Utan nödvändiga analyser av vad som krävs i fråga om infrastruktur och tillgång på el har EU:s politiker nu beslutat att förbjuda försäljning av nya fossilbränslebilar år 2035. Det kommer att medföra allvarlig skada på EU:s ekonomiska tillväxt och arbetsmarknad och hundratusentals anställda inom fordonsindustrin kommer att mista sina jobb, skriver författaren Mats Larsson.
Under 2023 har EU beslutat att förbjuda försäljningen av nya fossilbränslelbilar från 2035. Samma beslut har fattats av regeringen i Storbritannien och av de ansvariga för luftkvaliteten i Kalifornien. Man skulle kunna tro att alla nödvändiga analyser av vilka resurser som krävs för att bygga upp nya transportsystem och genomföra ett sådant förbud har gjorts inför dessa mycket ambitiösa beslut, men så är inte fallet.
Inga analyser har gjorts. Besluten har fattats av politiker som under år av debatt tycks ha vaggats in i tron att någon någonstans har gjort analyser och funnit att ett förbud kan genomföras utan allvarliga ekonomiska konsekvenser eller stora negativa effekter på arbetsmarknaden över hela Europa. Det är emellertid enkelt att med några exempel visa att en så snabb omställning inte är möjlig och att ett förbud, om det genomförs 2035 som EU:s politiker nu beslutat, dessutom kommer att förorsaka allvarlig skada på EU:s ekonomiska tillväxt och arbetsmarknad.