loadingDen blinde håller barnet i sina armar och känner att det är ett under. Simeon i templet, av Rembrandt (1606–1669]. Foto: Nationalmuseum
Den blinde håller barnet i sina armar och känner att det är ett under. Simeon i templet, av Rembrandt (1606–1669]. Foto: Nationalmuseum
Kulturledare

Konsten påminner oss om att vi inte är färdiga

Aron Lamm

Andra satsen i Schuberts andra pianotrio väcker en känsla som jag inte har något beskrivande ord för. Musiken är varken glad eller sorgsen, varken högtidlig eller skämtsam, varken dunkelt drömmande eller avklarnad, varken intim eller storslagen. Jag blir rörd av den, men jag kan inte beskriva hur den får mig att känna, mer än att den får mig att känna.

Det är inte så att det rör sig om någon väldigt abstrakt eller ”ren” musik; jag upplever Schubert som den kanske mest mänskliga och sentimentala av mina favoritkompositörer. Det är som om han siktar på att väcka och beskriva mänskliga känslor med sin musik. Ofta är de blandade och växlande – glädje som plötsligt slår över i sorg, ljus som bryter in som strimmor i mörker – och jag har oftast inga problem med att sätta ord på vad jag tror pågår känslomässigt i ett Schubertstycke. Men när det gäller andantet i andra pianotrion kan jag inte sätta ord på känslan, bara konstatera att den är väldigt intensiv.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen blinde håller barnet i sina armar och känner att det är ett under. Simeon i templet, av Rembrandt (1606–1669]. Foto: Nationalmuseum
Den blinde håller barnet i sina armar och känner att det är ett under. Simeon i templet, av Rembrandt (1606–1669]. Foto: Nationalmuseum
Kulturledare

Konsten påminner oss om att vi inte är färdiga

Aron Lamm

Andra satsen i Schuberts andra pianotrio väcker en känsla som jag inte har något beskrivande ord för. Musiken är varken glad eller sorgsen, varken högtidlig eller skämtsam, varken dunkelt drömmande eller avklarnad, varken intim eller storslagen. Jag blir rörd av den, men jag kan inte beskriva hur den får mig att känna, mer än att den får mig att känna.

Det är inte så att det rör sig om någon väldigt abstrakt eller ”ren” musik; jag upplever Schubert som den kanske mest mänskliga och sentimentala av mina favoritkompositörer. Det är som om han siktar på att väcka och beskriva mänskliga känslor med sin musik. Ofta är de blandade och växlande – glädje som plötsligt slår över i sorg, ljus som bryter in som strimmor i mörker – och jag har oftast inga problem med att sätta ord på vad jag tror pågår känslomässigt i ett Schubertstycke. Men när det gäller andantet i andra pianotrion kan jag inte sätta ord på känslan, bara konstatera att den är väldigt intensiv.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024