loading

Enligt Skånetrafiken har skadegörelse vid hållplatser ökat kraftigt under 2020. Foto: Skånetrafiken
Enligt Skånetrafiken har skadegörelse vid hållplatser ökat kraftigt under 2020. Foto: Skånetrafiken
Inrikes

Kraftig ökning av skadegörelse på hållplatser i Skåne

Tony Lingefors

Skadegörelse på Skånetrafikens hållplatser och biljettautomater i Skåne ökade kraftigt under pandemin. Kostnaderna under 2020 uppgick till drygt 12 miljoner kronor och man fick slänga cirka 75 ton glaskross.

Det är framförallt städerna Helsingborg, Malmö och Kristianstad som drabbats värst av skadegörelse i kollektivtrafiken.

– All skadegörelse innebär väldigt stora och onödiga kostnader. Pengar vi i stället skulle kunna lägga på att utveckla kollektivtrafiken i Skåne, säger Henrik Nyström, risk- och säkerhetsansvarig på Skånetrafiken, i ett pressmeddelande.

Problem med klotter

Under loppet av tre månader förra året krossades totalt 192 glasrutor på busskurer i Helsingborg. I januari 2020 utsattes Hjälarps station för omfattande skadegörelse. Samtliga vindskyddsrutor hade krossats och även bilägare fick sina bilrutor förstörda på pendlarparkeringen.

Utöver förstörelse av hållplatser och automater är även klotter på bussar och tåg ett problem i länet, enligt Skånetrafiken.

– I mars 2020 hade vi ett gäng ungdomar som klottrade ombord på bussarna i Malmö. Med kamerorna ombord kunde vi tydligt se att det rörde sig om tonåringar som systematiskt klottrade ombord på bussar i flera veckor. Skånetrafiken och Nobina som kör bussarna i Malmö, satte in bevakning och slutligen så kunde polis gripa de misstänkta på bar gärning, säger Nyström.

Övervägt att ta bort väderskydden

Enligt Skånetrafiken har man tidigare övervägt att helt ta bort väderskydden eftersom dessa drabbas av återkommande skadegörelse. Samtidigt ser man även över om det går att byta ut glaset mot ett tåligare material. Inom kort kommer man också testa ett system med sensoraktiverade övervakningskameror för att på så vis upptäcka brott innan de begås.

Under 2020 var kostnaden för skadegörelse av Skånetrafikens väderskydd drygt 9 miljoner kronor, jämfört med året innan då siffran var cirka 6 miljoner kronor.

Kostnader för skadegörelse på Pågatågstationer i Skåne uppgick till omkring 1 miljon kronor förra året samtidigt som notan för skadegörelse av biljettautomater landade på drygt 2 miljoner kronor.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Enligt Skånetrafiken har skadegörelse vid hållplatser ökat kraftigt under 2020. Foto: Skånetrafiken
Enligt Skånetrafiken har skadegörelse vid hållplatser ökat kraftigt under 2020. Foto: Skånetrafiken
Inrikes

Kraftig ökning av skadegörelse på hållplatser i Skåne

Tony Lingefors

Skadegörelse på Skånetrafikens hållplatser och biljettautomater i Skåne ökade kraftigt under pandemin. Kostnaderna under 2020 uppgick till drygt 12 miljoner kronor och man fick slänga cirka 75 ton glaskross.

Det är framförallt städerna Helsingborg, Malmö och Kristianstad som drabbats värst av skadegörelse i kollektivtrafiken.

– All skadegörelse innebär väldigt stora och onödiga kostnader. Pengar vi i stället skulle kunna lägga på att utveckla kollektivtrafiken i Skåne, säger Henrik Nyström, risk- och säkerhetsansvarig på Skånetrafiken, i ett pressmeddelande.

Problem med klotter

Under loppet av tre månader förra året krossades totalt 192 glasrutor på busskurer i Helsingborg. I januari 2020 utsattes Hjälarps station för omfattande skadegörelse. Samtliga vindskyddsrutor hade krossats och även bilägare fick sina bilrutor förstörda på pendlarparkeringen.

Utöver förstörelse av hållplatser och automater är även klotter på bussar och tåg ett problem i länet, enligt Skånetrafiken.

– I mars 2020 hade vi ett gäng ungdomar som klottrade ombord på bussarna i Malmö. Med kamerorna ombord kunde vi tydligt se att det rörde sig om tonåringar som systematiskt klottrade ombord på bussar i flera veckor. Skånetrafiken och Nobina som kör bussarna i Malmö, satte in bevakning och slutligen så kunde polis gripa de misstänkta på bar gärning, säger Nyström.

Övervägt att ta bort väderskydden

Enligt Skånetrafiken har man tidigare övervägt att helt ta bort väderskydden eftersom dessa drabbas av återkommande skadegörelse. Samtidigt ser man även över om det går att byta ut glaset mot ett tåligare material. Inom kort kommer man också testa ett system med sensoraktiverade övervakningskameror för att på så vis upptäcka brott innan de begås.

Under 2020 var kostnaden för skadegörelse av Skånetrafikens väderskydd drygt 9 miljoner kronor, jämfört med året innan då siffran var cirka 6 miljoner kronor.

Kostnader för skadegörelse på Pågatågstationer i Skåne uppgick till omkring 1 miljon kronor förra året samtidigt som notan för skadegörelse av biljettautomater landade på drygt 2 miljoner kronor.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024