loading
Ett spel eller en film kan ge föräldrarna en efterlängtad paus, men för mycket skärmtid kan skada barnets utveckling. Foto: McKaela Lee
Ett spel eller en film kan ge föräldrarna en efterlängtad paus, men för mycket skärmtid kan skada barnets utveckling. Foto: McKaela Lee
Hälsa

Forskning: För mycket skärmtid skadar hjärnans utveckling

Greenmedinfo

En växande mängd forskning pekar på att skärmtid kan göra mer skada än nytta och riskerna kan vara större för barn i förskoleåldern.

American Academy of Pediatrics (AAP) rekommenderar att begränsa användningen för barn mellan två och fem år till bara en timme per dag med ”hög-kvalitetsprogram” och att under den tiden titta tillsammans med dem för att stödja inlärningen.

Att titta mer än den tiden kan få varaktig påverkan på barnets hälsa och till och med skada hjärnans utveckling, enligt en studie av forskare vid Cincinnati Children´s Hospital Medical Centre. De som hade mer skärmtid hade ”lägre mikrostrukturell integritet” hos hjärnans vita hjärnsubstans, ett område som kopplas till kognitiv funktion och språk.

För mycket skärmtid förändrar hjärnan hos förskolebarn

Studien omfattade 47 barn mellan tre och fem år. För att mäta skärmanvändningen i enlighet med AAP:s rekommendationer användes ScreenQ. Man tog hänsyn till faktorer som tillgång till skärmar, hur ofta de användes, vilket innehåll man tittade på och om man tittade tillsammans med någon, det vill säga om en vuxen tittade tillsammans med barnet och diskuterade innehållet.

Högre ScreenQ-poäng kopplades till mer skärmtid. För att kunna se aktiviteten i hjärnan användes magnetröntgen, vilket avslöjade att mer skärmtid var skadlig för hjärnans vita substans, särskilt i de områden som har med språk och läs- och skrivkunnighet att göra.

”Än så länge kan vi inte avgöra om skärmtid orsakar de här strukturella förändringarna eller medför långtida risker för nervsystemets utveckling. Det behövs fler studier för att förstå vad de här upptäckterna innebär och hur vi kan sätta lämpliga gränser för användning av teknologi”, säger John Hutton, chef för Reading & Literacy Discovery Center vid Cincinnati Children’s Hospital Medical Centre och huvudförfattare till studien, i ett pressmeddelande.

Ett antal nya studier har påvisat riskerna med för mycket skärmtid för förskolebarn. Enligt en kanadensisk studie använder förskolebarn skärmar i genomsnitt två timmar dagligen, och de som lägger mer tid än så hade en 7,7-faldigt högre risk för att stämma in på kriterier för ADHD.

Bland 18 månader gamla barn var det mer sannolikt att de som tilläts se media på mobila enheter fick ett senare utvecklat tal. Varje extra halvtimme skärmtid kopplades till större risk för talförsening. AAP rekommenderar att små barn, yngre än 18-24 månader helt undviker digitala medier, förutom videosamtal.

Begränsa eller undvik skärmtid för barns hälsa

Forskare är bara i början av att förstå de många sätt som skärmtid påverkar människans hälsa. Förutom hjärnan så är skärmanvändningen också skadlig för synen och medför även risker för exponering för elektromagnetiska fält (EMF), trådlös (WiFi) strålning och andra risker med mobiltelefonanvändning.

Därtill kommer det att man mesta tiden sitter ner vid skärmarna, vilket minskar tiden för fysisk aktivitet och ökar risken för stillasittande under längre tid, vilket även det är en hälsorisk.

Man behöver inte vänta på mer definitiv forskning innan man agerar för att skydda barns hälsa. Använd AAP:s gränser för skärmanvändning som ett maximum, men än bättre är att minska barnets skärmtid, inklusive tv-tittande, så mycket som möjligt, eller uteslut det helt, särskilt under barnets första år.

Det är också en god idé att bestämma skärmfria tider och aktiviteter för familjen. Även när barnet når tonåren, se till att måltider, sängdags och andra tider som du bestämmer är fria från digitala distraktioner.

En del skolmiljöer, som Waldorf, har ingen teknologi i klassrummen eller på elevernas schema. De uppmuntrar också samma standard för barnen hemma. Det här är ett hälsosamt val för föräldrar som är medvetna om den ökande mängden oavsiktliga, skadliga effekter från EMF-associerad teknologi.

För mer information om skador från EMF, se GreenMedInfos databas på Electromagnetic Fields, som innehåller över 1 000 studier som kopplar EMF till över 140 olika skadliga hälsoeffekter.

GMI Research Group är dedikerad till att undersöka de viktigaste hälso- och miljöproblemen just nu. Särskild vikt läggs på miljöhälsa. Vår fokuserade och djupgående forskning utforskar de olika sätt på vilket den mänskliga kroppens nuvarande tillstånd direkt speglar tillståndet hos den föränderliga omgivningen. Få GreenMedInfo.com nyhetsbrev gratis.

WHO:s rekommendation är högst en timme per dag för barn mellan två och fem år. Barn under ett år bör inte sitta framför en skärm alls.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Ett spel eller en film kan ge föräldrarna en efterlängtad paus, men för mycket skärmtid kan skada barnets utveckling. Foto: McKaela Lee
Ett spel eller en film kan ge föräldrarna en efterlängtad paus, men för mycket skärmtid kan skada barnets utveckling. Foto: McKaela Lee
Hälsa

Forskning: För mycket skärmtid skadar hjärnans utveckling

Greenmedinfo

En växande mängd forskning pekar på att skärmtid kan göra mer skada än nytta och riskerna kan vara större för barn i förskoleåldern.

American Academy of Pediatrics (AAP) rekommenderar att begränsa användningen för barn mellan två och fem år till bara en timme per dag med ”hög-kvalitetsprogram” och att under den tiden titta tillsammans med dem för att stödja inlärningen.

Att titta mer än den tiden kan få varaktig påverkan på barnets hälsa och till och med skada hjärnans utveckling, enligt en studie av forskare vid Cincinnati Children´s Hospital Medical Centre. De som hade mer skärmtid hade ”lägre mikrostrukturell integritet” hos hjärnans vita hjärnsubstans, ett område som kopplas till kognitiv funktion och språk.

För mycket skärmtid förändrar hjärnan hos förskolebarn

Studien omfattade 47 barn mellan tre och fem år. För att mäta skärmanvändningen i enlighet med AAP:s rekommendationer användes ScreenQ. Man tog hänsyn till faktorer som tillgång till skärmar, hur ofta de användes, vilket innehåll man tittade på och om man tittade tillsammans med någon, det vill säga om en vuxen tittade tillsammans med barnet och diskuterade innehållet.

Högre ScreenQ-poäng kopplades till mer skärmtid. För att kunna se aktiviteten i hjärnan användes magnetröntgen, vilket avslöjade att mer skärmtid var skadlig för hjärnans vita substans, särskilt i de områden som har med språk och läs- och skrivkunnighet att göra.

”Än så länge kan vi inte avgöra om skärmtid orsakar de här strukturella förändringarna eller medför långtida risker för nervsystemets utveckling. Det behövs fler studier för att förstå vad de här upptäckterna innebär och hur vi kan sätta lämpliga gränser för användning av teknologi”, säger John Hutton, chef för Reading & Literacy Discovery Center vid Cincinnati Children’s Hospital Medical Centre och huvudförfattare till studien, i ett pressmeddelande.

Ett antal nya studier har påvisat riskerna med för mycket skärmtid för förskolebarn. Enligt en kanadensisk studie använder förskolebarn skärmar i genomsnitt två timmar dagligen, och de som lägger mer tid än så hade en 7,7-faldigt högre risk för att stämma in på kriterier för ADHD.

Bland 18 månader gamla barn var det mer sannolikt att de som tilläts se media på mobila enheter fick ett senare utvecklat tal. Varje extra halvtimme skärmtid kopplades till större risk för talförsening. AAP rekommenderar att små barn, yngre än 18-24 månader helt undviker digitala medier, förutom videosamtal.

Begränsa eller undvik skärmtid för barns hälsa

Forskare är bara i början av att förstå de många sätt som skärmtid påverkar människans hälsa. Förutom hjärnan så är skärmanvändningen också skadlig för synen och medför även risker för exponering för elektromagnetiska fält (EMF), trådlös (WiFi) strålning och andra risker med mobiltelefonanvändning.

Därtill kommer det att man mesta tiden sitter ner vid skärmarna, vilket minskar tiden för fysisk aktivitet och ökar risken för stillasittande under längre tid, vilket även det är en hälsorisk.

Man behöver inte vänta på mer definitiv forskning innan man agerar för att skydda barns hälsa. Använd AAP:s gränser för skärmanvändning som ett maximum, men än bättre är att minska barnets skärmtid, inklusive tv-tittande, så mycket som möjligt, eller uteslut det helt, särskilt under barnets första år.

Det är också en god idé att bestämma skärmfria tider och aktiviteter för familjen. Även när barnet når tonåren, se till att måltider, sängdags och andra tider som du bestämmer är fria från digitala distraktioner.

En del skolmiljöer, som Waldorf, har ingen teknologi i klassrummen eller på elevernas schema. De uppmuntrar också samma standard för barnen hemma. Det här är ett hälsosamt val för föräldrar som är medvetna om den ökande mängden oavsiktliga, skadliga effekter från EMF-associerad teknologi.

För mer information om skador från EMF, se GreenMedInfos databas på Electromagnetic Fields, som innehåller över 1 000 studier som kopplar EMF till över 140 olika skadliga hälsoeffekter.

GMI Research Group är dedikerad till att undersöka de viktigaste hälso- och miljöproblemen just nu. Särskild vikt läggs på miljöhälsa. Vår fokuserade och djupgående forskning utforskar de olika sätt på vilket den mänskliga kroppens nuvarande tillstånd direkt speglar tillståndet hos den föränderliga omgivningen. Få GreenMedInfo.com nyhetsbrev gratis.

WHO:s rekommendation är högst en timme per dag för barn mellan två och fem år. Barn under ett år bör inte sitta framför en skärm alls.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024