Tallinks kryssningsfärja Silja Symphony skulle enligt tidtabellen ha lämnat Värtahamnen i Stockholm vid 16.45 på söndagen med sikte på Helsingfors. Så blev det inte, men passagerarna har erbjudits att få sova över på färjan.
Efter att fartyget anlände till Värtahamnen på morgonen upptäcktes ett tekniskt fel. Experter arbetade med problemet under dagen – utan resultat. Därmed ställdes dagens avgång in, vilket Expressen var först med att rapportera.
– Det tekniska felet sitter i en av fartygets stabilisatorer, säger Tallinks kommunikatör Oscar Brehmer till TT.
Strax över 2 000 passagerare befinner sig på kryssningsfärjan i Värtahamnen med möjlighet att sova över. Taxfreebutikerna får inte slå upp portarna, däremot är några restauranger och butiker öppna.
– Besättningen ombord gör sitt allra bästa för att tillgodose komforten så att alla förses med information och har det bra, säger Oscar Brehmer.
Dagens inställda avgång innebär att Silja Symphonys avgång från Helsingfors imorgon bitti också är inställd.
När fartyget är åter i trafik är oklart i dagsläget.
– Man kommer fortsätta jobba med att lösa det tekniska felet, och det hoppas vi kunna göra så fort som möjligt. Efter det inspekteras fartyget och sedan kan man återgå till normal trafik, säger Oscar Brehmer.
TT: Kommer passagerare att få ersättning?
– Det är alldeles för tidigt att prata om kompensationer och så nu, men vi kommer att gå igenom det och ha dialog med passagerare för att se att alla har det bra, säger Oscar Brehmer.
(TT)