loadingFlera fartyg har arbetat i fyra dygn med att försöka släcka den brinnande virkeslasten ombord på Almirante Storni, nära Vinga utanför Göteborg. Foto: Kustbevakningen
Flera fartyg har arbetat i fyra dygn med att försöka släcka den brinnande virkeslasten ombord på Almirante Storni, nära Vinga utanför Göteborg. Foto: Kustbevakningen
Inrikes

Norsk hjälp framme vid brinnande fartyg

TT/Jonas Dagson och TT/Micke Larsson

Läget förvärras på det eldhärjade fartyget Almirante Storni utanför Göteborg. Nu befaras att den svårsläckta branden ska sprida sig i lasten av trävirke. Kustbevakningen vill få lov att bogsera fartyget till hamn snarast. Man har också fått in två förstärkningsfartyg från Norge.

Det var i lördags som fartyget började brinna, nära Vinga utanför Göteborg. Sedan dess har man försökt bekämpa branden, som dock visat sig vara mycket svår att släcka.

Fartyg från en rad myndigheter eller andra aktörer deltar. På onsdagskvällen anslöt ett fartyg från Norges kustbevakning och det norskflaggade offshorefartyget Viking Loke, som chartrats av den bärgare som anlitats av haveristens rederi.

Fartygsbrand vid Vinga

(TT)

Larmet om branden ombord på Almirante Storni kom vid 15-tiden på lördagen.

Fartyget är 177 meter långt och lastat med trävirke, både i lastrummen och på däck.

Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är registrerad i Liberia.

Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.

Besättningen på 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmän och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i närheten av fyren Trubaduren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFlera fartyg har arbetat i fyra dygn med att försöka släcka den brinnande virkeslasten ombord på Almirante Storni, nära Vinga utanför Göteborg. Foto: Kustbevakningen
Flera fartyg har arbetat i fyra dygn med att försöka släcka den brinnande virkeslasten ombord på Almirante Storni, nära Vinga utanför Göteborg. Foto: Kustbevakningen
Inrikes

Norsk hjälp framme vid brinnande fartyg

TT/Jonas Dagson och TT/Micke Larsson

Läget förvärras på det eldhärjade fartyget Almirante Storni utanför Göteborg. Nu befaras att den svårsläckta branden ska sprida sig i lasten av trävirke. Kustbevakningen vill få lov att bogsera fartyget till hamn snarast. Man har också fått in två förstärkningsfartyg från Norge.

Det var i lördags som fartyget började brinna, nära Vinga utanför Göteborg. Sedan dess har man försökt bekämpa branden, som dock visat sig vara mycket svår att släcka.

Fartyg från en rad myndigheter eller andra aktörer deltar. På onsdagskvällen anslöt ett fartyg från Norges kustbevakning och det norskflaggade offshorefartyget Viking Loke, som chartrats av den bärgare som anlitats av haveristens rederi.

Fartygsbrand vid Vinga

(TT)

Larmet om branden ombord på Almirante Storni kom vid 15-tiden på lördagen.

Fartyget är 177 meter långt och lastat med trävirke, både i lastrummen och på däck.

Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är registrerad i Liberia.

Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.

Besättningen på 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmän och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i närheten av fyren Trubaduren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024