loadingBiltillverkaren Mitsubishi är ett av flera stora internationella japanska företag som på senare tid diskuterat att dra sig ur Kina. Foto: Richard A. Brooks/AFP via Getty Images
Biltillverkaren Mitsubishi är ett av flera stora internationella japanska företag som på senare tid diskuterat att dra sig ur Kina. Foto: Richard A. Brooks/AFP via Getty Images
Utrikes

Japanska företag fortsätter att lämna Kina

Alex Wu

På senare år har japanska företag börjat dra tillbaka tillverkning från Kina för att minska riskerna. Experter menar att den här trenden kan komma att bli mer definitiv på lång sikt, med en japansk ekonomisk ”frånkoppling”.

Bland de senaste japanska företagen som lämnat Kina finns teknikjättar som Sony och luftkonditioneringstillverkaren Daikin. Japanska medier rapporterar även om att bilmärket Mitsubishi kan komma att sluta med sin produktion i landet. Man har haft ett samarbete med den lokala tillverkaren Guangzhou Automobile Group (GAC).

Gällande biltillverkarna finns försämrade resultat med som en faktor. Kinas personbilsförsäljning växer, men kineserna köper alltmer inhemskt tillverkade bilar. De japanska företagens marknadsandel sjönk under 2022 med 2,8 procent och ligger nu på 18,3 procent. De inhemska tillverkarna växte med 5,2 procent till 50,7 procent. Även Honda och Mazda har diskuterat att helt eller delvis flytta sin nuvarande produktion från Kina.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBiltillverkaren Mitsubishi är ett av flera stora internationella japanska företag som på senare tid diskuterat att dra sig ur Kina. Foto: Richard A. Brooks/AFP via Getty Images
Biltillverkaren Mitsubishi är ett av flera stora internationella japanska företag som på senare tid diskuterat att dra sig ur Kina. Foto: Richard A. Brooks/AFP via Getty Images
Utrikes

Japanska företag fortsätter att lämna Kina

Alex Wu

På senare år har japanska företag börjat dra tillbaka tillverkning från Kina för att minska riskerna. Experter menar att den här trenden kan komma att bli mer definitiv på lång sikt, med en japansk ekonomisk ”frånkoppling”.

Bland de senaste japanska företagen som lämnat Kina finns teknikjättar som Sony och luftkonditioneringstillverkaren Daikin. Japanska medier rapporterar även om att bilmärket Mitsubishi kan komma att sluta med sin produktion i landet. Man har haft ett samarbete med den lokala tillverkaren Guangzhou Automobile Group (GAC).

Gällande biltillverkarna finns försämrade resultat med som en faktor. Kinas personbilsförsäljning växer, men kineserna köper alltmer inhemskt tillverkade bilar. De japanska företagens marknadsandel sjönk under 2022 med 2,8 procent och ligger nu på 18,3 procent. De inhemska tillverkarna växte med 5,2 procent till 50,7 procent. Även Honda och Mazda har diskuterat att helt eller delvis flytta sin nuvarande produktion från Kina.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024