loading
Space X säljer nu biljetter till månen och tillbaka. Bilden är tagen i Istanbul i somras. Foto: Emrah Gurel/AP/TT
Space X säljer nu biljetter till månen och tillbaka. Bilden är tagen i Istanbul i somras. Foto: Emrah Gurel/AP/TT
Vetenskap

Första månbiljetten bokad

Epoch Times

Världens första månturist har köpt sin biljett. Eller åtminstone får vederbörande en vända runt månen. Det meddelar Elon Musks rymdföretag Space X.

"Ett viktigt steg mot att ge tillgång till rymden för vanligt folk som drömmer om att resa", skriver Space X på Twitter , med tillägget att passagerarens identitet avslöjas på måndag.

Uppskjutningen ska ske med BFR, en raket Space X tar fram för tyngre transporter upp i rymden. Denna raket ska också innebära att USA åter blir kapabelt att transportera astronauter till Internationella rymdstationen (ISS), en trafik som endast Ryssland har klarat av sedan USA:s rymdfärjor pensionerades.

Blir billigare

Enligt amerikanska medierapporter har Ryssland de senaste åren höjt sitt pris för trafiken till ISS till över 80 miljoner dollar (över 700 miljoner kronor) per person.

Vad Space X nu tar för sina biljetter avslöjas inte, men det lär vara bra mycket mindre. En viktig poäng med företagets raketer är att de till stora delar går att flyga med om och om igen, vilket bidrar till att de blir avsevärt billigare än de ryska.

En Falcon-raket från Space X fotograferad vid uppskjutningen från Cape Canaveral Air Force Station i augusti. Foto: John Raoux/AP/TT

Elon Musk har också sagt att BFR ska kunna användas i många olika sammanhang; till ISS, till andra himlakroppar – men kanske även som superflygplan på jorden.

Flyger 2019

I ett föredrag i Australien förra året nämnde han beräknade restider som skulle innebära exempelvis Stockholm–New York på en halvtimme.

– Så fort man kommer ut ur atmosfären blir det mjukt som siden, ingen turbulens eller så, sade han.

– Om vi bygger den här för att åka till månen och Mars, varför inte färdas till ställen på jorden också?

BFR är en förkortning som officiellt betyder Big Falcon Rocket. Musk har dock erkänt att inspirationskällan är vapnet "Big Fucking Gun" i Doom-spelen, och internt på Space X utläses namnet som det mindre rumsrena Big Fucking Rocket.

Den ska avfyras för första gången om drygt ett halvår. Men det blir utan någon ombord.

Tanken är att även persontransporterna ska komma i gång under 2019. USA:s rymdstyrelse Nasa har tecknat mångmiljardkontrakt med både Space X och Boeing om trafiken till ISS.

(Henrik Samuelsson/TT)

Det är halvtidsuppträdande i matchen – den lilla flickan stjäl showen

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Space X säljer nu biljetter till månen och tillbaka. Bilden är tagen i Istanbul i somras. Foto: Emrah Gurel/AP/TT
Space X säljer nu biljetter till månen och tillbaka. Bilden är tagen i Istanbul i somras. Foto: Emrah Gurel/AP/TT
Vetenskap

Första månbiljetten bokad

Epoch Times

Världens första månturist har köpt sin biljett. Eller åtminstone får vederbörande en vända runt månen. Det meddelar Elon Musks rymdföretag Space X.

"Ett viktigt steg mot att ge tillgång till rymden för vanligt folk som drömmer om att resa", skriver Space X på Twitter , med tillägget att passagerarens identitet avslöjas på måndag.

Uppskjutningen ska ske med BFR, en raket Space X tar fram för tyngre transporter upp i rymden. Denna raket ska också innebära att USA åter blir kapabelt att transportera astronauter till Internationella rymdstationen (ISS), en trafik som endast Ryssland har klarat av sedan USA:s rymdfärjor pensionerades.

Blir billigare

Enligt amerikanska medierapporter har Ryssland de senaste åren höjt sitt pris för trafiken till ISS till över 80 miljoner dollar (över 700 miljoner kronor) per person.

Vad Space X nu tar för sina biljetter avslöjas inte, men det lär vara bra mycket mindre. En viktig poäng med företagets raketer är att de till stora delar går att flyga med om och om igen, vilket bidrar till att de blir avsevärt billigare än de ryska.

En Falcon-raket från Space X fotograferad vid uppskjutningen från Cape Canaveral Air Force Station i augusti. Foto: John Raoux/AP/TT

Elon Musk har också sagt att BFR ska kunna användas i många olika sammanhang; till ISS, till andra himlakroppar – men kanske även som superflygplan på jorden.

Flyger 2019

I ett föredrag i Australien förra året nämnde han beräknade restider som skulle innebära exempelvis Stockholm–New York på en halvtimme.

– Så fort man kommer ut ur atmosfären blir det mjukt som siden, ingen turbulens eller så, sade han.

– Om vi bygger den här för att åka till månen och Mars, varför inte färdas till ställen på jorden också?

BFR är en förkortning som officiellt betyder Big Falcon Rocket. Musk har dock erkänt att inspirationskällan är vapnet "Big Fucking Gun" i Doom-spelen, och internt på Space X utläses namnet som det mindre rumsrena Big Fucking Rocket.

Den ska avfyras för första gången om drygt ett halvår. Men det blir utan någon ombord.

Tanken är att även persontransporterna ska komma i gång under 2019. USA:s rymdstyrelse Nasa har tecknat mångmiljardkontrakt med både Space X och Boeing om trafiken till ISS.

(Henrik Samuelsson/TT)

Det är halvtidsuppträdande i matchen – den lilla flickan stjäl showen

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024