loading
Många glassmärken innehåller den omdebatterade palmoljan. Foto: Epoch Times-arkivbild
Många glassmärken innehåller den omdebatterade palmoljan. Foto: Epoch Times-arkivbild
Miljö

Många glassar innehåller palmolja

Epoch Times

Över 50 olika glassar i Sveriges tre största matkedjor innehåller den omdebatterade palmoljan. Det visar ett test som Råd & Rön har gjort.

Palmoljan, som främst odlas i Indonesien och Malaysia, förknippas av många med skövling av regnskog.

Råd & Rön har gått igenom utbudet vad gäller glass i dagligvarukedjorna Ica, Coop och Axfood (Willys och Hemköp). Totalt hittade man 51 olika glassmärken som innehåller palmolja.

Det rör sig främst om kända varumärken som Triumf Glass, GB Glace och Sia Glass. Men trots att många kunder är kritiska mot palmoljan tänker matkedjorna fortsätta med den och i stället använda sig av RSPO-certifiering, vilket innebär att den har framställts på ett ansvarsfullt sätt.

– Vi har utvärderat certifieringen och tycker att man kommer ganska långt med en certifierad ­produkt. Men det är uppe för ständig diskussion, säger Stina Printz, hållbarhetsstrateg på Coop, till tidningen.

Samtidigt tycker Naturskyddsföreningen inte att RSPO-certifiering är tillräcklig för att garantera att palmoljan är producerat på ett hållbart sätt. Man uppmanar därför konsumenter att inte köpa produkter som innehåller palmolja.

– Den övergripande frågan är att vi hugger ner för mycket regnskog och planterar palmoljeträd i stället. RSPO-certifieringen är förstås bättre än ingen alls, men vi tycker inte att den i sin nu­varande form garanterar mot skogsskövling, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, till Råd & Rön.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Många glassmärken innehåller den omdebatterade palmoljan. Foto: Epoch Times-arkivbild
Många glassmärken innehåller den omdebatterade palmoljan. Foto: Epoch Times-arkivbild
Miljö

Många glassar innehåller palmolja

Epoch Times

Över 50 olika glassar i Sveriges tre största matkedjor innehåller den omdebatterade palmoljan. Det visar ett test som Råd & Rön har gjort.

Palmoljan, som främst odlas i Indonesien och Malaysia, förknippas av många med skövling av regnskog.

Råd & Rön har gått igenom utbudet vad gäller glass i dagligvarukedjorna Ica, Coop och Axfood (Willys och Hemköp). Totalt hittade man 51 olika glassmärken som innehåller palmolja.

Det rör sig främst om kända varumärken som Triumf Glass, GB Glace och Sia Glass. Men trots att många kunder är kritiska mot palmoljan tänker matkedjorna fortsätta med den och i stället använda sig av RSPO-certifiering, vilket innebär att den har framställts på ett ansvarsfullt sätt.

– Vi har utvärderat certifieringen och tycker att man kommer ganska långt med en certifierad ­produkt. Men det är uppe för ständig diskussion, säger Stina Printz, hållbarhetsstrateg på Coop, till tidningen.

Samtidigt tycker Naturskyddsföreningen inte att RSPO-certifiering är tillräcklig för att garantera att palmoljan är producerat på ett hållbart sätt. Man uppmanar därför konsumenter att inte köpa produkter som innehåller palmolja.

– Den övergripande frågan är att vi hugger ner för mycket regnskog och planterar palmoljeträd i stället. RSPO-certifieringen är förstås bättre än ingen alls, men vi tycker inte att den i sin nu­varande form garanterar mot skogsskövling, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, till Råd & Rön.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024