loadingUrsprungligen söker vi oss till ljuset. Målning av Nancy Noel (1945-2020). Foto: Nancy Noel
Ursprungligen söker vi oss till ljuset. Målning av Nancy Noel (1945-2020). Foto: Nancy Noel
Kulturledare

Ljuset som bränner våra ryggar

Anton Carlson

I filosofihistoriens antagligen mest berömda berättelse liknar Platon människans jordiska tillvaro med att vara fastlåst inne i en grotta. På grottans väggar kastas skuggfigurer från verklighetens ljus. Allt vi har är alltså konturen av en verklighet som vi har vänt ryggen. Denna metafor har nog samtidsmänniskan enklare att relatera till än de antika grekerna – detta då det knappt är en metafor längre, inte minst då vi är översköljda av fotografier och filmer.

Den österrikiske filmregissören Michael Haneke har vigt sin konstnärliga gärning åt att kritisera sin egen konstform. I en av hans filmer bryter en av hans karaktärer, en kallblodig mördare, den fjärde väggen genom att spola tillbaka filmen när hans ondskefulla projekt misslyckas. Haneke återkommer till hur filmen försvagar vår känsla av kontinuitet och därmed verklighetskänsla. Att filmen är ett slags skenvärld är tydligt, i biografen har alla ryggen vänd mot projektorn, för att avnjuta dess projektioner. Den ursprungliga filmen är dessutom en illusion av rörelse, genom stillbilders hastighet och relation till varandra. Denna kritik kan tyckas paradoxal då den kommer från en filmskapare, men är kanske inte konstigare än att kritisera ett samhälle genom att tala dess modersmål. I en kultur där det visuella får allt mer inflytande får bilderna sin kraft genom dess betydelselöshet.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUrsprungligen söker vi oss till ljuset. Målning av Nancy Noel (1945-2020). Foto: Nancy Noel
Ursprungligen söker vi oss till ljuset. Målning av Nancy Noel (1945-2020). Foto: Nancy Noel
Kulturledare

Ljuset som bränner våra ryggar

Anton Carlson

I filosofihistoriens antagligen mest berömda berättelse liknar Platon människans jordiska tillvaro med att vara fastlåst inne i en grotta. På grottans väggar kastas skuggfigurer från verklighetens ljus. Allt vi har är alltså konturen av en verklighet som vi har vänt ryggen. Denna metafor har nog samtidsmänniskan enklare att relatera till än de antika grekerna – detta då det knappt är en metafor längre, inte minst då vi är översköljda av fotografier och filmer.

Den österrikiske filmregissören Michael Haneke har vigt sin konstnärliga gärning åt att kritisera sin egen konstform. I en av hans filmer bryter en av hans karaktärer, en kallblodig mördare, den fjärde väggen genom att spola tillbaka filmen när hans ondskefulla projekt misslyckas. Haneke återkommer till hur filmen försvagar vår känsla av kontinuitet och därmed verklighetskänsla. Att filmen är ett slags skenvärld är tydligt, i biografen har alla ryggen vänd mot projektorn, för att avnjuta dess projektioner. Den ursprungliga filmen är dessutom en illusion av rörelse, genom stillbilders hastighet och relation till varandra. Denna kritik kan tyckas paradoxal då den kommer från en filmskapare, men är kanske inte konstigare än att kritisera ett samhälle genom att tala dess modersmål. I en kultur där det visuella får allt mer inflytande får bilderna sin kraft genom dess betydelselöshet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025