Över 1 000 tåg påverkades av kopparstölderna längs svenska järnvägar under fjolåret och året dessförinnan. Sammantaget kostade stölderna samhället över 55 miljoner kronor.
– Det handlar till exempel om personer som inte kommer i tid till sina arbeten och gods till företag som blir fördröjt, säger Tomas Andersson, elkraftsspecialist vid Trafikverket.
Ändå visar statistiken att kopparstölderna minskar. 2014 uppgick samhällskostnaderna för tillgreppen till 52 miljoner kronor under ett enda år, enligt en rapport som konsultföretaget Ramböll sammanställt på uppdrag av Trafikverket.
Tomas Andersson ser flera orsaker till minskningen:
– Vi hoppas att våra egna motåtgärder haft betydelse. Vi ersätter koppar med aluminium som är mindre stöldbegärligt, vi dna-märker metallen på utsatta platser och vi ökar områdesskyddet, det vill säga sätter upp staket för att minska åtkomligheten.
Andersson pekar också på att världsmarknadspriset på koppar varit historiskt lågt de senaste åren, vilket förstås påverkar tjuvarnas intresse.
Under vintern och våren har Trafikverket dock noterat många stölder i Västsverige på Bohusbanan - "en klar och tydlig ökning".
– Vi har haft samråd med polisen och satt in ett antal motåtgärder som vi hoppas gör skillnad. Men järnvägsanläggningen är stor och utbredd, så det kräver en enorm resurs att skydda allt, säger Tomas Andersson.
(TT)