Coronapandemin har fått svenskarna att ändra sina vanor och börjat handla mer via nätet. Och även många äldre som tidigare varit mer skeptiska har nu tagit steget att börja e-handla.
E-handeln utgör nu 14 procent av den totala detaljhandeln, och den totala omsättningen växte med 35 miljarder under 2020, en ökning med 40 procent. Det visar Postnords rapport E-barometern, årsrapport 2020.
Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, menar att en stor del av ökningen beror på att många äldre börjat e-handla på grund av oro för smittspridning. Han tror också att många av de nya konsumenterna kommer att fortsätta e-handla även efter pandemin.
– Delvis har e-handelstillväxten följt oron för att bli smittad av viruset. Högst oro uppmätte våra konsumentundersökningar i november och december. Det var också då e-handeln växte som mest, säger Carl-Fredrik Teder i ett uttalande.
Den kategori som växt allra mest är dagligvaror som nästan fördubblat försäljningen på nätet. Sedan följer kategorin skönhet och hälsa där apoteksvaror ingår som växte med 59 procent. De här två kategorierna är också de som flest äldre konsumenter uppgav att de börjat handla från i E-barometerns konsumentundersökning.
Tillväxten för kläder och skor på nätet har varit betydligt lägre än många andra produktkategorier. Det anses bero på att hela branschen haft ett tufft år på grund av inställda sociala sammankomster.
Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info: