget märke.

Karl Lagerfeld var en av de mer kända modeskaparna i världen, och blev ikonisk för sitt utseende med svarta solglasögon och håret i hästsvans. Han var från början vän med den franska modeskaparen Yves Saint Laurent. Men så småningom blev de hårda konkurrenter, en konkurrens som varade i 44 år.

Älskade svensk kultur

Den svenska klädjätten H&M har samarbetat med Karl Lagerfeld.

I en intervju med Elle 2016 sade han att han älskar svensk kultur.

– Only in my mind! Men jag måste säga att jag älskar svensk kultur. Den författare jag känner till bäst är Selma Lagerlöf. And I love, love, love Carl Larsson. Jag tilltalas av idén om drottning Kristinas hov, innan hon lämnade Sverige, när hon bjöd in den franske filosofen Descartes. Jag älskar till och med den kitschiga filmen om henne med Greta Garbo i huvudrollen. Jag är också fascinerad av Axel von Fersen. Marie-Antoinettes förmodade älskare, som fick ett så snöpligt slut, sade han till tidningen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Karl Lagerfeld. Foto: Christophe Ena/AP/TT-arkivbild
Karl Lagerfeld. Foto: Christophe Ena/AP/TT-arkivbild
Nöje

Modeskaparen Karl Lagerfeld är död

Epoch Times

Modeskaparen Karl Lagerfeld, 85, är död, rapporterar franska Le Figaro.

Den ikoniske designern – som hade en svensk pappa – blev känd över hela världen för sina svarta solglasögon och vita hår i hästsvans.

– Det är den siste av de stora modeskaparna som går ur tiden, säger Karina Ericsson Wärn, rektor för Beckmans design school.

Världen nåddes av beskedet om Lagerfelds död på tisdagen. Modeskaparen, som bodde i en lägenhet i Paris med sin katt Choupette, blev 85 år gammal.

Karl Lagerfeld föddes i en förort till Hamburg till en tysk mamma och en svensk pappa, men flyttade senare till Paris. Han vann en tävling med en egendesignad ullkappa och började därefter som assistent till modeskaparen Pierre Balmain, där han lärde sig grunderna i hantverket.

Känd av många

Lagerfeld jobbade sig upp bland modehusen och blev 1982 konstnärlig ledare för det franska modehuset Chanel, skriver tidningen. På Chanel låg han bakom ett tiotal kollektioner om året, och designade även för modehuset Fendi och för sitt eget märke.

Karl Lagerfeld var en av de mer kända modeskaparna i världen, och blev ikonisk för sitt utseende med svarta solglasögon och håret i hästsvans. Han var från början vän med den franska modeskaparen Yves Saint Laurent. Men så småningom blev de hårda konkurrenter, en konkurrens som varade i 44 år.

Älskade svensk kultur

Den svenska klädjätten H&M har samarbetat med Karl Lagerfeld.

I en intervju med Elle 2016 sade han att han älskar svensk kultur.

– Only in my mind! Men jag måste säga att jag älskar svensk kultur. Den författare jag känner till bäst är Selma Lagerlöf. And I love, love, love Carl Larsson. Jag tilltalas av idén om drottning Kristinas hov, innan hon lämnade Sverige, när hon bjöd in den franske filosofen Descartes. Jag älskar till och med den kitschiga filmen om henne med Greta Garbo i huvudrollen. Jag är också fascinerad av Axel von Fersen. Marie-Antoinettes förmodade älskare, som fick ett så snöpligt slut, sade han till tidningen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024