loadingZorn älskade sina verk. I sina anteckningar återkommer han till sorgen över att inte kunna återse en del av dem. Självporträtt från 1896. Foto: Public Domain
Zorn älskade sina verk. I sina anteckningar återkommer han till sorgen över att inte kunna återse en del av dem. Självporträtt från 1896. Foto: Public Domain
Litteratur

Einar Askestad: Prosa av Anders Zorn

Einar Askestad

Ur Självbiografiska anteckningar

 

Jag hade fått så gott som en beställning från Nationalmuseum. Man önskade mig representerad i Statens Samlingar och jag tog mig för att måla en kulturbild av vad jag hade kärast och kände bäst, den åker och det dike där jag lekt som liten medan de stora skördade. – Mormor skulle naturligen bli huvudmodell, koka potatis i diket och taga upp vad som fanns i matsäcken åt skördefolket. Dräkterna hade väl förändrats sedan min barndom och jag ville ha mitt minne rent från denna tid, så mina modeller fick kläda sig gammalmodigt. Min morbror Lars var modell till mannen som skär säden i bakgrunden och har ett barn i säck på ryggen. Dem kan ju modern ej bära som skall taga upp säden efter honom. (Min döda syster Karin, den lilla med bränsle i förklädet.) Lars hade också lånat sig min häst att rida de två kilometerna till min bostad. Hur är ej denna tavla betecknande för denna period av mitt konstnärsliv. En sådan pietet för vart grässtrå eller ax i åkerrenen eller rynka i gummans ansikte kom nog mest av kärlek och respekt för naturen, att vilja tillfredsställa mig själv med min konst, och så antagligen blandad med en duktig portion ärelystnad om jag känner mig själv rätt. Men om drivfjädern till ens handlingar bär handlingarna bäst vittne i de flesta fall. Jag menar att från ett konstverk till exempel utstrålar något visst som meddelar sig till åskådaren. Denne känner instinktmässigt eller suggestivt drivfjädern och när jag som främmande efter 22 år återser denna tavla säger den mig att konstnären haft en betydlig kärlek till hemmets torva som drivfjäder. Varför jag kommer med dessa reflexioner är att min hustru som i går for hem från Palermo yrkat att jag skulle tala något om mina impulser till arbetet. Det är svårt att så känna tillbaka.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingZorn älskade sina verk. I sina anteckningar återkommer han till sorgen över att inte kunna återse en del av dem. Självporträtt från 1896. Foto: Public Domain
Zorn älskade sina verk. I sina anteckningar återkommer han till sorgen över att inte kunna återse en del av dem. Självporträtt från 1896. Foto: Public Domain
Litteratur

Einar Askestad: Prosa av Anders Zorn

Einar Askestad

Ur Självbiografiska anteckningar

 

Jag hade fått så gott som en beställning från Nationalmuseum. Man önskade mig representerad i Statens Samlingar och jag tog mig för att måla en kulturbild av vad jag hade kärast och kände bäst, den åker och det dike där jag lekt som liten medan de stora skördade. – Mormor skulle naturligen bli huvudmodell, koka potatis i diket och taga upp vad som fanns i matsäcken åt skördefolket. Dräkterna hade väl förändrats sedan min barndom och jag ville ha mitt minne rent från denna tid, så mina modeller fick kläda sig gammalmodigt. Min morbror Lars var modell till mannen som skär säden i bakgrunden och har ett barn i säck på ryggen. Dem kan ju modern ej bära som skall taga upp säden efter honom. (Min döda syster Karin, den lilla med bränsle i förklädet.) Lars hade också lånat sig min häst att rida de två kilometerna till min bostad. Hur är ej denna tavla betecknande för denna period av mitt konstnärsliv. En sådan pietet för vart grässtrå eller ax i åkerrenen eller rynka i gummans ansikte kom nog mest av kärlek och respekt för naturen, att vilja tillfredsställa mig själv med min konst, och så antagligen blandad med en duktig portion ärelystnad om jag känner mig själv rätt. Men om drivfjädern till ens handlingar bär handlingarna bäst vittne i de flesta fall. Jag menar att från ett konstverk till exempel utstrålar något visst som meddelar sig till åskådaren. Denne känner instinktmässigt eller suggestivt drivfjädern och när jag som främmande efter 22 år återser denna tavla säger den mig att konstnären haft en betydlig kärlek till hemmets torva som drivfjäder. Varför jag kommer med dessa reflexioner är att min hustru som i går for hem från Palermo yrkat att jag skulle tala något om mina impulser till arbetet. Det är svårt att så känna tillbaka.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024