Polarpriset i den populärkulturella kategorin tilldelas i år en man med mixerbordet som instrument: Grandmaster Flash blir den första hiphopartisten någonsin att få priset.
Belönas i år gör också den tyska violindrottningen Anne-Sophie Mutter och stiftelsen Playing for Change.
Juryn slår fast: "Grandmaster Flash är en vetenskapsman och en virtuos som visat att skivspelare och mixerbord kan vara musikinstrument".
– Det är sällan man kan tala om någon som har varit med och uppfunnit en genre, men det kan man här. Men man kan även tala om en virtuos, säger Alfons Karabuda, ordförande i Polarprisets prisnämnd, på en pressträff.
Det var i Bronx på 1970-talet som Joseph Saddler började experimentera sig fram till ett alldeles eget sound. I dag räknas han som en av hiphopens verkliga pionjärer.
Själv är Grandmaster Flash hedrad av att få Polarpriset:
– Det är helt otroligt och fantastiskt för mig att bli utvald, säger han i ett förinspelat meddelande som visades på pressträffen.
Ametist Azordegan, musikjournalist och hiphopexpert, tycker att Polarprisnämnden genom sitt val verkligen lyfter fram vad hiphopmusiken handlar om:
– Att blanda rappen, den musikaliska talade sången, med hiphopdj:ens specifika sätt att lägga "cuts" och "beatmixa" så som han gör, är musikalisk akrobatik, säger hon.
Första som scratchade
Grandmaster Flash föddes i Barbados men växte upp i Bronx i New York, med en pappa vars skivsamling sonen absolut inte fick röra. När han började fanns varken mixerbord eller "scratching" och han var tvungen att själv uppfinna ett sätt att få skivan att fortsätta röra sig, trots att man drog den fram och tillbaka med händerna. Han snickrade ihop sin egen utrustning, med material från soptippar, tygfabriker och mataffärer.
Hans skiva ”The adventures of the wheels of steel” har påverkat hela populärmusikens utveckling. Han var den första som gjorde en hel skiva av bara samplingar. Den första som scratchade och den första som loopade trummaskiner live. Jämsides med Kool Herc och Afrika Bambaataa gjorde han dj:andet till konst.
I en intervju med The Guardian har han sagt: "Jag kan gå igenom vilket kvarter som helst, i vilken stad och i vilket land som helst, och inom tio minuter är det någon som stoppar mig och säger 'tack'".
Violinens drottning
Sammanlagt är det tre pristagare i år – som alla får en miljon vardera. Utvald är också den tyska violinisten Anne Sophie-Mutter som har fått epitetet "violindrottningen". I juryns motivering står det: "Med sin Stradivarius under hakan är Anne-Sophie Mutter inte bara en temperamentsfull och riskvillig musiker, utan en historieberättare."
Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, musikkritiker på Dagens Nyheter som bland annat har skrivit en bok om klassisk musik, tycker att Mutter är en välförtjänt pristagare.
– Tidigare när kvinnor har fått Polarpriset inom den klassiska genren har det oftast gått till sångare eller tonsättare. Att det nu går till en kvinnlig instrumentalist är viktigt. Det har hänt tidigare, men det är ett ytterligare erkännande av kvinnornas roll inom den klassiska musikertraditionen, säger han.
Ringskog Ferrada-Noli beskriver Anne-Sophie Mutter som en musiker som håller traditionen av den klassiska musiken högt, med ett varmt och mjukt spel som tilltalar många.
Hon är en ganska lättillgänglig musiker. Så det är inget val där Polarpriset sticker ut hakan, säger han.
Musik till barnen
Årets tredje Polarpris går till Stiftelsen Playing for Change. 2002 startade Mark Johnson och Whitney Kroenke rörelsen, utifrån en övertygelse om att musik kan överbrygga gränser. Numera driver Playing for Change 15 musikskolor runt om i världen, bland annat i Marocko, Brasilien och Sydafrika. De ger varje vecka tusentals barn tillgång till gratislektioner i dans, instrument, musikteori och språk.
"Att vara i samma sällskap som dem som har fått oss att älska musik under så många år är verkligen en ära", säger Whitney Kroenke i ett pressmeddelande.
(Elin Swedenmark/TT)
(Sara Haldert/TT)
(Marc Skogelin/TT)
(Erika Josefsson/TT)