loadingIndonesisk sökpersonal undersöker föremål i närheten av platsen där det indonesiska passagerarflygplanet störtat. Foto: AP/TT
Indonesisk sökpersonal undersöker föremål i närheten av platsen där det indonesiska passagerarflygplanet störtat. Foto: AP/TT
Utrikes

Kroppar hittade efter flygkraschen

Epoch Times

Ett helt nytt plan, en erfaren pilot och fint väder. Flygolyckan i Indonesien förbryllar. Flera kroppar har hittats, men fortfarande saknas de svarta lådorna, som kan bli avgörande för att förklara vad som egentligen hände med Lion Airs flight JT610.

Flera kroppar och kroppsdelar har dragits upp ur havet där ett indonesiskt trafikflygplan störtade i går. Indonesiska myndigheter befarar att alla 189 ombord är omkomna.

På tisdagen återupptogs sökandet, bland annat med hjälp av sonar, för att försöka hitta flygplanskroppen. Även dykare och 15 fartyg som söker på ytan deltar fortsatt i arbetet. Ett flertal liksäckar med kroppar och kroppsdelar har förts till sjukhus i Jakarta för identifiering med via dna.

– Vi hoppas kunna hitta flygplanskroppen. Allting på vattenytan har samlats in, säger Muhammad Syaugi, chef för landet sök- och räddningsmyndighet, i tv-sända uttalanden.

Havet var lugnt på olycksmorgonen. Fiskaren Gauk, som liksom många indonesier bara använder ett namn, var inte långt från olycksplatsen när planet slog i vattnet.

– Man kunde känna explosionen genom chockvågen i vattnet, säger Gauk till Reuters.

En plånbok tillhörande en av passagerarna på det störtade flygplanet flyter i vattnet i närheten av platsen där planet störtade. Foto: Achmad Ibrahim/TT

Nytt plan

Med bara 800 timmar i luften var den två månader gamla Boeing 737 Max 8 att betrakta som väldigt ny.

Datan som hittills samlats in från de 13 minuter från starten i Jakarta är konstig och motsägelsefull. Planet tappade 152 meters höjd omkring två minuter efter start. Därefter fortsatte planet att stiga till 1 500 meter, innan den återigen tappade höjd innan signalen försvann över havet, enligt svenska flygövervakningstjänsten Flightradar 24.

Sajten använder sig av flygplanets så kallade ADS-B-system, som innebär att utrustning ombord på planet skickar information om hastighet, position och höjd, som kan användas av andra flygplan och flygledning.

Den sista informationen visar att planet färdades nedåt med hastigheten 560 kilometer i timmen. En sådan fart framåt vore normal under en vanlig flygning, men inte i fallande riktning. Inte ens vid flygplanskrascher brukar hastigheten nedåt vara så hög.

– Det här går verkligen illa. Siffrorna är smått otroliga, säger John Cox, chef för amerikanska företaget Safety Operating Systems, som gjort flera utredningar, till Bloomberg.

Indonesiska kustbevakningen med kvarlevor som antas komma från JT610. Foto: Tatan Syuflana/TT

Svarta lådan avgörande

ADS-B-datan bör tas med en nypa salt. Det avgörande blir att hitta flygplanets svarta lådor, som på ett nytt plan innehåller betydligt mer information som kan hjälpa till att utreda vad som egentligen hände med flygplanet, och även ljudet från cockpit spelas in.

– Jag vet inte vad som kan få ett så här nytt plan att krascha. Det är så många olika faktorer som kan bidra till en olycka som den här, säger flygexperten Jon Ostrower vid The Air Current till BBC.

Max-serien är annars en framgångssaga för Boeing. Den aktuella modellen, nummer 8, har bland annat beställts av Norwegian.

(Gustav Sjöholm/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIndonesisk sökpersonal undersöker föremål i närheten av platsen där det indonesiska passagerarflygplanet störtat. Foto: AP/TT
Indonesisk sökpersonal undersöker föremål i närheten av platsen där det indonesiska passagerarflygplanet störtat. Foto: AP/TT
Utrikes

Kroppar hittade efter flygkraschen

Epoch Times

Ett helt nytt plan, en erfaren pilot och fint väder. Flygolyckan i Indonesien förbryllar. Flera kroppar har hittats, men fortfarande saknas de svarta lådorna, som kan bli avgörande för att förklara vad som egentligen hände med Lion Airs flight JT610.

Flera kroppar och kroppsdelar har dragits upp ur havet där ett indonesiskt trafikflygplan störtade i går. Indonesiska myndigheter befarar att alla 189 ombord är omkomna.

På tisdagen återupptogs sökandet, bland annat med hjälp av sonar, för att försöka hitta flygplanskroppen. Även dykare och 15 fartyg som söker på ytan deltar fortsatt i arbetet. Ett flertal liksäckar med kroppar och kroppsdelar har förts till sjukhus i Jakarta för identifiering med via dna.

– Vi hoppas kunna hitta flygplanskroppen. Allting på vattenytan har samlats in, säger Muhammad Syaugi, chef för landet sök- och räddningsmyndighet, i tv-sända uttalanden.

Havet var lugnt på olycksmorgonen. Fiskaren Gauk, som liksom många indonesier bara använder ett namn, var inte långt från olycksplatsen när planet slog i vattnet.

– Man kunde känna explosionen genom chockvågen i vattnet, säger Gauk till Reuters.

En plånbok tillhörande en av passagerarna på det störtade flygplanet flyter i vattnet i närheten av platsen där planet störtade. Foto: Achmad Ibrahim/TT

Nytt plan

Med bara 800 timmar i luften var den två månader gamla Boeing 737 Max 8 att betrakta som väldigt ny.

Datan som hittills samlats in från de 13 minuter från starten i Jakarta är konstig och motsägelsefull. Planet tappade 152 meters höjd omkring två minuter efter start. Därefter fortsatte planet att stiga till 1 500 meter, innan den återigen tappade höjd innan signalen försvann över havet, enligt svenska flygövervakningstjänsten Flightradar 24.

Sajten använder sig av flygplanets så kallade ADS-B-system, som innebär att utrustning ombord på planet skickar information om hastighet, position och höjd, som kan användas av andra flygplan och flygledning.

Den sista informationen visar att planet färdades nedåt med hastigheten 560 kilometer i timmen. En sådan fart framåt vore normal under en vanlig flygning, men inte i fallande riktning. Inte ens vid flygplanskrascher brukar hastigheten nedåt vara så hög.

– Det här går verkligen illa. Siffrorna är smått otroliga, säger John Cox, chef för amerikanska företaget Safety Operating Systems, som gjort flera utredningar, till Bloomberg.

Indonesiska kustbevakningen med kvarlevor som antas komma från JT610. Foto: Tatan Syuflana/TT

Svarta lådan avgörande

ADS-B-datan bör tas med en nypa salt. Det avgörande blir att hitta flygplanets svarta lådor, som på ett nytt plan innehåller betydligt mer information som kan hjälpa till att utreda vad som egentligen hände med flygplanet, och även ljudet från cockpit spelas in.

– Jag vet inte vad som kan få ett så här nytt plan att krascha. Det är så många olika faktorer som kan bidra till en olycka som den här, säger flygexperten Jon Ostrower vid The Air Current till BBC.

Max-serien är annars en framgångssaga för Boeing. Den aktuella modellen, nummer 8, har bland annat beställts av Norwegian.

(Gustav Sjöholm/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024