loading

Fartyget Silja Symphony är fast i Värtahamnen med 2 000 passagerare ombord till följd av tekniskt fel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Fartyget Silja Symphony är fast i Värtahamnen med 2 000 passagerare ombord till följd av tekniskt fel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Färja fast i hamn med 2 000 passagerare

Epoch Times

Tallinks kryssningsfärja Silja Symphony skulle enligt tidtabellen ha lämnat Värtahamnen i Stockholm vid 16.45 på söndagen med sikte på Helsingfors. Så blev det inte, men passagerarna har erbjudits att få sova över på färjan.

Efter att fartyget anlände till Värtahamnen på morgonen upptäcktes ett tekniskt fel. Experter arbetade med problemet under dagen – utan resultat. Därmed ställdes dagens avgång in, vilket Expressen var först med att rapportera.

– Det tekniska felet sitter i en av fartygets stabilisatorer, säger Tallinks kommunikatör Oscar Brehmer till TT.

Strax över 2 000 passagerare befinner sig på kryssningsfärjan i Värtahamnen med möjlighet att sova över. Taxfreebutikerna får inte slå upp portarna, däremot är några restauranger och butiker öppna.

– Besättningen ombord gör sitt allra bästa för att tillgodose komforten så att alla förses med information och har det bra, säger Oscar Brehmer.

Dagens inställda avgång innebär att Silja Symphonys avgång från Helsingfors imorgon bitti också är inställd.

När fartyget är åter i trafik är oklart i dagsläget.

– Man kommer fortsätta jobba med att lösa det tekniska felet, och det hoppas vi kunna göra så fort som möjligt. Efter det inspekteras fartyget och sedan kan man återgå till normal trafik, säger Oscar Brehmer.

TT: Kommer passagerare att få ersättning?

– Det är alldeles för tidigt att prata om kompensationer och så nu, men vi kommer att gå igenom det och ha dialog med passagerare för att se att alla har det bra, säger Oscar Brehmer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Fartyget Silja Symphony är fast i Värtahamnen med 2 000 passagerare ombord till följd av tekniskt fel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Fartyget Silja Symphony är fast i Värtahamnen med 2 000 passagerare ombord till följd av tekniskt fel. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Färja fast i hamn med 2 000 passagerare

Epoch Times

Tallinks kryssningsfärja Silja Symphony skulle enligt tidtabellen ha lämnat Värtahamnen i Stockholm vid 16.45 på söndagen med sikte på Helsingfors. Så blev det inte, men passagerarna har erbjudits att få sova över på färjan.

Efter att fartyget anlände till Värtahamnen på morgonen upptäcktes ett tekniskt fel. Experter arbetade med problemet under dagen – utan resultat. Därmed ställdes dagens avgång in, vilket Expressen var först med att rapportera.

– Det tekniska felet sitter i en av fartygets stabilisatorer, säger Tallinks kommunikatör Oscar Brehmer till TT.

Strax över 2 000 passagerare befinner sig på kryssningsfärjan i Värtahamnen med möjlighet att sova över. Taxfreebutikerna får inte slå upp portarna, däremot är några restauranger och butiker öppna.

– Besättningen ombord gör sitt allra bästa för att tillgodose komforten så att alla förses med information och har det bra, säger Oscar Brehmer.

Dagens inställda avgång innebär att Silja Symphonys avgång från Helsingfors imorgon bitti också är inställd.

När fartyget är åter i trafik är oklart i dagsläget.

– Man kommer fortsätta jobba med att lösa det tekniska felet, och det hoppas vi kunna göra så fort som möjligt. Efter det inspekteras fartyget och sedan kan man återgå till normal trafik, säger Oscar Brehmer.

TT: Kommer passagerare att få ersättning?

– Det är alldeles för tidigt att prata om kompensationer och så nu, men vi kommer att gå igenom det och ha dialog med passagerare för att se att alla har det bra, säger Oscar Brehmer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024