Fler obehöriga lärare arbetar på skolor där barn med sämre förutsättningar går, skriver Dagens Samhälle.
Och glappet mellan skolorna – så kallad pedagogisk segregation – ökar.
I grundskolan är nästan var tredje lärare obehörig, men hur många som är det skiljer sig stort mellan skolor och skillnaderna ökar.
– Vissa skolor i Malmö har alldeles för låg andel behöriga lärare och skolor i socioekonomiskt utsatta områden har svårare att rekrytera, säger Anders Malmquist, grundskoledirektör i Malmö, till Dagens Samhälle.
Tidningen har granskat statistik från Skolverket om cirka 1 500 skolor med högstadium från lärsåren 2014–2015 och 2017–2018.
Under den här tiden har andelen lärare som är legitimerade och behöriga i minst ett av de ämnen de undervisar minskat på hälften av skolorna och ökat på den andra hälften.
På de skolor där antalet behöriga lärare har minskat går många elever vars föräldrar inte är högutbildade. Många har också utländsk bakgrund.
På skolorna där andelen behöriga lärare har ökat är det tvärtom. Där har eleverna också generellt bättre studieresultat.
(TT)