loadingEU beslutade nyligen att från 2035 ska alla nya bilar i EU vara elbilar. Det kommer att innebära en konkurrens om batterier för lagring av el i elnätet. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock
EU beslutade nyligen att från 2035 ska alla nya bilar i EU vara elbilar. Det kommer att innebära en konkurrens om batterier för lagring av el i elnätet. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock
Krönika

Jan Blomgren: Tyskt misslyckande utvidgas till hela EU

Jan Blomgren

Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

EU-kommissionen föreslår förändrade regler för elmarknaden. Detta liknar ett beställningsverk från Tyskland, med ambitionen att tvinga hela EU att bedriva samma katastrofala energipolitik som Tyskland.


Att Europa har problem med elförsörjningen är knappast en nyhet. Vad som dock är en nyhet, och en synnerligen oroande sådan, är EU-kommissionens förslag om reform av utformningen av EU:s elmarknad. Innehållet är i sig illa nog, men hetsigheten i processen ökar inte förtroendet för att förslaget skulle vara konstruktivt. Förslaget publicerades den 23 januari, och Kommissionen har begränsat tiden för samråd till bara tre veckor (!).

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEU beslutade nyligen att från 2035 ska alla nya bilar i EU vara elbilar. Det kommer att innebära en konkurrens om batterier för lagring av el i elnätet. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock
EU beslutade nyligen att från 2035 ska alla nya bilar i EU vara elbilar. Det kommer att innebära en konkurrens om batterier för lagring av el i elnätet. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock
Krönika

Jan Blomgren: Tyskt misslyckande utvidgas till hela EU

Jan Blomgren

Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

EU-kommissionen föreslår förändrade regler för elmarknaden. Detta liknar ett beställningsverk från Tyskland, med ambitionen att tvinga hela EU att bedriva samma katastrofala energipolitik som Tyskland.


Att Europa har problem med elförsörjningen är knappast en nyhet. Vad som dock är en nyhet, och en synnerligen oroande sådan, är EU-kommissionens förslag om reform av utformningen av EU:s elmarknad. Innehållet är i sig illa nog, men hetsigheten i processen ökar inte förtroendet för att förslaget skulle vara konstruktivt. Förslaget publicerades den 23 januari, och Kommissionen har begränsat tiden för samråd till bara tre veckor (!).

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024