loading




En åtgärd för att minska den ekonomiska belastningen på lantbruket, andra branscher och privatpersoner är att inte öka reduktionsplikten 2023.
En åtgärd för att minska den ekonomiska belastningen på lantbruket, andra branscher och privatpersoner är att inte öka reduktionsplikten 2023.
Inrikes

Lantbruket kräver fler åtgärder

Eva Sagerfors

Lantbrukens dieselkostnader har ökat med cirka 2,5 miljarder kronor det senaste året. Enligt LRF kan regeringens lantbruksstöd lindra lite, men fler åtgärder behövs för att lantbrukare inte ska oroas av dieselutgifterna.

I höstas larmade Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, om kraftigt ökade kostnader för lantbrukare på grund av höjda priser på diesel, foder, el och gödsel. Epoch Times har skrivit om att en del lantbrukare därför har tvingats lägga ner eller minska sin verksamhet. En undersökning visade i januari att fyra av tio lantbrukare planerade att minska sin produktion under året.

Enligt LRF:s näringspolitiska expert Lars-Erik Lundkvist har lantbrukarna generellt snarare anpassat sin verksamhet och försökt använda mindre diesel i stället för att lägga ned verksamheten.

Bränslepriser

Bränslepriset består av skatter, produktkostnad och bruttomarginal.

Bränsleskatten utgörs av koldioxidskatt, energiskatt och moms. Den utgör nu cirka 45 procent av bensinpriset och 33 procent av dieselpriset. Momsen på 25 procent betalas på hela priset, inklusive koldioxid- och energiskatter. Koldioxid- och energiskatterna är fasta, medan produktkostnaden och bruttomarginalen är rörliga.

Reduktionsplikten infördes 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer ska blanda in biodrivmedel i bränslet. Produktionskostnaden för biodrivmedel är högre än för fossila drivmedel.

Källa: Ekonomifakta

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading




En åtgärd för att minska den ekonomiska belastningen på lantbruket, andra branscher och privatpersoner är att inte öka reduktionsplikten 2023.
En åtgärd för att minska den ekonomiska belastningen på lantbruket, andra branscher och privatpersoner är att inte öka reduktionsplikten 2023.
Inrikes

Lantbruket kräver fler åtgärder

Eva Sagerfors

Lantbrukens dieselkostnader har ökat med cirka 2,5 miljarder kronor det senaste året. Enligt LRF kan regeringens lantbruksstöd lindra lite, men fler åtgärder behövs för att lantbrukare inte ska oroas av dieselutgifterna.

I höstas larmade Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, om kraftigt ökade kostnader för lantbrukare på grund av höjda priser på diesel, foder, el och gödsel. Epoch Times har skrivit om att en del lantbrukare därför har tvingats lägga ner eller minska sin verksamhet. En undersökning visade i januari att fyra av tio lantbrukare planerade att minska sin produktion under året.

Enligt LRF:s näringspolitiska expert Lars-Erik Lundkvist har lantbrukarna generellt snarare anpassat sin verksamhet och försökt använda mindre diesel i stället för att lägga ned verksamheten.

Bränslepriser

Bränslepriset består av skatter, produktkostnad och bruttomarginal.

Bränsleskatten utgörs av koldioxidskatt, energiskatt och moms. Den utgör nu cirka 45 procent av bensinpriset och 33 procent av dieselpriset. Momsen på 25 procent betalas på hela priset, inklusive koldioxid- och energiskatter. Koldioxid- och energiskatterna är fasta, medan produktkostnaden och bruttomarginalen är rörliga.

Reduktionsplikten infördes 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer ska blanda in biodrivmedel i bränslet. Produktionskostnaden för biodrivmedel är högre än för fossila drivmedel.

Källa: Ekonomifakta

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024