Ett hotell kräver miljontals kronor av Migrationsverket. Det rör sig om kostnader för att återställa rum som användes som asylboenden. Men myndigheten vägrar att betala. Nu har hotellet valt att ta ärendet till domstol, skriver Hem & Hyra.
Tidigare har tidningen skrivet att Migrationsverket förra året krävdes på 190 miljoner kronor av hyresvärdar som hade tillhandhållit boenden under flyktingkrisen. Då var det bara 80 miljoner kronor som hade betalts ut.
”Har inte den ekonomin”
Alla är därför inte nöjda med hur Migrationsverket hanterar saken. En av dem är Front Line Fastigheter som hyrde ut till myndigheten i Kopparberg.
– De går till konflikt i allt som går att gå i konflikt med – och lite till. Deras jurister vet att jag måste bevisa till 100 procent hur gamla ytskikten är och när skadan uppstått. Annars behöver de inte betala och vi har inte den ekonomin att vi har råd att driva det här juridiskt, sade fastighetsägaren Bengt Reinus förra året till Hem & Hyra.
Han hade begärt 900 000 kronor för tolv lägenheter eftersom man tvingades renovera på grund av bland annat fuktskador, trasiga fönster och trasiga handfat. Men Migrationsverket betalade ut 500 000 kronor.
Nu har Halmstad-baserade hotellkedjan Way In Hotel AB valt att driva sitt ärende till domstol. Förhandlingarna inleddes på fredagen med Migrationsverket vid Norrköpings tingsrätt.
Begär 21 miljoner kronor
Hotellkedjan har begärt 21 miljoner i kostnader för att återställa sammanlagt 231 rum i fyra olika anläggningar. Rummen har använts som asylboenden.
Den största anläggningen som användes är Arena Hotell i Halmstad. Enligt hotellkedjan har man återställt rummen till en kostnad av nio miljoner kronor. Man har bland annat bytt ut parkettgolv på grund av vattenskador och reparation av element på grund av klotter och rökskador.
”Enligt samtliga avtal har Way In Hotel rätt att av Migrationsverket erhålla ersättning för återställandekostnader med anledning av Migrationsverkets nyttjande av boendeplatser. Way In Hotel har därutöver enligt avtalen rätt till ersättning för kostnader för falsklarm orsakat av boende på anläggningarna”, står det att läsa i stämningsansökan som hotelkedjan har lämnat in.
Myndigheten bestrider å sin sida både beloppen och de tidsperioder som har specificerats. En del av kostnaderna anser man också beror på bland annat bristande underhåll.