loading
En majoritet av svenska folket är positiv till förslaget där miljöbilar premieras med en bonus och andra bilar som drivs med fossila bränslen får en höjd skatt, enligt en Sifo-undersökning. Foto: TT-arkivbild
En majoritet av svenska folket är positiv till förslaget där miljöbilar premieras med en bonus och andra bilar som drivs med fossila bränslen får en höjd skatt, enligt en Sifo-undersökning. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Förslaget om bilskatt får tummen upp

Epoch Times

Regeringens förslag till ny bilskatt har mött hård kritik. Men en majoritet av svenskarna är positiv till förslaget där miljöbilar premieras med en bonus - och där skatten höjs för bilar som drivs med fossila bränslen.

En Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av bilauktionsföretaget KVD visar att 48 procent är positiva till förslaget om ett så kallat bonus malus-system som kom i slutet av april, medan 27 procent är negativa. Mest positiva är invånare i Stockholm och Göteborg, samtidigt som flest andel kritiker finns i Norrland.

-Det sker en övergång i bilbranschen mot elektrifiering och det är något som kanske inte är drivet av konsumenterna utan det drivs från politiskt håll. Men det verkar ändå vara så att det finns en underbyggnad hos väljarbasen för att man vill ha en grönare bilpark, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Fler köper miljöbil

Sifo har även frågat om man tror att bonus malus-systemet kommer att få fler att köpa en miljöbil i stället för en bil som drivs av fossila bränslen. 46 procent av de tillfrågade tror att förslaget kommer att få den effekten, medan 30 procent inte tror det.

De som är skeptiska pekar på att miljöbilar fortfarande är för dyra trots premien, att det saknas laddstationer och att batterikapaciteten än så länge inte är tillräckligt bra.

Förslaget kritiseras

Flera remissinstanser är dock starkt kritiska. Skatten väntas öka kraftigt på redan registrerade fordon. I glesbygd - med långa avstånd, sämre möjligheter till snabbladdning av elbilar och dålig biogastillgång - slår detta hårt, enligt Motormännen.

Konjunkturinstitutet (KI) pekar på att systemet riskerar att flytta utsläppen till övriga Europa.

(TT)

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 20-24 april. Totalt intervjuades 1 214 personer i åldern 16-79 år. Av dessa har 1 021 tillgång till bil i hushållet.

Sifo har bland annat ställt följande frågor:

"Vad tycker du om regeringens förslag?"

"Tror du att premien/bonusen vid köp av en elbil/hybridbil/biogasbil, tillsammans med den ökade skatten på nya bilar med fossila bränslen kommer att få fler att köpa en miljöbil i stället för en bil som drivs av fossila bränslen?"

"Kommer du själv nyttja miljöbilspremien/bonusen nästa gång du köper en ny bil?"

Källa: KVD Bilpriser

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
En majoritet av svenska folket är positiv till förslaget där miljöbilar premieras med en bonus och andra bilar som drivs med fossila bränslen får en höjd skatt, enligt en Sifo-undersökning. Foto: TT-arkivbild
En majoritet av svenska folket är positiv till förslaget där miljöbilar premieras med en bonus och andra bilar som drivs med fossila bränslen får en höjd skatt, enligt en Sifo-undersökning. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Förslaget om bilskatt får tummen upp

Epoch Times

Regeringens förslag till ny bilskatt har mött hård kritik. Men en majoritet av svenskarna är positiv till förslaget där miljöbilar premieras med en bonus - och där skatten höjs för bilar som drivs med fossila bränslen.

En Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av bilauktionsföretaget KVD visar att 48 procent är positiva till förslaget om ett så kallat bonus malus-system som kom i slutet av april, medan 27 procent är negativa. Mest positiva är invånare i Stockholm och Göteborg, samtidigt som flest andel kritiker finns i Norrland.

-Det sker en övergång i bilbranschen mot elektrifiering och det är något som kanske inte är drivet av konsumenterna utan det drivs från politiskt håll. Men det verkar ändå vara så att det finns en underbyggnad hos väljarbasen för att man vill ha en grönare bilpark, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Fler köper miljöbil

Sifo har även frågat om man tror att bonus malus-systemet kommer att få fler att köpa en miljöbil i stället för en bil som drivs av fossila bränslen. 46 procent av de tillfrågade tror att förslaget kommer att få den effekten, medan 30 procent inte tror det.

De som är skeptiska pekar på att miljöbilar fortfarande är för dyra trots premien, att det saknas laddstationer och att batterikapaciteten än så länge inte är tillräckligt bra.

Förslaget kritiseras

Flera remissinstanser är dock starkt kritiska. Skatten väntas öka kraftigt på redan registrerade fordon. I glesbygd - med långa avstånd, sämre möjligheter till snabbladdning av elbilar och dålig biogastillgång - slår detta hårt, enligt Motormännen.

Konjunkturinstitutet (KI) pekar på att systemet riskerar att flytta utsläppen till övriga Europa.

(TT)

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 20-24 april. Totalt intervjuades 1 214 personer i åldern 16-79 år. Av dessa har 1 021 tillgång till bil i hushållet.

Sifo har bland annat ställt följande frågor:

"Vad tycker du om regeringens förslag?"

"Tror du att premien/bonusen vid köp av en elbil/hybridbil/biogasbil, tillsammans med den ökade skatten på nya bilar med fossila bränslen kommer att få fler att köpa en miljöbil i stället för en bil som drivs av fossila bränslen?"

"Kommer du själv nyttja miljöbilspremien/bonusen nästa gång du köper en ny bil?"

Källa: KVD Bilpriser

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024