Inom en snar framtid är det inte omöjligt med en teknik där drönare med 3d-skrivare kan laga hålen i asfalten, skriver Ny Teknik.
Professor Mark Miodownik, professor vid University College London, berättade under Cheltenham Science Festival att vägunderhåll skulle mycket väl kunna skötas av drönare.
Själva konceptet går ut på att drönare och övervakningskameror ska identifiera där det finns sprickor, potthål och andra skador på vägarna. När de sedan har upptäckt att hål och sprickor behöver lagas, skickas sedan en grupp autonoma robotar med 3d-skrivare ut och åtgärdar problemen.
Miodownik säger att vägarna i Storbritannien är undermåliga. Man ligger efter i reparationsarbetet och dessutom har myndigheterna inte tillräckligt med resurser för att arbeta förebyggande.
– Vår idé är att när små sprickor uppkommer, så vill vi se det på en gång. En flygande drönare som övervakar vägnätet kan se dem, och en annan kan landa och reparera dem. Det är bara att stanna över sprickan, laga sprickan och så är det klart. Om man stannar trafiken vid fyra på morgonen, behöver stoppet bara vara en minut, säger han till tidningen Engineering&Technology.
Men drönare skulle inte lämpa sig för motorvägar utan i stället skulle fokus vara på vägar inne i städerna.
Idén om drönare som lagar hål i vägarna är dock bara en framtidstanke. Men i Leeds utvecklar man konceptet med ”den självläkande staden” och forskningen går framåt.
I Storbritannien leder hålen och sprickorna i vägarna årligen till skador för cirka 20 miljarder för bilisterna. Det är inte ovanligt att staden eller kommunen tvingas betala ersättning för att de har brustit i underhåll. Därför är det inte konstigt att man i landet försöker hitta nya innovativa lösningar för att få bukt med problemen på vägarna.
Man har tidigare utfört tester för att detektera skador på vägarna. Förra året utrustade man sopbilar med nedåtriktade kameror för att kunna upptäcka framtida hål i vägarna. Biltillverkarna forskar också kring detta. Exempelvis forskar Ford kring en teknik som ska upptäcka hål i vägen så att inte bilen kan få skador.
Miodowniks kollega, Philip Purnell, professor vid Leeds universitet, säger att man under projektets gång samtidigt undersöker den ”sociala och ekonomiska” inverkan vad gäller vägunderhållning som sköts av robotar i stället för människor.
– Det här är inte bara ett vetenskapligt projekt. Det är ett socialt och ekonomiskt projekt. Det är inte så att vi skapar teknologin och sedan tänker på effekterna efteråt. Det gjorde vi redan med mobiltelefonerna, sade han till Telegraph.
Stora skuggor simmar in mot stranden – men vad är det för underliga varelser?
Slav under kommunismen