Bibliotekarier pratar inte lika mycket om litteratur och böcker med sina besökare på biblioteken som man gjorde förr. I stället använder man mycket av sin arbetstid till att hjälpa besökare med digitala problem och vardagssysslor, rapporterar SVT Nyheter.
Det är fackförbundet DIK, som många bibliotekarier är anslutna till, som märkt av detta från sina medlemmar. Bibliotekarierna vittnar om att man numera har nya tidskrävande arbetsuppgifter som handlar om att hjälpa människor med olika digitala problem och vardagsproblem som att hjälpa till att fylla i blanketter till myndigheter, skaffa e-legitimation och betala räkningar via en bankdosa.
– Det blir svårt när det blir såna ansvarsförskjutningar eller integritetsaspekter. Vad händer om något blir fel? Till exempel om en ansökan till Migrationsverket kommer in försent? Om det blir avslag? Vem är ansvarig då? Det blir problematiska gränsdragningar, säger Stina Hamberg, samhällspolitisk chef på DIK, till SVT.
Stina Hamberg säger till tv-kanalen att det inte är en bibliotekaries uppgift att hjälpa besökarna att betala räkningar eller hjälpa till med andra IT-problem eftersom de inte är utbildade i IT-support.
Samtidigt menar Stina Hamberg att det är naturligt att biblioteken hjälper till att stärka folkets digitala kompetens. Dessutom fungerar bibliotekarier som informationsguider. Myndigheter, banker, bostadsförmedlingar och försäkringsbolag digitaliserar sina tjänster och en del stänger sina kontor. Det förklarar en del att många söker sig till biblioteken om hjälp med dessa frågor.
– Bara på den timmen vi har haft öppet idag har jag redan fått hjälpa någon att söka upp en blankett till att ansöka om barnomsorg, en annan person att skriva ut kontoutdrag och så har jag fått besvara frågor om hur man söker en lägenhet. Det kommer flera frågor i timmen, till varje enskild bibliotekarie som står här, säger Gustav Almestad, som är bibliotekarie i Farsta centrum i södra Stockholm, till SVT.
Almestad anser förvisso att biblioteken är en naturlig plats där man kan få hjälp med IT- och informationsfrågor. Men han önskar samtidigt att det fanns fler samhällsinstitutioner som kunde hjälpa till med dessa frågor.