Miljöpartiet vill att kommunerna ska ha möjlighet att ta ut en parkeringsavgift vid köpcenter och arbetsplatsparkeringar och andra subventionerade platser. Gratis parkering är att hinder för att fler ska välja andra alternativ till bilen som till exempel cykeln, anser man. Det skriver de två miljöpartisterna Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott, och Emma Berginger, kommunalråd i Lund, i en debattartikel i Dagens Industri.
Man har också som förslag att maxhastigheten för motorfordon blir 30 kilometer i timmen i tätorter. Man vill att markeringarna för bil på vägar dras ner och i stället använda utrymmet för cyklar.
”Det skulle göra att det blir färre allvarliga trafikolyckor och att fler vågar cykla”, skriver de två politikerna i debattartikeln.
Man vill med dessa förslag bryta den så kallade bilnormen och därmed få fler att använda cykeln eftersom det anses vara mer gynnsamt för miljön.
Miljöpartiet menar därför att man kan använda en lådcykel i stället för bil när man storhandlar.
– Det kan vara en så kallad Christiania-cykel. Men det finns många olika varianter när man har fler kassar än vad som passar att hänga på styret, säger Karin Svensson Smith till Expressen.
Hon berättar för tidningen att lådcyklar växer i popularitet och det ”är ganska vanligt i Lund och förekommer ännu mer i Malmö”.
Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, säger till tidningen att det är ett ”fullkomligt verklighetsfrånvänt förslag”. Hon menar att det är hån mot alla barnfamiljer i Sverige som är helt beroende av bilen.
– Det här tyder på en verklighetsfrånvänd syn från Miljöpartiet där man inte inser att alla människor faktiskt inte bor i våra storstäder, säger hon till Expressen.
Hon menar att förutsättningar ser olika ut och för många människor är inte ens lådcykeln ett alternativ. Hon säger att Miljöpartiet redan har straffat bilisterna tillräckligt med bland annat höjd bensinskatt flera gånger. Dessutom säger hon att man har infört flygskatt och är på väg att införa en kilometerskatt.
”Vi vill att cykel ska vara norm och förstahandsalternativ vid val av färd inom rimliga avstånd”, skriver Karin Svensson Smith och Emma Berginger.
– Bilister upptar väldigt mycket yta och när externa köpcenter håller med gratis parkering innebär det i praktiken en form av marksubvention, säger Miljöpartiets språkrör, Gustav Fridolin, till TT.
Han säger att förslaget om parkeringsskatt som partiet har tagit fram syftar till ”att kommunerna ska få bättre verktyg att värna om ett levande centrum – det bidrar med en sundare konkurrens”.