loadingKorrosion var anledningen till att ett brandflygplan tvingades landa på vatten förra veckan. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Korrosion var anledningen till att ett brandflygplan tvingades landa på vatten förra veckan. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Korrosion tvingade brandflygplan att landa

TT

Korrosion på landningsställsmekanismen – det var anledningen till att ett av Sveriges två nya brandflygplan förra veckan tvingades landa på vattnet i Nyköpings skärgård, rapporterar SVT Nyheter Sörmland.

Enligt utredningen av Saab, som flyger planet åt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, var en del av låsmekanismen på landningsstället angripet av korrosion, det vill säga att den långsamt hade börjat fräta sönder. Felet är åtgärdat och händelsen är anmäld till Transportstyrelsen.

Händelsen inträffade förra veckan när räddningstjänsten larmades till Skavsta flygplan efter att en pilot inte kunde fälla ut planets landningsställ efter en testflygning. Piloten tvingades därför landa på vattnet.

Planet har pontoner och det var en kontrollerad landning, enligt Charlotte Nilsson på Saabs presstjänst.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKorrosion var anledningen till att ett brandflygplan tvingades landa på vatten förra veckan. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Korrosion var anledningen till att ett brandflygplan tvingades landa på vatten förra veckan. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Korrosion tvingade brandflygplan att landa

TT

Korrosion på landningsställsmekanismen – det var anledningen till att ett av Sveriges två nya brandflygplan förra veckan tvingades landa på vattnet i Nyköpings skärgård, rapporterar SVT Nyheter Sörmland.

Enligt utredningen av Saab, som flyger planet åt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, var en del av låsmekanismen på landningsstället angripet av korrosion, det vill säga att den långsamt hade börjat fräta sönder. Felet är åtgärdat och händelsen är anmäld till Transportstyrelsen.

Händelsen inträffade förra veckan när räddningstjänsten larmades till Skavsta flygplan efter att en pilot inte kunde fälla ut planets landningsställ efter en testflygning. Piloten tvingades därför landa på vattnet.

Planet har pontoner och det var en kontrollerad landning, enligt Charlotte Nilsson på Saabs presstjänst.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024