Förlåtelsens kraft och vetenskapen bakom
Att gå förbi ilskan kan vara svårt, men belöningen är stor


”Jag förlåter dig.” De här tre orden kan konkurrera med de andra tre stora när det handlar om betydelse och effekt hos den som säger orden, hos den som får höra dem och även hos de som observerar processen att förlåta.

Sann förlåtelse, precis som sann kärlek, kan inte låtsas eller tvingas fram. Förlåtelse är någonting man känner i magen. Det är ett tillstånd man kommer till efter att ha gått igenom andra faser; med andra ord händer det inte över en natt.

Förlåtelse är inte bara att släppa någonting och gå vidare. Man måste uppleva och släppa ilska, rädsla, tvivel, svek, och hämndlystnad.

Man måste också vara redo att gå vidare.

Dessutom handlar sann förlåtelse också om empati och medkänsla för den individ som sårat, innan man kan förlåta helt och hållet, menar Bob Enright, psykolog vid University of Wisconsin, USA.

Förlåtelsen kommer förstås inte över en natt. För vissa människor kan de här känslorna ta veckor. För andra tar processen mycket längre. Det viktiga är att förlåtelse och en känsla av tillfredsställelse finns vid resans slut.

Vad är förlåtelse?

Förlåtelse betyder att man kan acceptera det som har hänt istället för att tänka på vad som inte hände. Med andra ord släpper man taget om händelsen eller omständigheterna och inser att det inte tjänar någonting till att hålla fast vid ilskan och hämndbegäret. Förlåtelse innebär att vara närvarande i ögonblicket och njuta av den frihet det ger.

Förlåtelse är att ge upp hoppet om att det förflutna skulle kunna vara annorlunda.

- Oprah Winfrey

Frihet är ett annat ord som ofta kopplas till förlåtelse. Oprah Winfrey sade att ”Förlåtelse är att ge upp hoppet om att det förflutna skulle kunna vara annorlunda”. När man ger upp det hoppet är man inte bunden. Då är man fri från banden till att önska och vänta på det omöjliga och man är fri att gå framåt för att blomma ut och växa.

Vad händer innan man kan förlåta?

När vi möter en situation som får oss att känna att någon har gjort fel mot oss eller mot någon vi bryr oss om, då får vi möjlighet att träna på att förlåta. Kanske var det någon som betedde sig dåligt i trafiken. Kanske tog en kollega åt sig äran för någonting som du hade gjort. Din respektive kan ha flirtat med någon annan. En vän kom inte till er träff eller ert möte. En närstående blev rånad eller illvilligt skadad.

Den mest naturliga känslan som kommer upp i sådana situationer är ilska och ibland en önskan att bli kvitt – att få ge igen.

Även om ilska inte alltid är en hälsosam känsla att uppleva så kan den uttryckas och leda till positiva tankar och handlingar istället för negativa.

Att uppträda på ett sansat, lugnt och moget sätt när någon har gjort fel mot dig betyder inte att du är svag. Det visar istället att du har mognaden och förmågan att åsidosätta destruktiva tankar och handlingar. Sedan kan du gå framåt för att få en fredlig lösning.

Det kan vara en utmaning att släppa tanken på hämnd när du ser någon som kommer undan med någonting utan att du kan göra någonting åt det. Det är då du behöver frånta personen som irriterade eller skadade dig kraften att få dig att känna dig olycklig eller arg.

Det är du som bestämmer över dig själv, inte den andra personen.

Faktum är att det är lättare att fortsätta att vara arg än att arbeta igenom sina känslor och att lära sig att förlåta.

Låt inte någon annan ta ifrån dig din sinnesfrid. Det är lättare sagt än gjort, men nyckeln är att ”träna” på att förlåta. När du tränar på det så blir du bättre och får lättare att göra det och förlåta när du är redo.

Vetenskapen bakom att förlåta

Enligt forskning tycker en del människor att det är en svaghet att förlåta. En del går till och med så långt som att komma med ursäkter för den person som betett sig dåligt. Faktum är att det är lättare att fortsätta att vara arg än att arbeta igenom sina känslor och att lära sig att förlåta.

Förlåtelse kräver moralisk och känslomässig styrka. Samtidigt kostar det på att känna ilska; det kostar på fysiskt och psykiskt, liksom för ens relationer.

En av de tidigaste upptäckterna inom forskning kring förlåtelse kommer från Frederic Luskin, medgrundare av Stanford Forgiveness Project vid Stanford University. Han och några av hans kollegor upptäckte att när man förlåter någon kan optimismen och humöret höjas. Å andra sidan, om man inte förlåter och istället håller kvar ilskan så kopplas det till rädsla, fientlighet, depression och större psykiska störningar, liksom fysiska problem med hälsan.

Luskin skriver att ”När du inte förlåter så frigör du alla kemikalier från stressreaktionen”. Dessa är till exempel adrenalin, kortisol och noradrenalin. Det innebär att varje gång du minns den jobbiga situationen så frigör du de här skadliga kemikalierna. Om du däremot förlåter någon så upplever du inte den här förhöjda koncentrationen av hormoner.

Ett antal experter har fokuserat sin forskning på vetenskapen bakom förlåtelse och har tagit fram program som är designade för att ta hand om det här känslomässiga dilemmat. Boken ”Forgiveness and health” av Loren Toussaint, professor i psykologi vid Luther College i Iowa och Everett Worthington utforskar de fysiska och psykiska fördelarna av att ge förlåtelse. De förklarar att grunden är att kronisk stress skadar hälsan och ”förlåtelse låter en släppa den kroniska stressen mellan människor, den som orsakar bördan”.

Den hälsosamma vägen för kropp och sinne verkar vara förlåtelse. Det finns information på webben om hur man kan gå framåt för att komma till sann förlåtelse.

Andrea Donsky är internationell hälsoexpert, författare, registrerad holistisk nutritionist, grundare av NaturallySavvy.com – som belönades med Healthlines utmärkelse Best Healthy Living Blogs 2019. Artikeln publicerades först på NaturallySavvy.com.