loading




Muslimska kvinnor tar bilder vid havet, vid Klädesholmen, Sverige, den 10 februari 2016. Foto: David Ramos/Getty Images
Muslimska kvinnor tar bilder vid havet, vid Klädesholmen, Sverige, den 10 februari 2016. Foto: David Ramos/Getty Images
Ledare

Ledare: Början på ett större, ärligare samtal

Vasilios Zoupounidis

Det svenska offentliga samtalet har sina egenheter. Ibland tycks det räcka med en enda intervju, rentav några förflugna ord, för att alla politiker och stora medier plötsligt ska få syn på något som somliga kanske förgäves försökt uppmärksamma i åratal. 

Biträdande rikspolischef Mats Löfvings medverkan i Ekots lördagsintervju förra året var ett sådant tillfälle. Plötsligt var ”de 40 kriminella klanerna” på allas läppar, så till den grad att man nästan glömde bort det ännu mer kontroversiella han sade: Att långtifrån alla invandrare vill integreras.

Det finns mycket att fundera över i detta, både vad gäller det svenska samtalsklimatet, medielogiken och Mats Löfvings tajming – som tycktes ta självaste statsministern fullständigt på sängen. Det viktigaste med hans uttalande är ändå att utrymme nu kanske finns för att ta itu med den mest skadliga villfarelsen som grott i dunklet kring den omhuldade mångkulturen. Villfarelsen sägs aldrig rent ut, men den lyder ungefär så här: Alla människor som tillåts bosätta sig i Sverige kommer, om de bara får chansen, naturligt att bli ungefär som svenskar.

De kanske går till moskén i stället för kyrkan, och kanske lagar mat med lite andra kryddor och bär lite andra kläder, men i grund och botten kommer de att anamma vår stora tilltro till staten och vår hårda lutheranska arbetsmoral. De kommer att acceptera och bejaka vår långt drivna jämställdhet och att alla samhällets spelregler är grundade i sekularism, och de kommer snabbt att skaffa sig den omfattande kompetens som krävs för att navigera vår juridiskt komplexa, opersonliga myndighetsflora.

Man bär med sig den kultur och den samhällsorganisation man växt upp med, levt i och formats av.

Det här är naturligtvis inte sant. Folk är olika, på ett mycket djupare plan än kläderna, kryddorna och språket. Man bär med sig den kultur och den samhällsorganisation man växt upp med, levt i och formats av. Och bara för att man lämnar sitt land för ett annat är det inte säkert att man vill eller kan omforma sin identitet och sitt tänkande. Särskilt inte om det nya samhället inte sänder ut några som helst signaler om vilka värderingar man förväntas anpassa sig till, utan tvärtom låtsas som om det inte ens har någon egen kultur.

De ”40 kriminella klanerna” är bara toppen på isberget i det här sammanhanget. Den stora majoriteten har inte kommit hit för att bedriva organiserad brottslighet, men många ordnar sig ändå efter klanlinjer, eftersom deras kultur kan vara beskaffad så. Det här får i förlängningen konsekvenser för varenda aspekt av samhället när deras system möter vårt.

Att den organiserade, grova brottsligheten diskuteras mer realistiskt nu är bra, men det vore synd om diskussionen stannade där. För de större frågorna kring de lika heliga som tabubelagda koncepten mångkultur och integration behöver även de komma upp på bordet.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




Muslimska kvinnor tar bilder vid havet, vid Klädesholmen, Sverige, den 10 februari 2016. Foto: David Ramos/Getty Images
Muslimska kvinnor tar bilder vid havet, vid Klädesholmen, Sverige, den 10 februari 2016. Foto: David Ramos/Getty Images
Ledare

Ledare: Början på ett större, ärligare samtal

Vasilios Zoupounidis

Det svenska offentliga samtalet har sina egenheter. Ibland tycks det räcka med en enda intervju, rentav några förflugna ord, för att alla politiker och stora medier plötsligt ska få syn på något som somliga kanske förgäves försökt uppmärksamma i åratal. 

Biträdande rikspolischef Mats Löfvings medverkan i Ekots lördagsintervju förra året var ett sådant tillfälle. Plötsligt var ”de 40 kriminella klanerna” på allas läppar, så till den grad att man nästan glömde bort det ännu mer kontroversiella han sade: Att långtifrån alla invandrare vill integreras.

Det finns mycket att fundera över i detta, både vad gäller det svenska samtalsklimatet, medielogiken och Mats Löfvings tajming – som tycktes ta självaste statsministern fullständigt på sängen. Det viktigaste med hans uttalande är ändå att utrymme nu kanske finns för att ta itu med den mest skadliga villfarelsen som grott i dunklet kring den omhuldade mångkulturen. Villfarelsen sägs aldrig rent ut, men den lyder ungefär så här: Alla människor som tillåts bosätta sig i Sverige kommer, om de bara får chansen, naturligt att bli ungefär som svenskar.

De kanske går till moskén i stället för kyrkan, och kanske lagar mat med lite andra kryddor och bär lite andra kläder, men i grund och botten kommer de att anamma vår stora tilltro till staten och vår hårda lutheranska arbetsmoral. De kommer att acceptera och bejaka vår långt drivna jämställdhet och att alla samhällets spelregler är grundade i sekularism, och de kommer snabbt att skaffa sig den omfattande kompetens som krävs för att navigera vår juridiskt komplexa, opersonliga myndighetsflora.

Man bär med sig den kultur och den samhällsorganisation man växt upp med, levt i och formats av.

Det här är naturligtvis inte sant. Folk är olika, på ett mycket djupare plan än kläderna, kryddorna och språket. Man bär med sig den kultur och den samhällsorganisation man växt upp med, levt i och formats av. Och bara för att man lämnar sitt land för ett annat är det inte säkert att man vill eller kan omforma sin identitet och sitt tänkande. Särskilt inte om det nya samhället inte sänder ut några som helst signaler om vilka värderingar man förväntas anpassa sig till, utan tvärtom låtsas som om det inte ens har någon egen kultur.

De ”40 kriminella klanerna” är bara toppen på isberget i det här sammanhanget. Den stora majoriteten har inte kommit hit för att bedriva organiserad brottslighet, men många ordnar sig ändå efter klanlinjer, eftersom deras kultur kan vara beskaffad så. Det här får i förlängningen konsekvenser för varenda aspekt av samhället när deras system möter vårt.

Att den organiserade, grova brottsligheten diskuteras mer realistiskt nu är bra, men det vore synd om diskussionen stannade där. För de större frågorna kring de lika heliga som tabubelagda koncepten mångkultur och integration behöver även de komma upp på bordet.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024