Den senaste tiden har ett stort antal gravrättsinnehavare fått erbjudanden som är förvillande lika fakturor från ett företag som anmälts vid upprepade tillfällen. Under en av de senaste veckorna tog Konsumentverket emot 49 anmälningar.
”Då Konsumentverket för närvarande inte har något pågående ärende mot företaget i fråga så kan vi inte uttala oss om deras marknadsföring specifikt. Generellt gäller däremot att man som näringsidkare inte får marknadsföra sina varor eller tjänster på ett vilseledande sätt”, skriver Adna Jetis, jurist på Konsumentverket, i ett mejl till Epoch Times angående det massutskick av fakturaliknande erbjudanden som ett företag i Stockholmstrakten den senaste tiden skickat till gravrättsinnehavare på olika platser i Sverige.
Många oroliga privatpersoner har hört av sig till Svenska kyrkan för att höra sig för om de är tvingade att betala summan på 790 kronor som anges i breven de har fått från företaget. Breven som skickats ut innehåller ett erbjudande om ”tvätt av gravsten” men är utformade som en faktura. Det står även i brevet att man inte kommer att skicka ut vare sig påminnelser eller inkassokrav. Enbart ordet inkasso har fått många mottagare av brevet att reagera.