Förebygg öroninflammation med rätt näring
Öroninflammation hos bebisar och små barn kan ofta förebyggas genom att stärka immunförsvaret.


De flesta barn får minst en öroninflammation innan de har fyllt fem år. Men genom att arbeta förebyggande mot öroninflammationer kan föräldrar bespara sina barn en hel del smärta, samtidigt som det stärker barnens immunförsvar.

Öroninflammationer är det som barnläkare oftast möter i sitt arbete. Det är ofta en svår upplevelse både för barnet som behöver utstå smärtan och för föräldrarna som behöver se sitt barn lida. Den goda nyheten är att besvären med öroninflammationer faktiskt kan minskas, och till och med undvikas, genom att ta till sig vissa råd om näring och levnadsvanor. 

Amning

Bebisar och små barn som ammas får långt färre öroninflammationer än de som får mjölkersättning. Bröstmjölk innehåller antikroppar som fäster på slemhinnorna i andningsvägarna och skyddar bebisen genom att ta hand om sjukdomsalstrande bakterier. Genom att amma helt i sex månader och sedan fortsätta med amningen tillsammans med fast föda så länge som möjligt, kan man hjälpa att minimera risken för att få öroninflammation.

Ta bort allergener

Eftersom allergener, ämnen som ger en allergisk reaktion, orsakar inflammationer kan de kopplas till öroninflammationer. Om det blir inflammation i örontrumpeten (den kanal som går mellan örat och svalget) är sannolikheten större att den kommer att stänga in vätskor och därmed ge en god grogrund för bakterier som orsakar dessa inflammationer. Därför är det viktigt att vara medveten om allergener i livsmedel eller miljö för att kunna minimera risken för inflammation. Vanliga matallergener är mjölkprodukter, vete, soja, nötter, majs, citrusfrukter och choklad.

Begränsa mjölkprodukterna

Om ditt barn är benäget att få öroninflammation är det en god idé att fundera på att utesluta mjölkprodukter ur kosten. Eftersom mjölkprodukter är slembildande kan det orsaka att örontrumpeten blir täppt, vilket ger en bra miljö för bakterierna att växa till i. Många föräldrar har kunnat bli av med kroniska öroninflammationer bara med den här förändringen.

Undvik socker

När man äter socker försämras immunförsvaret genom att aktiviteten hos de vita blodkropparna hämmas. Vita blodkroppar är viktiga eftersom de hjälper till att ta hand om sjukdomsalstrande bakterier och virus som orsakar infektioner. Genom att undvika eller åtminstone begränsa mängden socker som barnet får i sig kan man bidra till ett starkare immunförsvar.

Hemgjord smoothie på osötade produkter kan sötas med mogen banan. Inget extra socker behövs.

Ta hand om förkylningar

För att undvika öroninflammationer är det bäst att ta hand om förkylningar med en gång. Eftersom förkylningar ofta leder till öroninflammationer hos barn är det klokt att försöka förebygga dem, liksom att minska deras styrka. Barn bör äta en kost med mycket näring, och särskilt viktigt är A- och C-vitamin, liksom zink och omega-3. Det är också viktigt att minska på sockret och raffinerad säd, och att tvätta händerna ofta.

Probiotika

En mängd studier, till exempel en i British Medical Journal, har det senaste årtiondet bekräftat att ett tillskott av probiotika i barnets kost kan hjälpa till att minska antalet öroninflammationer. Protbiotika är goda bakterier som hjälper till att stärka kroppens immunförsvar. Att ta probiotika är mycket säkert och kan till och med ges till bebisar. Probiotikatillskott hittar man som kylvara i vissa butiker. För att bibehålla produktens effektivitet är det också bäst att förvara dem i kyl. Dessa goda bakterier finns också i fermenterade livsmedel.

Mjölksyrade grönsaker innehåller probiotika. Foto: Eva Sagerfors/Epoch Times

Flaskmata upprätt

Matar du bebisen med flaska är det viktigt att komma ihåg att alltid mata dem i en upprätt position. På grund av örontrumpetens vinkel kan mjölk eller ersättning hamna i kanalen och så småningom leda till öroninflammation.

Även om det inte finns någon väg som garanterar att man helt kan undvika riskerna för öroninflammation, så kan de ovan nämnda strategierna hjälpa till att minimera antalet. Det är lätt att förstå att om vi arbetar med kroppens eget försvarssystem och maximerar dess effektivitet så kan vi höja dess förmåga att ta hand om sjukdomsalstrande bakterier som kan leda till öroninflammationer.

Lisa Roth Collins är registrerad holistisk näringsfysiolog. Hon är också marknadschef vid NaturallySavvy.com, som först publicerade artikeln.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.