loading

Tre vagnar med farligt gods välte i Varberg. Foto: Thomas Johansson/TT
Tre vagnar med farligt gods välte i Varberg. Foto: Thomas Johansson/TT
Inrikes

Tågstopp men inget läckage efter urspårning

Epoch Times

 

Godståget var lastat med frätande lut och orsakade omfattande skador på rälsen när det spårade ur. Det kommer troligen att ta minst en vecka innan tågtrafiken förbi Varberg fungerar som normalt.

På bilderna från olycksplatsen syns tre vagnar ligga i diket, nedanför en rejält deformerad bit av rälsen. Ytterligare tre vagnar spårade delvis ur och blev kvar stående på spåret.

Trafiken förbi olycksplatsen stoppades helt efter olyckan och tusentals pendlare och tågresenärer på sträckorna Malmö-Halmstad-Göteborg samt Varberg-Borås fick hänvisas till ersättningsbussar.

"Andra lösningar"

Ett av de båda spåren skulle enligt planen öppna igen under tisdagseftermiddagen, men främst för godstrafik. Persontrafiken, bland annat mellan Malmö och Göteborg, kommer att påverkas även de kommande dagarna enligt Trafikverkets prognos.

– Det kommer att ta minst en vecka att reparera rälsen. Så troligtvis kommer det att krävas andra lösningar ytterligare ett par dagar, säger Veronika Gustafsson på Trafikverkets pressjour till TT.

– När bärgningen är avslutad kommer vi att göra en ny bedömning av hur mycket persontrafik kontra godstrafik som kan gå på det öppna spåret. Men man får nog räkna med en del förseningar.

Utlöste larm

Olyckan, strax norr om Getteröbron i Varberg, inträffade vid halv två-tiden natten mot tisdagen. De tre vagnar som hamnade i diket samt ytterligare en vagn var lastade med natriumhydroxid, det vill säga lut. Inget av det farliga godset läckte ut, men innehållet i vagnarna medförde en tidskrävande bärgning

Orsaken till olyckan är ännu inte känd. Tåget, med totalt 28 vagnar och 519 meter långt, utlöste dock ett så kallat detektorlarm kort före olyckan.

– Det finns detektorer i rälsen som känner av när tågen kör förbi. Vid halv två utlöstes larmet av ett avvikande värde, säger Sohana Josefsson, presskontakt på Green Cargo.

– Trafikverket kontaktade vår förare om att sakta ner. Så tåget gick väldigt långsamt, men tyvärr inträffade urspårningen några minuter senare.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Tre vagnar med farligt gods välte i Varberg. Foto: Thomas Johansson/TT
Tre vagnar med farligt gods välte i Varberg. Foto: Thomas Johansson/TT
Inrikes

Tågstopp men inget läckage efter urspårning

Epoch Times

 

Godståget var lastat med frätande lut och orsakade omfattande skador på rälsen när det spårade ur. Det kommer troligen att ta minst en vecka innan tågtrafiken förbi Varberg fungerar som normalt.

På bilderna från olycksplatsen syns tre vagnar ligga i diket, nedanför en rejält deformerad bit av rälsen. Ytterligare tre vagnar spårade delvis ur och blev kvar stående på spåret.

Trafiken förbi olycksplatsen stoppades helt efter olyckan och tusentals pendlare och tågresenärer på sträckorna Malmö-Halmstad-Göteborg samt Varberg-Borås fick hänvisas till ersättningsbussar.

"Andra lösningar"

Ett av de båda spåren skulle enligt planen öppna igen under tisdagseftermiddagen, men främst för godstrafik. Persontrafiken, bland annat mellan Malmö och Göteborg, kommer att påverkas även de kommande dagarna enligt Trafikverkets prognos.

– Det kommer att ta minst en vecka att reparera rälsen. Så troligtvis kommer det att krävas andra lösningar ytterligare ett par dagar, säger Veronika Gustafsson på Trafikverkets pressjour till TT.

– När bärgningen är avslutad kommer vi att göra en ny bedömning av hur mycket persontrafik kontra godstrafik som kan gå på det öppna spåret. Men man får nog räkna med en del förseningar.

Utlöste larm

Olyckan, strax norr om Getteröbron i Varberg, inträffade vid halv två-tiden natten mot tisdagen. De tre vagnar som hamnade i diket samt ytterligare en vagn var lastade med natriumhydroxid, det vill säga lut. Inget av det farliga godset läckte ut, men innehållet i vagnarna medförde en tidskrävande bärgning

Orsaken till olyckan är ännu inte känd. Tåget, med totalt 28 vagnar och 519 meter långt, utlöste dock ett så kallat detektorlarm kort före olyckan.

– Det finns detektorer i rälsen som känner av när tågen kör förbi. Vid halv två utlöstes larmet av ett avvikande värde, säger Sohana Josefsson, presskontakt på Green Cargo.

– Trafikverket kontaktade vår förare om att sakta ner. Så tåget gick väldigt långsamt, men tyvärr inträffade urspårningen några minuter senare.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024