loading
Tre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kryssningsturister håller i pengarna när de går i land, visar en undersökning. Foto: Oli Scarff/Getty Images
Tre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kryssningsturister håller i pengarna när de går i land, visar en undersökning. Foto: Oli Scarff/Getty Images
Inrikes

Kryssningsturister snålar i hamn

Epoch Times

Varje sommar kommer kryssningsfartyg till svenska hamnar med turister, vilket av besöksnäringen pekas ut som en viktig intäktskälla.

Men en ny forskningsrapport visar att kryssningsturister är snåla och främst köper kaffe.

Kryssningsturism är på uppgång i hela världen och det märks även i Stockholm. I år kommer huvudstaden att gästas av 270 kryssningsfartyg med rekordmånga 650 000 passagerare, enligt Visit Stockholm och Stockholms hamnar. Det är ökning med 30 procent jämfört med i fjol.

Enligt Visit Stockholm kommer kryssningspassagerarna i år att spendera runt 600 miljoner kronor och spela en stor roll för både besöksnäringen och hela Stockholmsregionen.

– Kryssningsturismen har ökat många år i rad och hamnarna har gjort investeringar för att kunna ta emot fler fartyg. Sedan har vi också jobbat aktivt med det som kallas turnaround, det vill säga att man börjar eller slutar sin resa i Stockholm. Det är bra för flygtrafiken och det är bra för hotellen, säger Thomas Andersson, vd på Visit Stockholm, till TT.

"Inte värt"

Men kryssningsturister är de turister som spenderar minst pengar när de besöker en stad, enligt en forskargrupp från universitetet i norska Bergen.

De har intervjuat 8 000 turister, där 1 300 reste på en kryssning, och frågat dem hur mycket pengar de spenderade och på vad.

– Det är inte värt att investera i kryssningsturism. Turister från ett kryssningsfartyg är de turister som lägger minst pengar i de städer de besöker. I genomsnitt spenderar en kryssningsturist 250 kronor när de går i land, och de spenderar mest pengar på kaffe, säger professor Svein Larsen, som ledde forskargruppen, till danska Helsingör Dagblad.

Spenderar på fartyget

Alla siffror i studien är exklusive boendekostnader och den visar att turister som bor på hotell spenderar mest pengar. De spenderar i genomsnitt 1 000 kronor per dag, medan campinggäster spenderar hälften.

– När man talar om kryssningsturister är det viktigt att komma ihåg att det är långt ifrån alla som går i land. Mellan 20 och 40 procent går aldrig ner för landgången. De kan få allt på fartyget, säger Svein Larsen.

Svein Larsen kallar kryssningar för en ny typ av massturism.

– Kryssningarna blir billigare och billigare och som regel är alla måltider inkluderade i priset, alkohol undantaget. Därför vill rederierna inte att deras passagerare spenderar pengar i land utan på fartyget. Och därför låter de bara passagerarna gå i land i högst åtta timmar.

(TT)

Kryssningstrafik i Stockholm


                         2017 (prognos) 2016        2015      2014        2013
Kryssningsfartyg 270                  230          247        264         278
Passagerare        650 000           490 000    530 000  467 000  478 000
Källa: Stockholms hamnar

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Tre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kryssningsturister håller i pengarna när de går i land, visar en undersökning. Foto: Oli Scarff/Getty Images
Tre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kryssningsturister håller i pengarna när de går i land, visar en undersökning. Foto: Oli Scarff/Getty Images
Inrikes

Kryssningsturister snålar i hamn

Epoch Times

Varje sommar kommer kryssningsfartyg till svenska hamnar med turister, vilket av besöksnäringen pekas ut som en viktig intäktskälla.

Men en ny forskningsrapport visar att kryssningsturister är snåla och främst köper kaffe.

Kryssningsturism är på uppgång i hela världen och det märks även i Stockholm. I år kommer huvudstaden att gästas av 270 kryssningsfartyg med rekordmånga 650 000 passagerare, enligt Visit Stockholm och Stockholms hamnar. Det är ökning med 30 procent jämfört med i fjol.

Enligt Visit Stockholm kommer kryssningspassagerarna i år att spendera runt 600 miljoner kronor och spela en stor roll för både besöksnäringen och hela Stockholmsregionen.

– Kryssningsturismen har ökat många år i rad och hamnarna har gjort investeringar för att kunna ta emot fler fartyg. Sedan har vi också jobbat aktivt med det som kallas turnaround, det vill säga att man börjar eller slutar sin resa i Stockholm. Det är bra för flygtrafiken och det är bra för hotellen, säger Thomas Andersson, vd på Visit Stockholm, till TT.

"Inte värt"

Men kryssningsturister är de turister som spenderar minst pengar när de besöker en stad, enligt en forskargrupp från universitetet i norska Bergen.

De har intervjuat 8 000 turister, där 1 300 reste på en kryssning, och frågat dem hur mycket pengar de spenderade och på vad.

– Det är inte värt att investera i kryssningsturism. Turister från ett kryssningsfartyg är de turister som lägger minst pengar i de städer de besöker. I genomsnitt spenderar en kryssningsturist 250 kronor när de går i land, och de spenderar mest pengar på kaffe, säger professor Svein Larsen, som ledde forskargruppen, till danska Helsingör Dagblad.

Spenderar på fartyget

Alla siffror i studien är exklusive boendekostnader och den visar att turister som bor på hotell spenderar mest pengar. De spenderar i genomsnitt 1 000 kronor per dag, medan campinggäster spenderar hälften.

– När man talar om kryssningsturister är det viktigt att komma ihåg att det är långt ifrån alla som går i land. Mellan 20 och 40 procent går aldrig ner för landgången. De kan få allt på fartyget, säger Svein Larsen.

Svein Larsen kallar kryssningar för en ny typ av massturism.

– Kryssningarna blir billigare och billigare och som regel är alla måltider inkluderade i priset, alkohol undantaget. Därför vill rederierna inte att deras passagerare spenderar pengar i land utan på fartyget. Och därför låter de bara passagerarna gå i land i högst åtta timmar.

(TT)

Kryssningstrafik i Stockholm


                         2017 (prognos) 2016        2015      2014        2013
Kryssningsfartyg 270                  230          247        264         278
Passagerare        650 000           490 000    530 000  467 000  478 000
Källa: Stockholms hamnar

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024