loadingMiljöpartiet vill införa en parkeringsavgift så att man tar cykeln i stället. Foto: Epoch Times
Miljöpartiet vill införa en parkeringsavgift så att man tar cykeln i stället. Foto: Epoch Times
Inrikes

MP: Vill ha parkeringsskatt för att undvika bilen

Epoch Times

Miljöpartiet vill att kommunerna ska ha möjlighet att ta ut en parkeringsavgift vid köpcenter och arbetsplatsparkeringar och andra subventionerade platser. Gratis parkering är att hinder för att fler ska välja andra alternativ till bilen som till exempel cykeln, anser man. Det skriver de två miljöpartisterna Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott, och Emma Berginger, kommunalråd i Lund, i en debattartikel i Dagens Industri.

Man har också som förslag att maxhastigheten för motorfordon blir 30 kilometer i timmen i tätorter. Man vill att markeringarna för bil på vägar dras ner och i stället använda utrymmet för cyklar.

”Det skulle göra att det blir färre allvarliga trafikolyckor och att fler vågar cykla”, skriver de två politikerna i debattartikeln.

Man vill med dessa förslag bryta den så kallade bilnormen och därmed få fler att använda cykeln eftersom det anses vara mer gynnsamt för miljön.

Miljöpartiet menar därför att man kan använda en lådcykel i stället för bil när man storhandlar.

– Det kan vara en så kallad Christiania-cykel. Men det finns många olika varianter när man har fler kassar än vad som passar att hänga på styret, säger Karin Svensson Smith till Expressen.

Hon berättar för tidningen att lådcyklar växer i popularitet och det ”är ganska vanligt i Lund och förekommer ännu mer i Malmö”.

Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, säger till tidningen att det är ett ”fullkomligt verklighetsfrånvänt förslag”. Hon menar att det är hån mot alla barnfamiljer i Sverige som är helt beroende av bilen.

– Det här tyder på en verklighetsfrånvänd syn från Miljöpartiet där man inte inser att alla människor faktiskt inte bor i våra storstäder, säger hon till Expressen.

Hon menar att förutsättningar ser olika ut och för många människor är inte ens lådcykeln ett alternativ. Hon säger att Miljöpartiet redan har straffat bilisterna tillräckligt med bland annat höjd bensinskatt flera gånger. Dessutom säger hon att man har infört flygskatt och är på väg att införa en kilometerskatt.

”Vi vill att cykel ska vara norm och förstahandsalternativ vid val av färd inom rimliga avstånd”, skriver Karin Svensson Smith och Emma Berginger.

– Bilister upptar väldigt mycket yta och när externa köpcenter håller med gratis parkering innebär det i praktiken en form av marksubvention, säger Miljöpartiets språkrör, Gustav Fridolin, till TT.

Han säger att förslaget om parkeringsskatt som partiet har tagit fram syftar till ”att kommunerna ska få bättre verktyg att värna om ett levande centrum – det bidrar med en sundare konkurrens”.

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMiljöpartiet vill införa en parkeringsavgift så att man tar cykeln i stället. Foto: Epoch Times
Miljöpartiet vill införa en parkeringsavgift så att man tar cykeln i stället. Foto: Epoch Times
Inrikes

MP: Vill ha parkeringsskatt för att undvika bilen

Epoch Times

Miljöpartiet vill att kommunerna ska ha möjlighet att ta ut en parkeringsavgift vid köpcenter och arbetsplatsparkeringar och andra subventionerade platser. Gratis parkering är att hinder för att fler ska välja andra alternativ till bilen som till exempel cykeln, anser man. Det skriver de två miljöpartisterna Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott, och Emma Berginger, kommunalråd i Lund, i en debattartikel i Dagens Industri.

Man har också som förslag att maxhastigheten för motorfordon blir 30 kilometer i timmen i tätorter. Man vill att markeringarna för bil på vägar dras ner och i stället använda utrymmet för cyklar.

”Det skulle göra att det blir färre allvarliga trafikolyckor och att fler vågar cykla”, skriver de två politikerna i debattartikeln.

Man vill med dessa förslag bryta den så kallade bilnormen och därmed få fler att använda cykeln eftersom det anses vara mer gynnsamt för miljön.

Miljöpartiet menar därför att man kan använda en lådcykel i stället för bil när man storhandlar.

– Det kan vara en så kallad Christiania-cykel. Men det finns många olika varianter när man har fler kassar än vad som passar att hänga på styret, säger Karin Svensson Smith till Expressen.

Hon berättar för tidningen att lådcyklar växer i popularitet och det ”är ganska vanligt i Lund och förekommer ännu mer i Malmö”.

Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, säger till tidningen att det är ett ”fullkomligt verklighetsfrånvänt förslag”. Hon menar att det är hån mot alla barnfamiljer i Sverige som är helt beroende av bilen.

– Det här tyder på en verklighetsfrånvänd syn från Miljöpartiet där man inte inser att alla människor faktiskt inte bor i våra storstäder, säger hon till Expressen.

Hon menar att förutsättningar ser olika ut och för många människor är inte ens lådcykeln ett alternativ. Hon säger att Miljöpartiet redan har straffat bilisterna tillräckligt med bland annat höjd bensinskatt flera gånger. Dessutom säger hon att man har infört flygskatt och är på väg att införa en kilometerskatt.

”Vi vill att cykel ska vara norm och förstahandsalternativ vid val av färd inom rimliga avstånd”, skriver Karin Svensson Smith och Emma Berginger.

– Bilister upptar väldigt mycket yta och när externa köpcenter håller med gratis parkering innebär det i praktiken en form av marksubvention, säger Miljöpartiets språkrör, Gustav Fridolin, till TT.

Han säger att förslaget om parkeringsskatt som partiet har tagit fram syftar till ”att kommunerna ska få bättre verktyg att värna om ett levande centrum – det bidrar med en sundare konkurrens”.

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024