Nästan alla olyckor där cyklister eller fotgängare omkommer skulle kunna undvikas eller få mindre allvarlig utgång.
Tekniska förutsättningar finns redan nu - men det kommer att dröja lång tid innan de blir verklighet.
Varje år omkommer ett tjugotal cyklister och nästan dubbelt så många fotgängare i trafiken. Nu har forskare på försäkringsbolaget Folksam i detalj studerat de dödsolyckor som skett på landsvägar under 2006-2015 - och om de hade kunnat förebyggas.
Slutsatsen är att nästan alla sådana dödsolyckor, 97 procent, hade kunnat undvikas.
– Det är förvånande mycket. Men det är också positivt att man kommer så långt med teknik som är känd redan i dag, säger Anders Kullgren, chef över
Folksams forskningsenhet som undersökt olyckorna på uppdrag av Trafikverket.
Broms och hjälm
Forskarna gick igenom vittnesuppgifter, obduktionsprotokoll, och polisutredningar och ställde sedan frågan om någon åtgärd kunnat ändra olyckans förlopp.
Som exempelvis om väg- och cykel/gångbana varit åtskilda, om vägbulor eller andra åtgärder hade sänkt farten, om bilen varit försedd med automatisk broms eller om cyklisten burit hjälm.
– Var skedde krocken? Hade bilens system kunnat reagera? Hade man kunnat sätta in någon hastighetsdämpande åtgärd? Så det blir en bedömning av varje olycka, säger Anders Kullgren.
Nästan 20 år
Men han ser också att det kommer att ta lång tid innan infrastrukturen och bilparken är utbyggda, även om tekniken finns. Först om 17 år kommer hela bilparken att ha vara uppdaterad, även om alla bilar som säljs från och med i dag utrustas med den nya tekniken.
– Tyvärr. Det kommer ta lång tid. Vi behöver påskynda införandet av ny teknik men också göra en prioriteringsplan för vilka åtgärder som behövs vidtas utmed vägarna. Vi måste identifiera områden där vi i första hand måste bygga om och vidta åtgärder, säger Anders Kullgren.
(TT)