Under fredagen meddelade Svenska Akademien att man skjuter upp Nobelpriset i litteratur för 2018. På grund av detta drabbas bokhandlare av minskad försäljning. Framför allt drabbas näthandeln hårdast, uppger TT.
– Ofta så köper du inte bara en bok, utan vill läsa mer av samma författare. Men den Nobelpriseffekten kommer vi inte få i år, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris, till nyhetsbyrån.
I och med uppmärksamheten kring Nobelpriset brukar intresset för litteratur öka. Men eftersom det inte blir någon författare som i år uppmärksammas i samband med det prestigefyllda priset finns det stor risk att många bokhandlare i stället tappar i försäljning.
Bara genom Nobelpristagare som Kazuo Ishiguro, Patrick Modiano, Tomas Tranströmer och Alice Munro ökade försäljningsintäkterna med flera miljoner för nätbokhandlarna. Försäljningen kommer i två omgångar: Först i samband med att Nobelpristagaren tillkännages och sedan vid julen.
– Bara uppmärksamheten kring Nobelpriset ökar intresset för litteratur i stort. Så det kan även få en större effekt än enbart den som märks i försäljningen av den specifika författaren, säger Wiklund.
Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln och Bokus, konstaterar att man går miste om en toppförsäljare. Förra året när Kazuo Ishiguro fick Nobelpriset i litteratur fick försäljningen av hans böcker en extra skjuts.
– En populär Nobelpristagare är en av toppsäljarna i julförsäljningen, så det såklart att det är ett viktigt bidrag, säger Maria Edsman, till TT.
Dock påverkas inte den fysiska bokhandeln i samma utsträckning, enligt Mats Ahlström, ordförande för Svenska Bokhandlareföreningen. De som går in i en butik under julhandeln köper i stället någon annan bok medan man på internet ofta är ute efter en speciell författare, menar han.