loadingSnöskoterolyckor med personskador ökade i fjol, men antalet omkomna minskade. Arkivbild. Foto: Ørn E. Borgen/NTB/Scanpix/TT
Snöskoterolyckor med personskador ökade i fjol, men antalet omkomna minskade. Arkivbild. Foto: Ørn E. Borgen/NTB/Scanpix/TT
Inrikes

Fler snöskoterolyckor – men färre omkomna

TT

Antalet snöskoterolyckor med personskador ökade i fjol, men dödsolyckorna minskade, visar en sammanställning från polisen. Under 2023 inträffade 367 olyckor, varav tre med dödlig utgång och under det föregående året var det 315 olyckor, med sju omkomna som följd.

Den vanligaste olycksorsaken är kollision med fasta föremål.

Daniel Pettersson, chef på trafiksektionen i polisregion Nord, understryker att olyckorna kan minskas med hjälp av kontroller, utbildning och polisnärvaro men att det i slutänden är upp till varje förare att agera rätt.

"För att snöskoterolyckorna ska minska måste den enskilde ta mer ansvar. Desto fler skotrar som är i drift desto fler olyckor", säger han enligt en text på polisens sajt.

Olyckorna i Sverige sker främst i de fyra nordligaste länen samt i Dalarna, under mars och april, då snö- och isförhållandena kan vara svårbedömda.

Polisen ber allmänheten att tänka på riskerna inför påskhelgen.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSnöskoterolyckor med personskador ökade i fjol, men antalet omkomna minskade. Arkivbild. Foto: Ørn E. Borgen/NTB/Scanpix/TT
Snöskoterolyckor med personskador ökade i fjol, men antalet omkomna minskade. Arkivbild. Foto: Ørn E. Borgen/NTB/Scanpix/TT
Inrikes

Fler snöskoterolyckor – men färre omkomna

TT

Antalet snöskoterolyckor med personskador ökade i fjol, men dödsolyckorna minskade, visar en sammanställning från polisen. Under 2023 inträffade 367 olyckor, varav tre med dödlig utgång och under det föregående året var det 315 olyckor, med sju omkomna som följd.

Den vanligaste olycksorsaken är kollision med fasta föremål.

Daniel Pettersson, chef på trafiksektionen i polisregion Nord, understryker att olyckorna kan minskas med hjälp av kontroller, utbildning och polisnärvaro men att det i slutänden är upp till varje förare att agera rätt.

"För att snöskoterolyckorna ska minska måste den enskilde ta mer ansvar. Desto fler skotrar som är i drift desto fler olyckor", säger han enligt en text på polisens sajt.

Olyckorna i Sverige sker främst i de fyra nordligaste länen samt i Dalarna, under mars och april, då snö- och isförhållandena kan vara svårbedömda.

Polisen ber allmänheten att tänka på riskerna inför påskhelgen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024