loading


Koppar värd tiotals miljoner kronor stjäls årligen längs svenska järnvägslinjer. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Koppar värd tiotals miljoner kronor stjäls årligen längs svenska järnvägslinjer. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Inrikes

Hundratals tåg påverkas av kopparstölder

Epoch Times

Över 1 000 tåg påverkades av kopparstölderna längs svenska järnvägar under fjolåret och året dessförinnan. Sammantaget kostade stölderna samhället över 55 miljoner kronor.

– Det handlar till exempel om personer som inte kommer i tid till sina arbeten och gods till företag som blir fördröjt, säger Tomas Andersson, elkraftsspecialist vid Trafikverket.

Ändå visar statistiken att kopparstölderna minskar. 2014 uppgick samhällskostnaderna för tillgreppen till 52 miljoner kronor under ett enda år, enligt en rapport som konsultföretaget Ramböll sammanställt på uppdrag av Trafikverket.

Tomas Andersson ser flera orsaker till minskningen:

– Vi hoppas att våra egna motåtgärder haft betydelse. Vi ersätter koppar med aluminium som är mindre stöldbegärligt, vi dna-märker metallen på utsatta platser och vi ökar områdesskyddet, det vill säga sätter upp staket för att minska åtkomligheten.

Andersson pekar också på att världsmarknadspriset på koppar varit historiskt lågt de senaste åren, vilket förstås påverkar tjuvarnas intresse.
Under vintern och våren har Trafikverket dock noterat många stölder i Västsverige på Bohusbanan - "en klar och tydlig ökning".

– Vi har haft samråd med polisen och satt in ett antal motåtgärder som vi hoppas gör skillnad. Men järnvägsanläggningen är stor och utbredd, så det kräver en enorm resurs att skydda allt, säger Tomas Andersson.

(TT)

Så mycket kostar stölderna samhället

Sammanställning av kostnaderna för kopparstölder vid järnvägen:

År      Direktkostnad  Förseningskostnad  Total kostnad

2012  3,2 milj kr        50,4 milj kr             53,6 milj kr
2013  0,7 milj kr        10,9 milj kr             11,6 milj kr
2014  24,2 milj kr      28,1 milj kr             52,3 milj kr
2015  9,3 milj kr        24,1 milj kr             33,4 milj kr
2016  5,6 milj kr        16,6 milj kr             22,2 milj kr

Källa: Ramböll/Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Koppar värd tiotals miljoner kronor stjäls årligen längs svenska järnvägslinjer. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Koppar värd tiotals miljoner kronor stjäls årligen längs svenska järnvägslinjer. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Inrikes

Hundratals tåg påverkas av kopparstölder

Epoch Times

Över 1 000 tåg påverkades av kopparstölderna längs svenska järnvägar under fjolåret och året dessförinnan. Sammantaget kostade stölderna samhället över 55 miljoner kronor.

– Det handlar till exempel om personer som inte kommer i tid till sina arbeten och gods till företag som blir fördröjt, säger Tomas Andersson, elkraftsspecialist vid Trafikverket.

Ändå visar statistiken att kopparstölderna minskar. 2014 uppgick samhällskostnaderna för tillgreppen till 52 miljoner kronor under ett enda år, enligt en rapport som konsultföretaget Ramböll sammanställt på uppdrag av Trafikverket.

Tomas Andersson ser flera orsaker till minskningen:

– Vi hoppas att våra egna motåtgärder haft betydelse. Vi ersätter koppar med aluminium som är mindre stöldbegärligt, vi dna-märker metallen på utsatta platser och vi ökar områdesskyddet, det vill säga sätter upp staket för att minska åtkomligheten.

Andersson pekar också på att världsmarknadspriset på koppar varit historiskt lågt de senaste åren, vilket förstås påverkar tjuvarnas intresse.
Under vintern och våren har Trafikverket dock noterat många stölder i Västsverige på Bohusbanan - "en klar och tydlig ökning".

– Vi har haft samråd med polisen och satt in ett antal motåtgärder som vi hoppas gör skillnad. Men järnvägsanläggningen är stor och utbredd, så det kräver en enorm resurs att skydda allt, säger Tomas Andersson.

(TT)

Så mycket kostar stölderna samhället

Sammanställning av kostnaderna för kopparstölder vid järnvägen:

År      Direktkostnad  Förseningskostnad  Total kostnad

2012  3,2 milj kr        50,4 milj kr             53,6 milj kr
2013  0,7 milj kr        10,9 milj kr             11,6 milj kr
2014  24,2 milj kr      28,1 milj kr             52,3 milj kr
2015  9,3 milj kr        24,1 milj kr             33,4 milj kr
2016  5,6 milj kr        16,6 milj kr             22,2 milj kr

Källa: Ramböll/Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024