Vetenskap

Högtflygande idén: Drönare ska laga vägarna medan du sover

Epoch Times

Inom en snar framtid är det inte omöjligt med en teknik där drönare med 3d-skrivare kan laga hålen i asfalten, skriver Ny Teknik.

Professor Mark Miodownik, professor vid University College London, berättade under Cheltenham Science Festival att vägunderhåll skulle mycket väl kunna skötas av drönare.

Själva konceptet går ut på att drönare och övervakningskameror ska identifiera där det finns sprickor, potthål och andra skador på vägarna. När de sedan har upptäckt att hål och sprickor behöver lagas, skickas sedan en grupp autonoma robotar med 3d-skrivare ut och åtgärdar problemen.

Miodownik säger att vägarna i Storbritannien är undermåliga. Man ligger efter i reparationsarbetet och dessutom har myndigheterna inte tillräckligt med resurser för att arbeta förebyggande.

– Vår idé är att när små sprickor uppkommer, så vill vi se det på en gång. En flygande drönare som övervakar vägnätet kan se dem, och en annan kan landa och reparera dem. Det är bara att stanna över sprickan, laga sprickan och så är det klart. Om man stannar trafiken vid fyra på morgonen, behöver stoppet bara vara en minut, säger han till tidningen Engineering&Technology.

Men drönare skulle inte lämpa sig för motorvägar utan i stället skulle fokus vara på vägar inne i städerna.

Idén om drönare som lagar hål i vägarna är dock bara en framtidstanke. Men i Leeds utvecklar man konceptet med ”den självläkande staden” och forskningen går framåt.

I Storbritannien leder hålen och sprickorna i vägarna årligen till skador för cirka 20 miljarder för bilisterna. Det är inte ovanligt att staden eller kommunen tvingas betala ersättning för att de har brustit i underhåll. Därför är det inte konstigt att man i landet försöker hitta nya innovativa lösningar för att få bukt med problemen på vägarna.

Man har tidigare utfört tester för att detektera skador på vägarna. Förra året utrustade man sopbilar med nedåtriktade kameror för att kunna upptäcka framtida hål i vägarna. Biltillverkarna forskar också kring detta. Exempelvis forskar Ford kring en teknik som ska upptäcka hål i vägen så att inte bilen kan få skador.  

Foto: Flickr

Miodowniks kollega, Philip Purnell, professor vid Leeds universitet, säger att man under projektets gång samtidigt undersöker den ”sociala och ekonomiska” inverkan vad gäller vägunderhållning som sköts av robotar i stället för människor.

– Det här är inte bara ett vetenskapligt projekt. Det är ett socialt och ekonomiskt projekt. Det är inte så att vi skapar teknologin och sedan tänker på effekterna efteråt. Det gjorde vi redan med mobiltelefonerna, sade han till Telegraph.

Stora skuggor simmar in mot stranden – men vad är det för underliga varelser?

Slav under kommunismen

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Vetenskap

Högtflygande idén: Drönare ska laga vägarna medan du sover

Epoch Times

Inom en snar framtid är det inte omöjligt med en teknik där drönare med 3d-skrivare kan laga hålen i asfalten, skriver Ny Teknik.

Professor Mark Miodownik, professor vid University College London, berättade under Cheltenham Science Festival att vägunderhåll skulle mycket väl kunna skötas av drönare.

Själva konceptet går ut på att drönare och övervakningskameror ska identifiera där det finns sprickor, potthål och andra skador på vägarna. När de sedan har upptäckt att hål och sprickor behöver lagas, skickas sedan en grupp autonoma robotar med 3d-skrivare ut och åtgärdar problemen.

Miodownik säger att vägarna i Storbritannien är undermåliga. Man ligger efter i reparationsarbetet och dessutom har myndigheterna inte tillräckligt med resurser för att arbeta förebyggande.

– Vår idé är att när små sprickor uppkommer, så vill vi se det på en gång. En flygande drönare som övervakar vägnätet kan se dem, och en annan kan landa och reparera dem. Det är bara att stanna över sprickan, laga sprickan och så är det klart. Om man stannar trafiken vid fyra på morgonen, behöver stoppet bara vara en minut, säger han till tidningen Engineering&Technology.

Men drönare skulle inte lämpa sig för motorvägar utan i stället skulle fokus vara på vägar inne i städerna.

Idén om drönare som lagar hål i vägarna är dock bara en framtidstanke. Men i Leeds utvecklar man konceptet med ”den självläkande staden” och forskningen går framåt.

I Storbritannien leder hålen och sprickorna i vägarna årligen till skador för cirka 20 miljarder för bilisterna. Det är inte ovanligt att staden eller kommunen tvingas betala ersättning för att de har brustit i underhåll. Därför är det inte konstigt att man i landet försöker hitta nya innovativa lösningar för att få bukt med problemen på vägarna.

Man har tidigare utfört tester för att detektera skador på vägarna. Förra året utrustade man sopbilar med nedåtriktade kameror för att kunna upptäcka framtida hål i vägarna. Biltillverkarna forskar också kring detta. Exempelvis forskar Ford kring en teknik som ska upptäcka hål i vägen så att inte bilen kan få skador.  

Foto: Flickr

Miodowniks kollega, Philip Purnell, professor vid Leeds universitet, säger att man under projektets gång samtidigt undersöker den ”sociala och ekonomiska” inverkan vad gäller vägunderhållning som sköts av robotar i stället för människor.

– Det här är inte bara ett vetenskapligt projekt. Det är ett socialt och ekonomiskt projekt. Det är inte så att vi skapar teknologin och sedan tänker på effekterna efteråt. Det gjorde vi redan med mobiltelefonerna, sade han till Telegraph.

Stora skuggor simmar in mot stranden – men vad är det för underliga varelser?

Slav under kommunismen

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024