loadingKonsumenterna väntas få mindre pengar över i plånboken framöver. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Konsumenterna väntas få mindre pengar över i plånboken framöver. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Ekonomi & Näringsliv

Handeln tror på fallande försäljning

TT

Försäljningen i detaljhandeln ökade under det andra kvartalet. Men nu väntar tuffare tider för handeln med vikande siffror, när hushållen väntas få mindre kvar i plånboken.

Detaljhandelns försäljning ökade med fem procent under det andra kvartalet, jämfört med samma månad i fjol. Men nu är det slut på det roliga, i höst väntas försäljningen vika, enligt en ny konjunkturrapport från Handelns utredningsinstitut (HUI).

Stigande priser, högre boendekostnader och dyrare el har inte slagit igenom riktigt på konsumtionen ännu. Men HUI räknar med att hushållen kommer att ha mindre pengar att röra sig med i höst och vinter, och få prioritera hårdare i sin konsumtion. Bland annat väntas kapitalintensiva branscher som bygg-, järn- och färghandeln samt hemelektronikhandeln att få det tuffare framåt.

Prognosen ser dock ljusare ut för handel med brett sortiment, till exempel apotek och klädhandel.

För prognosen i fasta priser, det vill säga räknat i volym, förväntar sig HUI nu ett negativt utfall för 2022 och 2023. För helåret spås handeln tappa 2,5 procent jämfört med året före. Den förra prognosen hade en tillväxt på en halv procent. Sämst utsikter har sällanköpshandeln, som exempelvis byggvaru- och elektronikhandeln

Orosmolnen framöver är bland annat fortsatt krig i Ukraina, ökad oro över Europas elförsörjning i vinter och hur bostadsmarknaden utvecklar sig.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKonsumenterna väntas få mindre pengar över i plånboken framöver. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Konsumenterna väntas få mindre pengar över i plånboken framöver. Arkivbild. Foto: Isabell Höjman/TT
Ekonomi & Näringsliv

Handeln tror på fallande försäljning

TT

Försäljningen i detaljhandeln ökade under det andra kvartalet. Men nu väntar tuffare tider för handeln med vikande siffror, när hushållen väntas få mindre kvar i plånboken.

Detaljhandelns försäljning ökade med fem procent under det andra kvartalet, jämfört med samma månad i fjol. Men nu är det slut på det roliga, i höst väntas försäljningen vika, enligt en ny konjunkturrapport från Handelns utredningsinstitut (HUI).

Stigande priser, högre boendekostnader och dyrare el har inte slagit igenom riktigt på konsumtionen ännu. Men HUI räknar med att hushållen kommer att ha mindre pengar att röra sig med i höst och vinter, och få prioritera hårdare i sin konsumtion. Bland annat väntas kapitalintensiva branscher som bygg-, järn- och färghandeln samt hemelektronikhandeln att få det tuffare framåt.

Prognosen ser dock ljusare ut för handel med brett sortiment, till exempel apotek och klädhandel.

För prognosen i fasta priser, det vill säga räknat i volym, förväntar sig HUI nu ett negativt utfall för 2022 och 2023. För helåret spås handeln tappa 2,5 procent jämfört med året före. Den förra prognosen hade en tillväxt på en halv procent. Sämst utsikter har sällanköpshandeln, som exempelvis byggvaru- och elektronikhandeln

Orosmolnen framöver är bland annat fortsatt krig i Ukraina, ökad oro över Europas elförsörjning i vinter och hur bostadsmarknaden utvecklar sig.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024