loadingAllt fler tar automatkörkort och chansar hellre än är ordentligt förberedda vid första försöket. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Allt fler tar automatkörkort och chansar hellre än är ordentligt förberedda vid första försöket. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Inrikes

Rusning till körkort får fler att chansa

Epoch Times

Vår och försommar är högsäsong för alla körkortssugna som provar sin lycka med uppkörningen. Och fort ska det gå - nu tar allt fler automatkörkort och chansar hellre än är ordentligt förberedda vid första försöket.

– Det är ganska högt tryck nu och det blir det ofta inpå sommaren. Det är många som kommer på att nu är det sommar och nu vill jag ha körkort, säger Marcus Jakobsson, trafiklärare på Umeå-Vännäs Trafikskola.

Sommaren har länge varit högsäsong för att ta körkort. Men kombinationen körkortssäsong för alla behörigheter och minskad bemanning på Trafikverket innebär risk för långa väntetider. Under våren arbetar myndigheten därför för att minska belastningen, exempelvis har man extraöppet på helger och kvällar.

– Vi gör en stor satsning inför varje sommar för att minska riskerna för långa väntetider. Förra året uppmanande vi även körkortstagare att komma in även under våren. Vi märkte att man lyssnade på vår rekommendation, säger Ylva Lundin, kommunikationschef på Trafikverket Förarprov, till TT.

Enkelt och snabbt

Allt fler av aspiranterna väljer också att ta automatkörkort, enligt uppgifter från Trafikverket. Körskolor runt om i landet har också märkt av det ökade intresset, enligt en rundringning som TT har gjort. De främsta skälen är att eleverna upplever det som enklare och att det går snabbare än att ta ett manuellt körkort. Det gäller även på trafikskolan i Umeå där den första automatbilen är på ingång nu i maj.

– Vi har faktiskt inte haft det tidigare. Men vi märker av den här trenden också såklart, säger Marcus Jakobsson.

Fler chansar

Det är också allt färre som klarar att ta körkoret på första försöket. I snitt klarar de allra flesta provet på två försök, men det finns en ökad trend där andelen som står för mer än ett omprov ökar, enligt Trafikverket.

En undersökning från VTI (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att den vanligaste orsaken är att provet underskattas, samtidigt som den egna förmågan överskattas.

– Att chansa blir allt mer vanligt. Blir man underkänd tar man det inte speciellt hårt, utan tar nästa uppkörningstid så fort det går, utan att öva speciellt mycket emellan, säger Berit Johansson, förbundsordförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

– Det är sällsynt, men det har förekommit att test avbrutits direkt för att man inte ens kunnat backa ut bilen. Körkort är något att planera inför eftersom det inte enbart är proven som ska avklaras, syftet är trots allt att bli en säker förare för resten av livet.

Kvalitet i slutändan

En annan förklaring är att utbildningen är krävande och kan lätt bli en ekonomisk påfrestning, menar Marcus Jakobsson.

– Jag tror att fler provar att köra upp privat, fast man kanske inte är redo för det. De vill försöka komma ur det på ett billigt sätt, när det egentligen kanske är kvaliteten som är det viktigaste i slutändan.

(TT) 

Körkortstips

Ta del av informationen från Trafikverket om vad du ska kunna för att bli en trafiksäker förare.

Planera utbildning och prov i mycket god tid.

Boka provet när du är en bit fram i utbildningen, minst sex veckor före. Vänta inte med att boka till sista stund!

På trafikverket.se kan du boka provtider. Bokningsläget förändras, så det kan löna sig att återkomma. Tänk på att det kan finnas provtider på andra orter.

Kom väl förberedd så ökar möjligheten att klara provet.

Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAllt fler tar automatkörkort och chansar hellre än är ordentligt förberedda vid första försöket. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Allt fler tar automatkörkort och chansar hellre än är ordentligt förberedda vid första försöket. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Inrikes

Rusning till körkort får fler att chansa

Epoch Times

Vår och försommar är högsäsong för alla körkortssugna som provar sin lycka med uppkörningen. Och fort ska det gå - nu tar allt fler automatkörkort och chansar hellre än är ordentligt förberedda vid första försöket.

– Det är ganska högt tryck nu och det blir det ofta inpå sommaren. Det är många som kommer på att nu är det sommar och nu vill jag ha körkort, säger Marcus Jakobsson, trafiklärare på Umeå-Vännäs Trafikskola.

Sommaren har länge varit högsäsong för att ta körkort. Men kombinationen körkortssäsong för alla behörigheter och minskad bemanning på Trafikverket innebär risk för långa väntetider. Under våren arbetar myndigheten därför för att minska belastningen, exempelvis har man extraöppet på helger och kvällar.

– Vi gör en stor satsning inför varje sommar för att minska riskerna för långa väntetider. Förra året uppmanande vi även körkortstagare att komma in även under våren. Vi märkte att man lyssnade på vår rekommendation, säger Ylva Lundin, kommunikationschef på Trafikverket Förarprov, till TT.

Enkelt och snabbt

Allt fler av aspiranterna väljer också att ta automatkörkort, enligt uppgifter från Trafikverket. Körskolor runt om i landet har också märkt av det ökade intresset, enligt en rundringning som TT har gjort. De främsta skälen är att eleverna upplever det som enklare och att det går snabbare än att ta ett manuellt körkort. Det gäller även på trafikskolan i Umeå där den första automatbilen är på ingång nu i maj.

– Vi har faktiskt inte haft det tidigare. Men vi märker av den här trenden också såklart, säger Marcus Jakobsson.

Fler chansar

Det är också allt färre som klarar att ta körkoret på första försöket. I snitt klarar de allra flesta provet på två försök, men det finns en ökad trend där andelen som står för mer än ett omprov ökar, enligt Trafikverket.

En undersökning från VTI (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att den vanligaste orsaken är att provet underskattas, samtidigt som den egna förmågan överskattas.

– Att chansa blir allt mer vanligt. Blir man underkänd tar man det inte speciellt hårt, utan tar nästa uppkörningstid så fort det går, utan att öva speciellt mycket emellan, säger Berit Johansson, förbundsordförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

– Det är sällsynt, men det har förekommit att test avbrutits direkt för att man inte ens kunnat backa ut bilen. Körkort är något att planera inför eftersom det inte enbart är proven som ska avklaras, syftet är trots allt att bli en säker förare för resten av livet.

Kvalitet i slutändan

En annan förklaring är att utbildningen är krävande och kan lätt bli en ekonomisk påfrestning, menar Marcus Jakobsson.

– Jag tror att fler provar att köra upp privat, fast man kanske inte är redo för det. De vill försöka komma ur det på ett billigt sätt, när det egentligen kanske är kvaliteten som är det viktigaste i slutändan.

(TT) 

Körkortstips

Ta del av informationen från Trafikverket om vad du ska kunna för att bli en trafiksäker förare.

Planera utbildning och prov i mycket god tid.

Boka provet när du är en bit fram i utbildningen, minst sex veckor före. Vänta inte med att boka till sista stund!

På trafikverket.se kan du boka provtider. Bokningsläget förändras, så det kan löna sig att återkomma. Tänk på att det kan finnas provtider på andra orter.

Kom väl förberedd så ökar möjligheten att klara provet.

Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024