Husmorstipset: Så kan kål hjälpa mot ledvärk
Kålomslag kan lindra ledvärk och andra åkommor. Foto: vä Eva Sagerfors/Epoch Times


Kål kan göra underverk. Den är rik på C-vitamin och vitamin B6, och har anti-inflammatoriska egenskaper. I århundraden har vi ätit kål, men den har också förmåga att lindra ledvärk.

Att göra ett omslag med kål är enkelt. Det kan minska svullnad och lätta på kronisk värk. Det kan också användas mot svår smärta i lederna och skador från olika sporter.

Följ instruktionerna nedan för att göra ett läkande omslag av kål som kan hjälpa hela familjen (tack Healthy Food House för idén).

Kålomslag

Det här behövs

Kål, helst rödkål

Aluminiumfolie

Skärbräda

Brödkavel

Ugn

Gör så här

Tvätta kålen väl och skär sedan ut stammen. Lägg ett stort kålblad på skärbrädan och rulla på den med kaveln. Det behövs ett kålblad per omslag. Rulla så att bladet börjar safta sig.

Slå in bladet i aluminiumfolie och värm det försiktigt i ugnen, på låg värme i 2-3 minuter. Lägg sedan bladet på huden på det ställe där det gör ont och fäst det med en gasbinda. Låt omslaget sitta i en timme. Om huden inte är känslig så kan omslaget sitta på under natten.

Upprepa processen några gånger per dag med ett nytt kålblad varje gång. De anti-inflammatoriska egenskaperna hos kålen lindrar ledvärken.

Det är ovanligt att vara känslig mot kål, men skulle du få en hudreaktion så ta bort bladet.

Omslaget kan också användas kallt. Lägg då istället bladet i kylskåpet och lägg om på det onda stället på samma sätt. Kylan kan också verka smärtlindrande.

Foto: Ask a Prepper

"Man blir vad man äter"

Ät gärna också kål för att få bästa resultat. Det är inte för inte som man säger att ”man blir vad man äter”. Äter man hälsosam mat ger man kroppen bättre förutsättningar för att hålla sig frisk och stark.

– Även om både rödkål och vitkål är bra för kroppen, så innehåller rödkålen ännu mer kraftfull näring, säger experterna på Healthy Food House.

Rödkål innehåller till exempel betydligt mer C-vitamin än vitkål och även mer än apelsiner.

– Kål innehåller fytonutrienter som kan hjälpa till att minska kronisk inflammation. Ett ämne i rödkål som kan ha sådan verkan är sulforafan (som finns i många korsblommiga grönsaker), en potent inflammationshämmare, säger experterna.

Kålomslag till ...

Ytterligare tre sätt att använda omslag med vitkål finns hos Ask a Prepper. Här handlar det om olika hudåkommor.

1. Vid eksem kan ett kålomslag användas direkt på huden i en timme för att lindra klåda.

2. Den som lider av astma kan lägga ett omslag med fyra stora kålblad på bröstet, eller axlarna, i minst fyra timmar.

3. Den som lider av artrit kan kavla på en handfull kålblad för att få dem att vätska sig och sedan lägga dem direkt på området som smärtar. Bind om med gasbinda så att det sitter på ordentligt. Låt det sitta i flera timmar.

Dessutom är kylda vitkålsblad ett effektivt sätt att bli av med mjölkstockning hos den som ammar eftersom kålen drar loss mjölken och hjälper mot inflammation i mjölkgångarna. Även det är ett beprövat husmorsknep som fortfarande rekommenderas.

Rådgör med din läkare vid allvarligare sjukdomstillstånd.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.