loadingUtspel i medierna syftar ofta till att påverka opinionen. Foto: Sofia Drevemo
Utspel i medierna syftar ofta till att påverka opinionen. Foto: Sofia Drevemo
Ledare

Tecken på utbredd valpåverkan

Daniel Sundqvist

Den svenska valrörelsen tycktes av olika anledningar lysa med sin frånvaro långt in på sommaren. Men plötsligt kom den igång, och det gjorde den med besked.

På senare år har vi visserligen blivit vana vid att retoriken tidvis blir ganska hätsk under den här perioden. Men för tillfället är det som utmärker den valrörelse vi just nu genomgår, att den framstår påtagligt uppjagad och smutsig.

Vi har fått ta del av avslöjanden om partierna både till höger och vänster, däribland rörande deras rutiner kring anonyma partibidrag. I Aftonbladet har beskyllningar lagts fram om att högerprofiler som Jimmie Åkesson och Hanif Bali, fått hjälp i sociala medier av så kallade botar och trollfabriker med att manipulera opinionen och därmed åstadkomma valpåverkan.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUtspel i medierna syftar ofta till att påverka opinionen. Foto: Sofia Drevemo
Utspel i medierna syftar ofta till att påverka opinionen. Foto: Sofia Drevemo
Ledare

Tecken på utbredd valpåverkan

Daniel Sundqvist

Den svenska valrörelsen tycktes av olika anledningar lysa med sin frånvaro långt in på sommaren. Men plötsligt kom den igång, och det gjorde den med besked.

På senare år har vi visserligen blivit vana vid att retoriken tidvis blir ganska hätsk under den här perioden. Men för tillfället är det som utmärker den valrörelse vi just nu genomgår, att den framstår påtagligt uppjagad och smutsig.

Vi har fått ta del av avslöjanden om partierna både till höger och vänster, däribland rörande deras rutiner kring anonyma partibidrag. I Aftonbladet har beskyllningar lagts fram om att högerprofiler som Jimmie Åkesson och Hanif Bali, fått hjälp i sociala medier av så kallade botar och trollfabriker med att manipulera opinionen och därmed åstadkomma valpåverkan.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024