Varje sommar kommer kryssningsfartyg till svenska hamnar med turister, vilket av besöksnäringen pekas ut som en viktig intäktskälla.
Men en ny forskningsrapport visar att kryssningsturister är snåla och främst köper kaffe.
Kryssningsturism är på uppgång i hela världen och det märks även i Stockholm. I år kommer huvudstaden att gästas av 270 kryssningsfartyg med rekordmånga 650 000 passagerare, enligt Visit Stockholm och Stockholms hamnar. Det är ökning med 30 procent jämfört med i fjol.
Enligt Visit Stockholm kommer kryssningspassagerarna i år att spendera runt 600 miljoner kronor och spela en stor roll för både besöksnäringen och hela Stockholmsregionen.
– Kryssningsturismen har ökat många år i rad och hamnarna har gjort investeringar för att kunna ta emot fler fartyg. Sedan har vi också jobbat aktivt med det som kallas turnaround, det vill säga att man börjar eller slutar sin resa i Stockholm. Det är bra för flygtrafiken och det är bra för hotellen, säger Thomas Andersson, vd på Visit Stockholm, till TT.
"Inte värt"
Men kryssningsturister är de turister som spenderar minst pengar när de besöker en stad, enligt en forskargrupp från universitetet i norska Bergen.
De har intervjuat 8 000 turister, där 1 300 reste på en kryssning, och frågat dem hur mycket pengar de spenderade och på vad.
– Det är inte värt att investera i kryssningsturism. Turister från ett kryssningsfartyg är de turister som lägger minst pengar i de städer de besöker. I genomsnitt spenderar en kryssningsturist 250 kronor när de går i land, och de spenderar mest pengar på kaffe, säger professor Svein Larsen, som ledde forskargruppen, till danska Helsingör Dagblad.
Spenderar på fartyget
Alla siffror i studien är exklusive boendekostnader och den visar att turister som bor på hotell spenderar mest pengar. De spenderar i genomsnitt 1 000 kronor per dag, medan campinggäster spenderar hälften.
– När man talar om kryssningsturister är det viktigt att komma ihåg att det är långt ifrån alla som går i land. Mellan 20 och 40 procent går aldrig ner för landgången. De kan få allt på fartyget, säger Svein Larsen.
Svein Larsen kallar kryssningar för en ny typ av massturism.
– Kryssningarna blir billigare och billigare och som regel är alla måltider inkluderade i priset, alkohol undantaget. Därför vill rederierna inte att deras passagerare spenderar pengar i land utan på fartyget. Och därför låter de bara passagerarna gå i land i högst åtta timmar.
(TT)