Över 50 olika glassar i Sveriges tre största matkedjor innehåller den omdebatterade palmoljan. Det visar ett test som Råd & Rön har gjort.
Palmoljan, som främst odlas i Indonesien och Malaysia, förknippas av många med skövling av regnskog.
Råd & Rön har gått igenom utbudet vad gäller glass i dagligvarukedjorna Ica, Coop och Axfood (Willys och Hemköp). Totalt hittade man 51 olika glassmärken som innehåller palmolja.
Det rör sig främst om kända varumärken som Triumf Glass, GB Glace och Sia Glass. Men trots att många kunder är kritiska mot palmoljan tänker matkedjorna fortsätta med den och i stället använda sig av RSPO-certifiering, vilket innebär att den har framställts på ett ansvarsfullt sätt.
– Vi har utvärderat certifieringen och tycker att man kommer ganska långt med en certifierad produkt. Men det är uppe för ständig diskussion, säger Stina Printz, hållbarhetsstrateg på Coop, till tidningen.
Samtidigt tycker Naturskyddsföreningen inte att RSPO-certifiering är tillräcklig för att garantera att palmoljan är producerat på ett hållbart sätt. Man uppmanar därför konsumenter att inte köpa produkter som innehåller palmolja.
– Den övergripande frågan är att vi hugger ner för mycket regnskog och planterar palmoljeträd i stället. RSPO-certifieringen är förstås bättre än ingen alls, men vi tycker inte att den i sin nuvarande form garanterar mot skogsskövling, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, till Råd & Rön.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.
Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!