loading
Inrikes

Fler skadas i cykelolyckor

Epoch Times

Drygt 300 personer skadades 2016 efter krockar mellan cyklister och fotgängare i Sverige. Det är betydligt fler än 2007, då drygt 200 personer skadades, skriver Svenska Dagbladet.

En del av förklaringen är att fler sjukhus rapporterar olyckor till Transportstyrelsen, som står bakom siffrorna.

Olyckorna orsakas ofta av att cyklister och fotgängare inte är tillräckligt uppmärksamma, enligt Tomas Fredlund, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.

– Man bör i alla lägen separera trafikslag och ska helst inte blanda cyklister och gående, säger han till tidningen.

Cyklister som inte lämnar företräde för gångtrafikanter vid övergångsställen riskerar böter.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Inrikes

Fler skadas i cykelolyckor

Epoch Times

Drygt 300 personer skadades 2016 efter krockar mellan cyklister och fotgängare i Sverige. Det är betydligt fler än 2007, då drygt 200 personer skadades, skriver Svenska Dagbladet.

En del av förklaringen är att fler sjukhus rapporterar olyckor till Transportstyrelsen, som står bakom siffrorna.

Olyckorna orsakas ofta av att cyklister och fotgängare inte är tillräckligt uppmärksamma, enligt Tomas Fredlund, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.

– Man bör i alla lägen separera trafikslag och ska helst inte blanda cyklister och gående, säger han till tidningen.

Cyklister som inte lämnar företräde för gångtrafikanter vid övergångsställen riskerar böter.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024