loading




Med ett centralplanerat penningsystem som har en målvariabel som mäter fel priser på fel sätt är det inte märkligt att bieffekterna är många och problematiska. Foto: Bilbo Lantto
Med ett centralplanerat penningsystem som har en målvariabel som mäter fel priser på fel sätt är det inte märkligt att bieffekterna är många och problematiska. Foto: Bilbo Lantto
Ekonomi & Näringsliv

Analys: Hur mäts prisinflation och varför? - Del 2 av 2

Fredrik Svahn 

I ekonominyheterna på tv och på dagspressens ekonomisidor beskrivs inflationen som något självklart som inte behöver förklaras. Men hur mäts inflationen? Varför mäts den? Och har vi blivit rikare eller fattigare de senaste 30 åren? Jag nämnde i min förra artikel att förr i tiden betydde inflation penningmängdsökning, vilket var ett tydligt definierat mått.


Men prisinflation, i meningen den allmänna prisnivån i en ekonomi, kan inte bli någon exakt vetenskap, även om vi förleds att tro det genom medierapporteringen.

Det vanligaste måttet på prisinflation är konsumentprisindex, KPI, som Statistiska centralbyrån (SCB) beräknar. På uppdrag av Riksbanken beräknar SCB också KPIF som är KPI med fast ränta (mer om den senare) samt sju alternativa mått av KPIF som de menar mäter underliggande inflation: KPIF exklusive energi, KPIF exklusive energi och färskvaror, KPIFPC, KPIFPV, Trim1, Trim85 och UND24. Dessa ger ett spann på prisinflationen på någon eller några procentenheter. Vi behöver inte gå in på detaljerna i dessa mått men det indikerar att Riksbanken och SCB själva är medvetna om att prisinflation inte går att definiera exakt och därmed inte heller går att mäta exakt. Detta framgår dock inte i medierapporteringen där ”inflationen” redovisas som en siffra med en decimals noggrannhet. I själva verket skulle alla vi konsumenter egentligen behöva vårt individuella prisinflationsmått eftersom vi har individuella konsumtionsmönster som dessutom varierar över tid.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading




Med ett centralplanerat penningsystem som har en målvariabel som mäter fel priser på fel sätt är det inte märkligt att bieffekterna är många och problematiska. Foto: Bilbo Lantto
Med ett centralplanerat penningsystem som har en målvariabel som mäter fel priser på fel sätt är det inte märkligt att bieffekterna är många och problematiska. Foto: Bilbo Lantto
Ekonomi & Näringsliv

Analys: Hur mäts prisinflation och varför? - Del 2 av 2

Fredrik Svahn 

I ekonominyheterna på tv och på dagspressens ekonomisidor beskrivs inflationen som något självklart som inte behöver förklaras. Men hur mäts inflationen? Varför mäts den? Och har vi blivit rikare eller fattigare de senaste 30 åren? Jag nämnde i min förra artikel att förr i tiden betydde inflation penningmängdsökning, vilket var ett tydligt definierat mått.


Men prisinflation, i meningen den allmänna prisnivån i en ekonomi, kan inte bli någon exakt vetenskap, även om vi förleds att tro det genom medierapporteringen.

Det vanligaste måttet på prisinflation är konsumentprisindex, KPI, som Statistiska centralbyrån (SCB) beräknar. På uppdrag av Riksbanken beräknar SCB också KPIF som är KPI med fast ränta (mer om den senare) samt sju alternativa mått av KPIF som de menar mäter underliggande inflation: KPIF exklusive energi, KPIF exklusive energi och färskvaror, KPIFPC, KPIFPV, Trim1, Trim85 och UND24. Dessa ger ett spann på prisinflationen på någon eller några procentenheter. Vi behöver inte gå in på detaljerna i dessa mått men det indikerar att Riksbanken och SCB själva är medvetna om att prisinflation inte går att definiera exakt och därmed inte heller går att mäta exakt. Detta framgår dock inte i medierapporteringen där ”inflationen” redovisas som en siffra med en decimals noggrannhet. I själva verket skulle alla vi konsumenter egentligen behöva vårt individuella prisinflationsmått eftersom vi har individuella konsumtionsmönster som dessutom varierar över tid.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024