loading

Sociala medier används systematiskt för att sprida falska nyheter. Foto: Rahmat Gul/AP/TT
Sociala medier används systematiskt för att sprida falska nyheter. Foto: Rahmat Gul/AP/TT
Utrikes

Falska nyheter säljs systematiskt

Epoch Times

För mellan 15 och 75 öre går det att köpa en röst på en rysk opinionsundersökningssajt, enligt en ny rapport. Snarlika fenomen kan uppstå i Sverige, varnar myndighetsexpert.

– Jag har jobbat med antivirusskydd sedan 2002 och sett hur trenden med tjänster som säljer skadlig kod växt. De här tjänsterna påminner om den verksamheten, det förekommer systematiskt, säger Johan Jarl, IT-säkerhetsspecialist på Trend Micro.

I rapporten "The Fake News Machine" har det japanska börsbolaget kartlagt sajter i Ryssland, Kina, Mellanöstern och i den engelskspråkiga världen som kan användas för att sprida falska nyheter.

Varningssignalerna

I Ryssland finns fullservicehus som erbjuder allt från att - ibland via falska pressmeddelanden - skapa falska nyheter eller manipulera händelser och marknadsföra spridningen.

TT: Hur kan en falsk nyhet upptäckas?
– Generellt är de ganska extrema eftersom de ska locka till läsning. Det finns några enkla råd att reagera på, länkning sker ofta till okända domäner, texterna saknar angiven författare, datum saknas och det finns eventuellt många likartade kommentarer kopplade till artikeln, säger Jarl.

När Frankrikes president Emmanuel Macron mötte den ryske presidenten Vladimir Putin i slutet på maj tog Macron upp det ryska spridandet av "lögnaktig propaganda". Foto: Alexei Nikolsky/AP/TT

Säljer följare

I rapporten nämns också en rysk tjänst som erbjuder manipulerade omröstningar på sociala medier. En röst kostar mellan 1 och 5 rubel, motsvarande 15 till 75 öre, beroende på säkerhetslösning.

I Kina finns liknande verksamhet. Här berör rapporten också en tjänst som tar bort misshagliga nyheter från internet. En metod som då använts är att muta IT-administratörer på specifika webbplatser för att ta bort information.

Rapporten tar också upp en Englandsbaserad sajt som säljer följare, retweetar och "favoritmarkeringar" på exempelvis Instagram, Twitter, Youtube, Facebook och Soundcloud. För 3 150 dollar erbjuds en miljon visningar på Youtube och 50 000 likes. På motsvarande tjänster i Mellanöstern varierar priset beroende på om det falska ska spridas av människor eller av så kallade botar.

– Botar är datorprogram som används exempelvis på Twitter för att automatiskt skapa konton, gilla och dela information, säger Johan Jarl.

Hamnar högre upp

Exakt vilket inflytande dessa tjänster har är inte helt klarlagt. I Sverige är det Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som arbetar med att möta informationspåverkan från främmande makt och andra aktörer. Enligt MSB betyder inte antalet "likes" på Youtube att en kampanj lyckats.

– Men videon når kanske högre upp i sökresultat på Facebook och Google eller de plattformar man använder, säger Dominik Swiecicki, expert på att möta informationspåverkan och senior analytiker på MSB.

Enligt Swiecicki handlar verksamheten inte bara om antagonister som vill påverka ett samhälle negativt utan lika mycket av aktörer som vill sälja varor via internet.

– När det gäller omröstningar på nätet gäller det inte bara i trollfabriker Ryssland. Man kan tänka sig att aktivister i Sverige också samlas kring att få ett budskap att se ut som att det har ett större stöd än det faktiskt har. Till exempel i samband med omröstningar i debattprogram i tv, säger Swiecicki.

(TT)

Falska nyheter - ekonomiskt eller politiskt motiv

Motivet att sprida falska nyheter är ofta politiskt eller finansiellt. Politiskt handlar det om att få människor att ändra ståndpunkt.

Finansiellt kan falska nyheter användas för att påverka aktiekurser eller som lockbeten på sociala medier som exempelvis Twitter och Facebook för att länka internetanvändare till sajter som sedan säljer annonser och får in annonspengar.

En metod för politiskt motiverade fejknyheter handlar om "karaktärsmord och dataläckor". I rapporten nämns läckorna runt det franska presidentvalet och kandidaten Emmanuel Macron som exempel.

Betalningen för tjänster relaterade till falska nyheter sker exempelvis via Paypal, Yandex, Visa, Mastercard eller Bitcoin.

Källa: Trend Micro

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Sociala medier används systematiskt för att sprida falska nyheter. Foto: Rahmat Gul/AP/TT
Sociala medier används systematiskt för att sprida falska nyheter. Foto: Rahmat Gul/AP/TT
Utrikes

Falska nyheter säljs systematiskt

Epoch Times

För mellan 15 och 75 öre går det att köpa en röst på en rysk opinionsundersökningssajt, enligt en ny rapport. Snarlika fenomen kan uppstå i Sverige, varnar myndighetsexpert.

– Jag har jobbat med antivirusskydd sedan 2002 och sett hur trenden med tjänster som säljer skadlig kod växt. De här tjänsterna påminner om den verksamheten, det förekommer systematiskt, säger Johan Jarl, IT-säkerhetsspecialist på Trend Micro.

I rapporten "The Fake News Machine" har det japanska börsbolaget kartlagt sajter i Ryssland, Kina, Mellanöstern och i den engelskspråkiga världen som kan användas för att sprida falska nyheter.

Varningssignalerna

I Ryssland finns fullservicehus som erbjuder allt från att - ibland via falska pressmeddelanden - skapa falska nyheter eller manipulera händelser och marknadsföra spridningen.

TT: Hur kan en falsk nyhet upptäckas?
– Generellt är de ganska extrema eftersom de ska locka till läsning. Det finns några enkla råd att reagera på, länkning sker ofta till okända domäner, texterna saknar angiven författare, datum saknas och det finns eventuellt många likartade kommentarer kopplade till artikeln, säger Jarl.

När Frankrikes president Emmanuel Macron mötte den ryske presidenten Vladimir Putin i slutet på maj tog Macron upp det ryska spridandet av "lögnaktig propaganda". Foto: Alexei Nikolsky/AP/TT

Säljer följare

I rapporten nämns också en rysk tjänst som erbjuder manipulerade omröstningar på sociala medier. En röst kostar mellan 1 och 5 rubel, motsvarande 15 till 75 öre, beroende på säkerhetslösning.

I Kina finns liknande verksamhet. Här berör rapporten också en tjänst som tar bort misshagliga nyheter från internet. En metod som då använts är att muta IT-administratörer på specifika webbplatser för att ta bort information.

Rapporten tar också upp en Englandsbaserad sajt som säljer följare, retweetar och "favoritmarkeringar" på exempelvis Instagram, Twitter, Youtube, Facebook och Soundcloud. För 3 150 dollar erbjuds en miljon visningar på Youtube och 50 000 likes. På motsvarande tjänster i Mellanöstern varierar priset beroende på om det falska ska spridas av människor eller av så kallade botar.

– Botar är datorprogram som används exempelvis på Twitter för att automatiskt skapa konton, gilla och dela information, säger Johan Jarl.

Hamnar högre upp

Exakt vilket inflytande dessa tjänster har är inte helt klarlagt. I Sverige är det Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som arbetar med att möta informationspåverkan från främmande makt och andra aktörer. Enligt MSB betyder inte antalet "likes" på Youtube att en kampanj lyckats.

– Men videon når kanske högre upp i sökresultat på Facebook och Google eller de plattformar man använder, säger Dominik Swiecicki, expert på att möta informationspåverkan och senior analytiker på MSB.

Enligt Swiecicki handlar verksamheten inte bara om antagonister som vill påverka ett samhälle negativt utan lika mycket av aktörer som vill sälja varor via internet.

– När det gäller omröstningar på nätet gäller det inte bara i trollfabriker Ryssland. Man kan tänka sig att aktivister i Sverige också samlas kring att få ett budskap att se ut som att det har ett större stöd än det faktiskt har. Till exempel i samband med omröstningar i debattprogram i tv, säger Swiecicki.

(TT)

Falska nyheter - ekonomiskt eller politiskt motiv

Motivet att sprida falska nyheter är ofta politiskt eller finansiellt. Politiskt handlar det om att få människor att ändra ståndpunkt.

Finansiellt kan falska nyheter användas för att påverka aktiekurser eller som lockbeten på sociala medier som exempelvis Twitter och Facebook för att länka internetanvändare till sajter som sedan säljer annonser och får in annonspengar.

En metod för politiskt motiverade fejknyheter handlar om "karaktärsmord och dataläckor". I rapporten nämns läckorna runt det franska presidentvalet och kandidaten Emmanuel Macron som exempel.

Betalningen för tjänster relaterade till falska nyheter sker exempelvis via Paypal, Yandex, Visa, Mastercard eller Bitcoin.

Källa: Trend Micro

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024