loadingMycket pant kan det bli. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Mycket pant kan det bli. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Det här gäller för att få ut nya panten

Marcus Alexandersson/TT

I höst höjs panten. Men det är inte läge att börja spara gamla läskburkar redan nu.

– Det är inte så att man kan hamstra och bli jätterik, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

I september kommer vissa aluminiumburkar och pet-flaskor ge två kronor i pant i stället för nuvarande en krona. Stora pet-flaskor höjs samtidigt från två till tre kronor. Det är dock en stor apparat att ändra märkningen på all läsk, mineralvatten och annan dryck som säljs i landets butiker. Så under en period kommer det att finnas dubbla märken. Vissa ger en krona i pant, andra två. Läge att välja rätt burk och tjäna en krona? Nja.

– Det är pantmärket som kommer att avgöra, säger Katarina Lundell och fortsätter:

– Vi har även fått frågan om det här kommer att innebära att priset på läsk exempelvis kommer att höjas, men det är inte vi som sätter priserna.

Den som av någon anledning ändå har gamla märkningen på sina burkar efter september behöver inte vara orolig. "Gamla" märkningen kommer att kunna pantas hela vägen till 2028.

– Vi har såklart en vision om att all dryck som säljs ska pantas, men nu gör vi den här höjningen för att i första hand nå 90 procent pantningsgrad. Vi ligger nära, 88,5 i dagsläget.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMycket pant kan det bli. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Mycket pant kan det bli. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Det här gäller för att få ut nya panten

Marcus Alexandersson/TT

I höst höjs panten. Men det är inte läge att börja spara gamla läskburkar redan nu.

– Det är inte så att man kan hamstra och bli jätterik, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

I september kommer vissa aluminiumburkar och pet-flaskor ge två kronor i pant i stället för nuvarande en krona. Stora pet-flaskor höjs samtidigt från två till tre kronor. Det är dock en stor apparat att ändra märkningen på all läsk, mineralvatten och annan dryck som säljs i landets butiker. Så under en period kommer det att finnas dubbla märken. Vissa ger en krona i pant, andra två. Läge att välja rätt burk och tjäna en krona? Nja.

– Det är pantmärket som kommer att avgöra, säger Katarina Lundell och fortsätter:

– Vi har även fått frågan om det här kommer att innebära att priset på läsk exempelvis kommer att höjas, men det är inte vi som sätter priserna.

Den som av någon anledning ändå har gamla märkningen på sina burkar efter september behöver inte vara orolig. "Gamla" märkningen kommer att kunna pantas hela vägen till 2028.

– Vi har såklart en vision om att all dryck som säljs ska pantas, men nu gör vi den här höjningen för att i första hand nå 90 procent pantningsgrad. Vi ligger nära, 88,5 i dagsläget.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025