loadingEn ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
En ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Inrikes

Mjuk asfalt ska minska skador i fallolyckor

TT

Varje år skadas och dör tusentals i Sverige på grund av fallolyckor. Nu testas en ny typ av mjuk asfalt på en gång- och cykelväg i Lund för att se om den kan bidra till att färre skadar sig.

Ett projekt lett av forskningsinstitutet Rise har tagit fram en typ av asfalt som är mjukare än den vanliga. Denna asfalt ska nu för första gången testat på riktigt i Lund. Målet är att minska antalet allvarliga fallolyckor.

– Om du faller på den när du cyklar eller går har du mindre risk att skada dig än på annan asfalt, säger Viveca Wallqvist, senior forskare vid Rise.

Varje år blir omkring 70 000 personer inlagda på sjukhus på grund av fallolyckor och över 1 000 personer dör, enligt Socialstyrelsen. De flesta som faller är 65 år eller äldre. Enligt Myndigheten för samhällskydd och beredskap är fallolyckor den olyckstyp i landet som leder till flest dödsfall och flest antal inläggningar på sjukhus.

– Det finns ingen anledning att ha så hårt underlag för cykel- och gångtrafikanter. Vi är inte byggda för att röra oss på de här stenhårda underlagen, säger Viveca Wallqvist.

En ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Fredrik Sandberg/ TT-arkivbild

Återanvända däck

Det nya materialet liknar konventionell asfalt, men en del av de stenar som vanligtvis används har bytts ut mot gummi. Genom projektet blir bildäck återanvända då däck mals ner och blandas ihop med sten och bindemedel för att bli till den nya typen av asfalt. Den ska vara fyra till fem gånger mjukare än konventionellt och därför vara mer fallvänlig. Utvecklingen har pågått i mer än tre år.

– Min vision är att det här ska bli någon sorts standard. Vi måste göra något för den här trafikantgruppen.

Nu går projektet in i fullskaleförsök tillsammans med Lunds kommun. Efter tidigare mindre testytor i projektet blir en sträcka på 300 meter verklighet inne i Lund. Forskare kommer nu noga att undersöka hur bra den nya asfalten fungerar, vad trafikanterna själva tycker och hur väl den fungerar ihop med till exempel snöröjning.

En ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Hasse Holmberg/TT-arkivbild

Ingen färdig produkt

TT: Är det ett rimligt kostnadsmässigt alternativ för kommuner?

– Det är en jättesvår fråga. Ju mindre asfalt man gör desto dyrare är det, men om det här blir standard för alla gång- och cykelbanor i hela landet behöver det inte vara speciellt mycket dyrare än vanlig asfalt, säger Viveca Wallqvist.

Den nya asfalten är i dagsläget ingen färdig produkt, men skulle testerna slå väl ut kan den vara i bruk på fler platser inom ett år.

TT: Finns det tillräckligt med däck för en sådan förändring?

– Ja, herregud vad mycket däck det finns. Varje år på jorden tillverkas det så många däck att de kan täcka hela Frankrikes yta.

(Joel Sund/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
En ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Inrikes

Mjuk asfalt ska minska skador i fallolyckor

TT

Varje år skadas och dör tusentals i Sverige på grund av fallolyckor. Nu testas en ny typ av mjuk asfalt på en gång- och cykelväg i Lund för att se om den kan bidra till att färre skadar sig.

Ett projekt lett av forskningsinstitutet Rise har tagit fram en typ av asfalt som är mjukare än den vanliga. Denna asfalt ska nu för första gången testat på riktigt i Lund. Målet är att minska antalet allvarliga fallolyckor.

– Om du faller på den när du cyklar eller går har du mindre risk att skada dig än på annan asfalt, säger Viveca Wallqvist, senior forskare vid Rise.

Varje år blir omkring 70 000 personer inlagda på sjukhus på grund av fallolyckor och över 1 000 personer dör, enligt Socialstyrelsen. De flesta som faller är 65 år eller äldre. Enligt Myndigheten för samhällskydd och beredskap är fallolyckor den olyckstyp i landet som leder till flest dödsfall och flest antal inläggningar på sjukhus.

– Det finns ingen anledning att ha så hårt underlag för cykel- och gångtrafikanter. Vi är inte byggda för att röra oss på de här stenhårda underlagen, säger Viveca Wallqvist.

En ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Fredrik Sandberg/ TT-arkivbild

Återanvända däck

Det nya materialet liknar konventionell asfalt, men en del av de stenar som vanligtvis används har bytts ut mot gummi. Genom projektet blir bildäck återanvända då däck mals ner och blandas ihop med sten och bindemedel för att bli till den nya typen av asfalt. Den ska vara fyra till fem gånger mjukare än konventionellt och därför vara mer fallvänlig. Utvecklingen har pågått i mer än tre år.

– Min vision är att det här ska bli någon sorts standard. Vi måste göra något för den här trafikantgruppen.

Nu går projektet in i fullskaleförsök tillsammans med Lunds kommun. Efter tidigare mindre testytor i projektet blir en sträcka på 300 meter verklighet inne i Lund. Forskare kommer nu noga att undersöka hur bra den nya asfalten fungerar, vad trafikanterna själva tycker och hur väl den fungerar ihop med till exempel snöröjning.

En ny typ av asfalt ska minska antalet allvarliga fallolyckor. Försök görs nu i Lund och gummiasfalten kan komma att bli vanlig i Sverige. Foto: Hasse Holmberg/TT-arkivbild

Ingen färdig produkt

TT: Är det ett rimligt kostnadsmässigt alternativ för kommuner?

– Det är en jättesvår fråga. Ju mindre asfalt man gör desto dyrare är det, men om det här blir standard för alla gång- och cykelbanor i hela landet behöver det inte vara speciellt mycket dyrare än vanlig asfalt, säger Viveca Wallqvist.

Den nya asfalten är i dagsläget ingen färdig produkt, men skulle testerna slå väl ut kan den vara i bruk på fler platser inom ett år.

TT: Finns det tillräckligt med däck för en sådan förändring?

– Ja, herregud vad mycket däck det finns. Varje år på jorden tillverkas det så många däck att de kan täcka hela Frankrikes yta.

(Joel Sund/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024