loadingHandel på internet utgör nu 14 procent av den totala detaljhandeln. Foto: Joshua Woroniecki
Handel på internet utgör nu 14 procent av den totala detaljhandeln. Foto: Joshua Woroniecki
Ekonomi & Näringsliv

E-handeln har nästan fördubblats under pandemiåret

Epoch Times

Coronapandemin har fått svenskarna att ändra sina vanor och börjat handla mer via nätet. Och även många äldre som tidigare varit mer skeptiska har nu tagit steget att börja e-handla.

E-handeln utgör nu 14 procent av den totala detaljhandeln, och den totala omsättningen växte med 35 miljarder under 2020, en ökning med 40 procent. Det visar Postnords rapport E-barometern, årsrapport 2020.

Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, menar att en stor del av ökningen beror på att många äldre börjat e-handla på grund av oro för smittspridning. Han tror också att många av de nya konsumenterna kommer att fortsätta e-handla även efter pandemin.

– Delvis har e-handelstillväxten följt oron för att bli smittad av viruset. Högst oro uppmätte våra konsumentundersökningar i november och december. Det var också då e-handeln växte som mest, säger Carl-Fredrik Teder i ett uttalande.

Den kategori som växt allra mest är dagligvaror som nästan fördubblat försäljningen på nätet. Sedan följer kategorin skönhet och hälsa där apoteksvaror ingår som växte med 59 procent. De här två kategorierna är också de som flest äldre konsumenter uppgav att de börjat handla från i E-barometerns konsumentundersökning.

Tillväxten för kläder och skor på nätet har varit betydligt lägre än många andra produktkategorier. Det anses bero på att hela branschen haft ett tufft år på grund av inställda sociala sammankomster.

Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHandel på internet utgör nu 14 procent av den totala detaljhandeln. Foto: Joshua Woroniecki
Handel på internet utgör nu 14 procent av den totala detaljhandeln. Foto: Joshua Woroniecki
Ekonomi & Näringsliv

E-handeln har nästan fördubblats under pandemiåret

Epoch Times

Coronapandemin har fått svenskarna att ändra sina vanor och börjat handla mer via nätet. Och även många äldre som tidigare varit mer skeptiska har nu tagit steget att börja e-handla.

E-handeln utgör nu 14 procent av den totala detaljhandeln, och den totala omsättningen växte med 35 miljarder under 2020, en ökning med 40 procent. Det visar Postnords rapport E-barometern, årsrapport 2020.

Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, menar att en stor del av ökningen beror på att många äldre börjat e-handla på grund av oro för smittspridning. Han tror också att många av de nya konsumenterna kommer att fortsätta e-handla även efter pandemin.

– Delvis har e-handelstillväxten följt oron för att bli smittad av viruset. Högst oro uppmätte våra konsumentundersökningar i november och december. Det var också då e-handeln växte som mest, säger Carl-Fredrik Teder i ett uttalande.

Den kategori som växt allra mest är dagligvaror som nästan fördubblat försäljningen på nätet. Sedan följer kategorin skönhet och hälsa där apoteksvaror ingår som växte med 59 procent. De här två kategorierna är också de som flest äldre konsumenter uppgav att de börjat handla från i E-barometerns konsumentundersökning.

Tillväxten för kläder och skor på nätet har varit betydligt lägre än många andra produktkategorier. Det anses bero på att hela branschen haft ett tufft år på grund av inställda sociala sammankomster.

Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024