loading

Förebilder. Under rubriken Sockerupproret "hissas" nu handbollslandslaget för deras fruktkampanj tillsammans med sponsorn Lidl inför och under EM – här med Jim Gottfridsson. Foto: Tommy Holl
Förebilder. Under rubriken Sockerupproret "hissas" nu handbollslandslaget för deras fruktkampanj tillsammans med sponsorn Lidl inför och under EM – här med Jim Gottfridsson. Foto: Tommy Holl
Hälsa

Handbollslandslaget hyllas för sin kampanj som bra förebilder för unga

Epoch Times

Under rubriken Sockerupproret vill Hälsofrämjandets projekt Fredagsfys Sverige lyfta goda exempel och ge en känga till andra som är dåliga för barns sockervanor. Nu lyfts handbollslandslaget som förebilder.

Fredagsfys Sverige startades för att lyfta barnens hälsa. Projektet, som får medel bland annat från Postkodstiftelsen, syftar till att ge barn och unga alternativ till dagens ofta sockertunga livsmedel och att inspirera till rörelseglädje och hälsa.

I januari 2020 drog Fredagsfys Sverige igång Sockerupproret. Varje vecka vill man lyfta en ”hiss” och en ”diss”. Svenska handbollslandslaget får kampanjens första ”hiss” för deras EM-grönsakskampanj i samarbete med Lidl.

Inför och under EM-dagarna har vi kunnat se landslagsmedlemmar redo att bolla iväg vitkålshuvuden och meloner i reklamkampanjen.

– Det här initiativet gillar vi verkligen. Vi vill se mer av att idrotten sätts samman med hälsosam kost. Precis så tar vi ett gemensamt vuxenansvar och vägleder våra barn på ett positivt sätt, säger Susanna Almström, initiativtagare till Fredagsfys Sverige tillsammans med kollegan Emelie Johansson, i ett pressmeddelande.

Hon jämför med en annars vanlig bild av idrottsstjärnor, vilka ju är förebilder för många unga.

– Så viktigt då vi alldeles för ofta får bevittna idrottsliga förebilder och svenska landslag samarbeta och synas med både läsk, energidrycker och andra översockrade livsmedel, säger hon på Fredagsfys Sveriges Facebooksida. 

”Vill stå längst fram och stötta”

Krister Bergström, VD för EM-organisationen, är glad över att deras satsning på en hälsosam livsstil har fått uppmärksamhet.

– Jag har själv en bakgrund av att vara väldigt aktiv i tidig ålder och har fortsatt att röra på mig genom livet. För min del har det satt en prägel på en livsstil som också erbjuder massa ytterligare fördelar för hälsan, socialt och ur ett samhällsmässigt perspektiv, säger han i pressmeddelandet.

Att stötta detta projekt som syftar till bättre hälsa och rörelse för barn och unga är självklart.

– Ur vårt perspektiv är initiativet till Fredagsfys Sverige ett mycket viktigt projekt där vi i svensk handboll vill stå längst fram i ledet och stötta det.

EM är över för den här gången och nu är siktet inställt på VM 2023, där arbetet med hållbarhet och hälsa kommer att fortsätta, berättar han.

Initiativ för bättre sockervanor

Tanken med det nya Sockerupproret är att granska samhället, alltifrån den sockersmarta skolan, biografkedjan, den kloka företagsledaren, och till föreningen som satsar på en sockersmart cafeteria, berättar Susanna. Hon menar att vi vuxna behöver kunna visa vägen.

– Det är fel att vi gång på gång ofrivilligt luras in i sockerträsket och det är hög tid att sätta ner foten på allvar. Extra viktigt för oss är att vi i vuxenvärlden blir tillräckligt rustade för att vägleda våra barn och unga in i en sundare framtid. Det ska vara enkelt att göra de där kloka och sockersmarta valen.

Initiativtagare. Emelie Johansson (t v) och Susanna Almström på Hälsofrämjandets Fredagsfys Sverige startade Sockerupproret på sociala medier för att lyfta exempel som påverkar barns sockervanor. Foto: Idrottens Kraft

Att som ung få i sig minskade mängder socker i kosten och att kunna välja goda alternativ ger en långsiktig vinst, berättar Susanna.

– Mindre socker i kosten leder till ett mer hälsosamt och social hållbart liv, och därmed förebygger vi många fall av livsstilssjukdomar som skulle leda till både fysisk och psykisk ohälsa samt stora kostnader för samhället.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Förebilder. Under rubriken Sockerupproret "hissas" nu handbollslandslaget för deras fruktkampanj tillsammans med sponsorn Lidl inför och under EM – här med Jim Gottfridsson. Foto: Tommy Holl
Förebilder. Under rubriken Sockerupproret "hissas" nu handbollslandslaget för deras fruktkampanj tillsammans med sponsorn Lidl inför och under EM – här med Jim Gottfridsson. Foto: Tommy Holl
Hälsa

Handbollslandslaget hyllas för sin kampanj som bra förebilder för unga

Epoch Times

Under rubriken Sockerupproret vill Hälsofrämjandets projekt Fredagsfys Sverige lyfta goda exempel och ge en känga till andra som är dåliga för barns sockervanor. Nu lyfts handbollslandslaget som förebilder.

Fredagsfys Sverige startades för att lyfta barnens hälsa. Projektet, som får medel bland annat från Postkodstiftelsen, syftar till att ge barn och unga alternativ till dagens ofta sockertunga livsmedel och att inspirera till rörelseglädje och hälsa.

I januari 2020 drog Fredagsfys Sverige igång Sockerupproret. Varje vecka vill man lyfta en ”hiss” och en ”diss”. Svenska handbollslandslaget får kampanjens första ”hiss” för deras EM-grönsakskampanj i samarbete med Lidl.

Inför och under EM-dagarna har vi kunnat se landslagsmedlemmar redo att bolla iväg vitkålshuvuden och meloner i reklamkampanjen.

– Det här initiativet gillar vi verkligen. Vi vill se mer av att idrotten sätts samman med hälsosam kost. Precis så tar vi ett gemensamt vuxenansvar och vägleder våra barn på ett positivt sätt, säger Susanna Almström, initiativtagare till Fredagsfys Sverige tillsammans med kollegan Emelie Johansson, i ett pressmeddelande.

Hon jämför med en annars vanlig bild av idrottsstjärnor, vilka ju är förebilder för många unga.

– Så viktigt då vi alldeles för ofta får bevittna idrottsliga förebilder och svenska landslag samarbeta och synas med både läsk, energidrycker och andra översockrade livsmedel, säger hon på Fredagsfys Sveriges Facebooksida. 

”Vill stå längst fram och stötta”

Krister Bergström, VD för EM-organisationen, är glad över att deras satsning på en hälsosam livsstil har fått uppmärksamhet.

– Jag har själv en bakgrund av att vara väldigt aktiv i tidig ålder och har fortsatt att röra på mig genom livet. För min del har det satt en prägel på en livsstil som också erbjuder massa ytterligare fördelar för hälsan, socialt och ur ett samhällsmässigt perspektiv, säger han i pressmeddelandet.

Att stötta detta projekt som syftar till bättre hälsa och rörelse för barn och unga är självklart.

– Ur vårt perspektiv är initiativet till Fredagsfys Sverige ett mycket viktigt projekt där vi i svensk handboll vill stå längst fram i ledet och stötta det.

EM är över för den här gången och nu är siktet inställt på VM 2023, där arbetet med hållbarhet och hälsa kommer att fortsätta, berättar han.

Initiativ för bättre sockervanor

Tanken med det nya Sockerupproret är att granska samhället, alltifrån den sockersmarta skolan, biografkedjan, den kloka företagsledaren, och till föreningen som satsar på en sockersmart cafeteria, berättar Susanna. Hon menar att vi vuxna behöver kunna visa vägen.

– Det är fel att vi gång på gång ofrivilligt luras in i sockerträsket och det är hög tid att sätta ner foten på allvar. Extra viktigt för oss är att vi i vuxenvärlden blir tillräckligt rustade för att vägleda våra barn och unga in i en sundare framtid. Det ska vara enkelt att göra de där kloka och sockersmarta valen.

Initiativtagare. Emelie Johansson (t v) och Susanna Almström på Hälsofrämjandets Fredagsfys Sverige startade Sockerupproret på sociala medier för att lyfta exempel som påverkar barns sockervanor. Foto: Idrottens Kraft

Att som ung få i sig minskade mängder socker i kosten och att kunna välja goda alternativ ger en långsiktig vinst, berättar Susanna.

– Mindre socker i kosten leder till ett mer hälsosamt och social hållbart liv, och därmed förebygger vi många fall av livsstilssjukdomar som skulle leda till både fysisk och psykisk ohälsa samt stora kostnader för samhället.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024