loading
Släckningsarbetet med fraktfartyget Almirante Storni fortgick under fredagen. Lördag morgon ska båten till kajplats 615 i Göteborgs hamn för att underlätta släckningsarbetet. Foto: Adam Ihse/TT
Släckningsarbetet med fraktfartyget Almirante Storni fortgick under fredagen. Lördag morgon ska båten till kajplats 615 i Göteborgs hamn för att underlätta släckningsarbetet. Foto: Adam Ihse/TT
Inrikes

Eldhärjade fartyget ska till hamn i Göteborg

TT

Det eldhärjade fartyget Almirante Storni ska gå in till Göteborgs hamn på lördag morgon. Släckningsarbetet i hamnen väntas sedan pågå i ytterligare några dagar.

– Det värsta som kan hända är att elden på något sätt tar sig, säger Fredrik Tyrén vid Kustbevakningen.

Klockan sex på lördag morgon ska Almirante Storni till hamn enligt rederiets räddningsplan. Fartyget ska lotsas in för egen maskin på samma sätt som alla fartyg av liknande modell lotsats in, säger Jonas Franzen, tillförordnad kommunikationschef på Sjöfartsverket.

Fartygsbranden vid Vinga

(TT)

Larmet om branden ombord på Almirante Storni kom vid 15-tiden lördagen den 4 december.

Fartyget är 177 meter långt och lastat med trävirke, både i lastrummen och på däck.

Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är registrerad i Liberia.

Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.

Besättningen på 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmän och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i närheten av fyren Trubaduren, utanför Göteborg.

Kustbevakningen fartyg får nu assistans från två norska och ett fartyg inhyrt av rederiet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Släckningsarbetet med fraktfartyget Almirante Storni fortgick under fredagen. Lördag morgon ska båten till kajplats 615 i Göteborgs hamn för att underlätta släckningsarbetet. Foto: Adam Ihse/TT
Släckningsarbetet med fraktfartyget Almirante Storni fortgick under fredagen. Lördag morgon ska båten till kajplats 615 i Göteborgs hamn för att underlätta släckningsarbetet. Foto: Adam Ihse/TT
Inrikes

Eldhärjade fartyget ska till hamn i Göteborg

TT

Det eldhärjade fartyget Almirante Storni ska gå in till Göteborgs hamn på lördag morgon. Släckningsarbetet i hamnen väntas sedan pågå i ytterligare några dagar.

– Det värsta som kan hända är att elden på något sätt tar sig, säger Fredrik Tyrén vid Kustbevakningen.

Klockan sex på lördag morgon ska Almirante Storni till hamn enligt rederiets räddningsplan. Fartyget ska lotsas in för egen maskin på samma sätt som alla fartyg av liknande modell lotsats in, säger Jonas Franzen, tillförordnad kommunikationschef på Sjöfartsverket.

Fartygsbranden vid Vinga

(TT)

Larmet om branden ombord på Almirante Storni kom vid 15-tiden lördagen den 4 december.

Fartyget är 177 meter långt och lastat med trävirke, både i lastrummen och på däck.

Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är registrerad i Liberia.

Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.

Besättningen på 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmän och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i närheten av fyren Trubaduren, utanför Göteborg.

Kustbevakningen fartyg får nu assistans från två norska och ett fartyg inhyrt av rederiet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024