Ett helt nytt plan, en erfaren pilot och fint väder. Flygolyckan i Indonesien förbryllar. Flera kroppar har hittats, men fortfarande saknas de svarta lådorna, som kan bli avgörande för att förklara vad som egentligen hände med Lion Airs flight JT610.
Flera kroppar och kroppsdelar har dragits upp ur havet där ett indonesiskt trafikflygplan störtade i går. Indonesiska myndigheter befarar att alla 189 ombord är omkomna.
På tisdagen återupptogs sökandet, bland annat med hjälp av sonar, för att försöka hitta flygplanskroppen. Även dykare och 15 fartyg som söker på ytan deltar fortsatt i arbetet. Ett flertal liksäckar med kroppar och kroppsdelar har förts till sjukhus i Jakarta för identifiering med via dna.
– Vi hoppas kunna hitta flygplanskroppen. Allting på vattenytan har samlats in, säger Muhammad Syaugi, chef för landet sök- och räddningsmyndighet, i tv-sända uttalanden.
Havet var lugnt på olycksmorgonen. Fiskaren Gauk, som liksom många indonesier bara använder ett namn, var inte långt från olycksplatsen när planet slog i vattnet.
– Man kunde känna explosionen genom chockvågen i vattnet, säger Gauk till Reuters.
Nytt plan
Med bara 800 timmar i luften var den två månader gamla Boeing 737 Max 8 att betrakta som väldigt ny.
Datan som hittills samlats in från de 13 minuter från starten i Jakarta är konstig och motsägelsefull. Planet tappade 152 meters höjd omkring två minuter efter start. Därefter fortsatte planet att stiga till 1 500 meter, innan den återigen tappade höjd innan signalen försvann över havet, enligt svenska flygövervakningstjänsten Flightradar 24.
Sajten använder sig av flygplanets så kallade ADS-B-system, som innebär att utrustning ombord på planet skickar information om hastighet, position och höjd, som kan användas av andra flygplan och flygledning.
Den sista informationen visar att planet färdades nedåt med hastigheten 560 kilometer i timmen. En sådan fart framåt vore normal under en vanlig flygning, men inte i fallande riktning. Inte ens vid flygplanskrascher brukar hastigheten nedåt vara så hög.
– Det här går verkligen illa. Siffrorna är smått otroliga, säger John Cox, chef för amerikanska företaget Safety Operating Systems, som gjort flera utredningar, till Bloomberg.
Svarta lådan avgörande
ADS-B-datan bör tas med en nypa salt. Det avgörande blir att hitta flygplanets svarta lådor, som på ett nytt plan innehåller betydligt mer information som kan hjälpa till att utreda vad som egentligen hände med flygplanet, och även ljudet från cockpit spelas in.
– Jag vet inte vad som kan få ett så här nytt plan att krascha. Det är så många olika faktorer som kan bidra till en olycka som den här, säger flygexperten Jon Ostrower vid The Air Current till BBC.
Max-serien är annars en framgångssaga för Boeing. Den aktuella modellen, nummer 8, har bland annat beställts av Norwegian.
(Gustav Sjöholm/TT)