loading
Det går att rädda livet på många fler cyklister och fotgängare, om bara rätt åtgärder sätts in, visar en ny studie. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det går att rädda livet på många fler cyklister och fotgängare, om bara rätt åtgärder sätts in, visar en ny studie. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Dödsolyckor med cyklister kan undvikas

Epoch Times

Nästan alla olyckor där cyklister eller fotgängare omkommer skulle kunna undvikas eller få mindre allvarlig utgång.

Tekniska förutsättningar finns redan nu - men det kommer att dröja lång tid innan de blir verklighet.

Varje år omkommer ett tjugotal cyklister och nästan dubbelt så många fotgängare i trafiken. Nu har forskare på försäkringsbolaget Folksam i detalj studerat de dödsolyckor som skett på landsvägar under 2006-2015 - och om de hade kunnat förebyggas.

Slutsatsen är att nästan alla sådana dödsolyckor, 97 procent, hade kunnat undvikas.

– Det är förvånande mycket. Men det är också positivt att man kommer så långt med teknik som är känd redan i dag, säger Anders Kullgren, chef över

Folksams forskningsenhet som undersökt olyckorna på uppdrag av Trafikverket.

Broms och hjälm

Forskarna gick igenom vittnesuppgifter, obduktionsprotokoll, och polisutredningar och ställde sedan frågan om någon åtgärd kunnat ändra olyckans förlopp.

Som exempelvis om väg- och cykel/gångbana varit åtskilda, om vägbulor eller andra åtgärder hade sänkt farten, om bilen varit försedd med automatisk broms eller om cyklisten burit hjälm.

– Var skedde krocken? Hade bilens system kunnat reagera? Hade man kunnat sätta in någon hastighetsdämpande åtgärd? Så det blir en bedömning av varje olycka, säger Anders Kullgren.

Nästan 20 år

Men han ser också att det kommer att ta lång tid innan infrastrukturen och bilparken är utbyggda, även om tekniken finns. Först om 17 år kommer hela bilparken att ha vara uppdaterad, även om alla bilar som säljs från och med i dag utrustas med den nya tekniken.

– Tyvärr. Det kommer ta lång tid. Vi behöver påskynda införandet av ny teknik men också göra en prioriteringsplan för vilka åtgärder som behövs vidtas utmed vägarna. Vi måste identifiera områden där vi i första hand måste bygga om och vidta åtgärder, säger Anders Kullgren.

(TT)



Dödslyckor på landsväg

En tredjedel av dödsolyckorna där cyklister och fotgängare är inblandade sker på landsväg. Två tredjedelar inträffar i tätbebyggt område.

Majoriteten av dödsolyckorna med cyklister på landsväg sker på dagtid. Fyra av tio cyklister hade överlevt om de burit hjälm.

De flesta dödsolyckor med gångtrafikanter sker i mörker i samband med att personen korsar en väg.

Enskilt viktigaste åtgärderna för gående är att bilarna sänker hastigheten och förses med autobroms.

För cyklister är enskilt viktigaste åtgärden separerade cykelbanor och cykelhjälm.

Källa: Folksam

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Det går att rädda livet på många fler cyklister och fotgängare, om bara rätt åtgärder sätts in, visar en ny studie. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det går att rädda livet på många fler cyklister och fotgängare, om bara rätt åtgärder sätts in, visar en ny studie. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Dödsolyckor med cyklister kan undvikas

Epoch Times

Nästan alla olyckor där cyklister eller fotgängare omkommer skulle kunna undvikas eller få mindre allvarlig utgång.

Tekniska förutsättningar finns redan nu - men det kommer att dröja lång tid innan de blir verklighet.

Varje år omkommer ett tjugotal cyklister och nästan dubbelt så många fotgängare i trafiken. Nu har forskare på försäkringsbolaget Folksam i detalj studerat de dödsolyckor som skett på landsvägar under 2006-2015 - och om de hade kunnat förebyggas.

Slutsatsen är att nästan alla sådana dödsolyckor, 97 procent, hade kunnat undvikas.

– Det är förvånande mycket. Men det är också positivt att man kommer så långt med teknik som är känd redan i dag, säger Anders Kullgren, chef över

Folksams forskningsenhet som undersökt olyckorna på uppdrag av Trafikverket.

Broms och hjälm

Forskarna gick igenom vittnesuppgifter, obduktionsprotokoll, och polisutredningar och ställde sedan frågan om någon åtgärd kunnat ändra olyckans förlopp.

Som exempelvis om väg- och cykel/gångbana varit åtskilda, om vägbulor eller andra åtgärder hade sänkt farten, om bilen varit försedd med automatisk broms eller om cyklisten burit hjälm.

– Var skedde krocken? Hade bilens system kunnat reagera? Hade man kunnat sätta in någon hastighetsdämpande åtgärd? Så det blir en bedömning av varje olycka, säger Anders Kullgren.

Nästan 20 år

Men han ser också att det kommer att ta lång tid innan infrastrukturen och bilparken är utbyggda, även om tekniken finns. Först om 17 år kommer hela bilparken att ha vara uppdaterad, även om alla bilar som säljs från och med i dag utrustas med den nya tekniken.

– Tyvärr. Det kommer ta lång tid. Vi behöver påskynda införandet av ny teknik men också göra en prioriteringsplan för vilka åtgärder som behövs vidtas utmed vägarna. Vi måste identifiera områden där vi i första hand måste bygga om och vidta åtgärder, säger Anders Kullgren.

(TT)



Dödslyckor på landsväg

En tredjedel av dödsolyckorna där cyklister och fotgängare är inblandade sker på landsväg. Två tredjedelar inträffar i tätbebyggt område.

Majoriteten av dödsolyckorna med cyklister på landsväg sker på dagtid. Fyra av tio cyklister hade överlevt om de burit hjälm.

De flesta dödsolyckor med gångtrafikanter sker i mörker i samband med att personen korsar en väg.

Enskilt viktigaste åtgärderna för gående är att bilarna sänker hastigheten och förses med autobroms.

För cyklister är enskilt viktigaste åtgärden separerade cykelbanor och cykelhjälm.

Källa: Folksam

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024