I december sände SVT programserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. Det inledande avsnittet Den perfekta bilden belyser hur svenska influerare på sociala medier marknadsför plastikoperationer som lyxiga semestrar utomlands. Sociala medier flödar över av bilder på de populära människornas nya kroppar. I programmet beskriver journalisten Frida Söderlund en annan verklighet än nätets redigerade bild.
Tittarna får följa några unga kvinnliga influerare och deras strävan efter fler följare och positiva kommentarer om deras utseende på Instagram och andra sociala medier. Det är en kapplöpning och en strid på kniven om vem som gjort den bästa operationen och den mest uppseendeväckande förvandlingen. I och med att plastikoperationer är mer vanligt och accepterat, och även blivit en del av influerares vardag på sociala medier, är konkurrensen hård om vem som ligger i topp på listan över modetrendigt utseende och lyckade skönhetsingrepp. Men vem vinner på utseendefixeringen och plastikoperationerna?
I programmet visas upp en verklighet bakom ytan som är både skrämmande och sorglig, men tyvärr inte förvånande, och som så många gånger handlar det om pengar.